Kan inte lägga över filmer (4gb+) på externa, hur gör jag?

Permalänk

Kan inte lägga över filmer (4gb+) på externa, hur gör jag?

Tjenare.

Hade tänkt lägga över mina filmer till mitt externa minne, men jag kan inte lägga över filer som är större än 4gb styck. Så därför tänkte jag dela upp filmerna eller finns det smidigare sätt att göra det på? Och hur delar jag upp dom annars på lättast sätt?

Mvh
Niklas

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Anledningen är att din externa har filsystemet FAT32 (har du köpt den ny?). Du måste formatera om den till NTFS för att kunna flytta över filer på över 4gb.

Permalänk
Medlem

Finns ett kommando för att konvertera från fat32 till ntfs så man slipper formatering...

Öppna en kommandotolk och skriv:

convert x: /fs:ntfs

där x är den bokstav som disken har

Permalänk
Entusiast

Om du inte vill konvertera disken, ibland vill man ju ha kvar kompatibiliteten, så är det smidigaste antagligen att använda winrar. Komprimera filerna om ställ in den på att dela upp filerna i lagom stora delar. Sen är det bara att packa upp filerna när du fört över dem. Så brukar jag göra. Det tar en del tid extra med att packa upp och ner men det är smidigare än att klippa i filmfilerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Finns ett kommando för att konvertera från fat32 till ntfs så man slipper formatering...

Öppna en kommandotolk och skriv:

convert x: /fs:ntfs

där x är den bokstav som disken har

Säker på att man inte formaterar om disken då? Vill inte att mina bilder och hemsidor försvinner

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Säker på att man inte formaterar om disken då? Vill inte att mina bilder och hemsidor försvinner

convert formaterar inte, MEN du bör ta backup på viktiga saker ändå. Sannolikheten att det funkar är förstås hög, men lika självklart inte 100%.

http://support.microsoft.com/kb/214579

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har du något viktigt så har du också en eller flera backups, annars så är det inte tillräckligt viktigt imo.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Om du skall spela filmerna från en tv eller annan låda, kolla så den har stöd för ntfs innan du konverterar den, väldigt få tvapparater stödjer ntfs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxis:

Om du skall spela filmerna från en tv eller annan låda, kolla så den har stöd för ntfs innan du konverterar den, väldigt få tvapparater stödjer ntfs.

om du inte vet hur du kollar det så kan du ta ett gammalt usb minne, reformatera det till NTFS och lägg in en film eller låt och försök sen spela upp på tv, så har du inte riskerat dina filer ionödan

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Har nu testat att konvertera disken till NTFS men får det inte att funka..

C:\Users\XXXXXX>convert F: /fs:ntfs Filsystemet är av typen FAT32. Ange aktuell volymetikett för enhet F: EXTERN HDD Volymen EXTERN HDD skapades 2010-11-22 16:47 Volymens serienummer är 11E3-0B52 Filer och mappar verifieras... Verifieringen av filer och mappar är klar. Fel hittades på disken, men de kommer inte att åtgärdas eftersom parametern /F inte angavs för diskkontrollen. Vill du konvertera förlorade kedjor till filer? (J/N) J 1120 kB i 1 återställbara filer. Problem har hittats i filsystemet. Kör CHKDSK med argumentet /F för att åtgärda problemen. 488 264 768 kB diskutrymme totalt. 2 816 kB i 84 dolda filer. 54 240 kB i 1 695 mappar. 85 058 592 kB i 8 811 filer. 403 147 936 kB diskutrymme tillgängligt. 32 768 byte i varje allokeringsenhet. 15 258 274 allokeringsenheter finns totalt på disken. 12 598 373 allokeringsenheter är tillgängliga på disken. Det kan finnas inkonsekvenser på volymen. Kör diskkontrollverktyget CHKDSK. Konverteringen genomfördes inte. Enhet F: konverterades inte till NTFS

"Fel hittades på disken, men de kommer inte att åtgärdas eftersom
parametern /F inte angavs för diskkontrollen." Stämmer inte då CHKDSK säger att disken inte har något fel alls.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

provat CHKDSK som prompten föreslår? Vad säger den?

Permalänk
Skrivet av BME:

provat CHKDSK som prompten föreslår? Vad säger den?

"CHKDSK säger att disken inte har något fel alls."

Skrev jag ovanför

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Och det var chkdsk /F du körde?

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

"CHKDSK säger att disken inte har något fel alls."

Skrev jag ovanför

Har precis samma problem som du! Är det en extern du kör med?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

Och det var chkdsk /F du körde?

Kan inte köra /F då den säger att disken används av ett annat program. Testat stänga av allt som skulle kunna använda den utan lycka. Ska testa köra det på min bärbara dator senare istället.

Skrivet av KRQKAN:

Har precis samma problem som du! Är det en extern du kör med?

Jepp! En ADATA Superios SH02

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Kan inte köra /F då den säger att disken används av ett annat program. Testat stänga av allt som skulle kunna använda den utan lycka. Ska testa köra det på min bärbara dator senare istället.

Testa felsäkertläge så systemet endast startar

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Kan inte köra /F då den säger att disken används av ett annat program. Testat stänga av allt som skulle kunna använda den utan lycka. Ska testa köra det på min bärbara dator senare istället.

Jepp! En ADATA Superios SH02

OK kör med en Verbatim 1tb något, med USB 3.0 kanske har något med att det är externa HDD's?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

OK kör med en Verbatim 1tb något, med USB 3.0 kanske har något med att det är externa HDD's?

För mig är problemet att det är FAT32 och jag inte kan konvertera till NTFS pga att disken sägs vara skadad av systemet och jag kan inte köra CHKDSK /F vilket skulle fixat mitt problem..

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

För mig är problemet att det är FAT32 och jag inte kan konvertera till NTFS pga att disken sägs vara skadad av systemet och jag kan inte köra CHKDSK /F vilket skulle fixat mitt problem..

precis samma grej här! testat med chkdsk /f och funkar ändå inte

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Pröva det grafiska från utforskaren.
Egenskaper på disken> verktyg > error-checking. Är disken låst får du fråga om kontroll ska göras i samband med nästa start. Är osäker på om detta även fungerar på USB-diskar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Pröva det grafiska från utforskaren.
Egenskaper på disken> verktyg > error-checking. Är disken låst får du fråga om kontroll ska göras i samband med nästa start. Är osäker på om detta även fungerar på USB-diskar.

SRY 4 hijack men efter jag körde error check så blev min externa HDD plötsligt NTFS (körde converten innan och fick error medelande)

/tack för hjälpen och MR prudo, sry för hijack hoppas det löser sig för dig också

Skrivet av Mr. Prudo:

det du sa ovan ^^

kanske funkar för dig också? ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Pröva det grafiska från utforskaren.
Egenskaper på disken> verktyg > error-checking. Är disken låst får du fråga om kontroll ska göras i samband med nästa start. Är osäker på om detta även fungerar på USB-diskar.

Körde detta fast tvingade att disken skulle frigöras från alla program så att den kunde checkas. Nu funkar det prima att konvertera! Tackar allihopa!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -