SSD i Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

SSD i Samsung 900X3A

Tjena,
Detta blir min första tråd här på forumet, har länge följt fredagspanalen men inte engagera mig i forumet förens nu... bättre sent än aldrig

Har sedan OCZ's begynnelse följt utvecklingen och köpt deras SSD-produkter. Kör just nu Vertex 2 i raid 0 (ICH10R) och är väldigt nöjd med prestandan då spel ligger varmt om hjärtat.
Så fort jag såg att Vertex 3 hade släppt specifikationer för försäljning så ringde jag till "vår" Dustin-kontakt och bad honom lägga till den i sortimentet för förbokning, vilket gick snabbt men tiden gick och datum för leverans har skjutits upp till slutet på april, som väntat.

Under tiden gick jag på Dustin-messa och kikade runt på div. nya prylar. Jag hade länge tänkt uppgradera min Dell XPS M1330 som varit en trogen kompanjon till en Asus u36jc som stod på display, den kändes lika häftig som den såg ut på alla bilder.
Precis innan jag skulle lämna messan så gick jag förbi Samsung's monter och fick en smärre chock när jag såg deras nya 900X3A, EN SÅDAN MÅSTE JAG HA!!! Sagt och gjort, prylbög som man är så beställdes en omedelbart.

Till min förvåning fick jag ett "Din order har skickats"-mail från Dustin redan i torsdags, även om leverans-datum stod nästa vecka, tack! Paketet han komma innan helgen och nu sitter jag här med "världens tunnaste notebook i dess klass".

Efter installation och konfiguration så var jag tvungen att öppna motorhuven, hur har dom klämt in så mycket på så liten yta?

Svaret är att alla komponenter är gjorda av Samsung själva. Tom. SSD-disken är Samsungs egna, utan hölje, vilket får mig att tvivla på att man kan byta ut den på ett enkelt sätt om den går sönder eller behöver uppgraderas.

Någon som sett något liknande?

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Det är en mSATA disk, tex intels 310 serie är i samma format:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802952

Permalänk
Medlem

Ah, tack... hade inte sett denna modell tidigare.
Då är inte allt hopp ute gällande uppgradering... Intel verkar inte ha gjort större än 80gb. Samsung's disk är på 128Gb.
Hoppas det kommer mSATA med Sandforce-kretsar i framtiden.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Passade på att göra en CDM-bench för dom som är intresserade:

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Blir lite OT nu i och med att tråden ligger på Lagring men.. hur känns/är datorn i övrigt? Snabb? Skulle Photoshop och div. andra redigeringsprogram fungera fint på detta system? Överväger att köpa denna sötnos.

Permalänk
Medlem

Snygg dator men är det bra prestanda i den?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Allt är relativt, det sitter en i5 Sadybridge under skalet men det är ingen high-end speldator precis, även om intel har gjort sitt bästa på senaste GMA HD-kretsen. Men ja, den är snabb, riktigt snabb, Photoshop CS går som smort och skärmens ljusstyrka är den bästa jag sett på en bärbar dator.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag har väntat på denna dator.
: )

Är den tyst? Hur ofta går fläkten? Hur mycket låter fläkten då? Är den sval?

Permalänk
Medlem

Heh, ja kanske border starta en ny tråd om datorn och svara på alla frågor

Ja, den är tyst/sval, Samsung har en programvara som med en knapptryckning sätter datorn i "silent mode", osäker på vad exakt som händer men fläkten varvar ner till nästan knäpptyst. Kan tänka mig att 3D-grafik försämras och processorn klockas ner... jag får testa lite och återkomma med bättre svar.
I övrigt så har processorn något som kallas "2nd generation turbo boost", vilket klockar ner alla processorns kärnor som default till 1,4Ghz och vid behov ökar frekvensen upp till 2.8ghz, detta hjälper till att hålla datorn riktigt sval. Ett stort plus är även att batteritiden ligger på ca. 7 timmar tack vare "turbo boosten", vilket jag kan bekräfta efter att ha arbetat med datorn hela dagen, datorn gick ner i sleep efter ca. 6 timmar och 45 min.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Heh, ja kanske border starta en ny tråd om datorn och svara på alla frågor

Ja, den är tyst/sval, Samsung har en programvara som med en knapptryckning sätter datorn i "silent mode", osäker på vad exakt som händer men fläkten varvar ner till nästan knäpptyst. Kan tänka mig att 3D-grafik försämras och processorn klockas ner... jag får testa lite och återkomma med bättre svar.
I övrigt så har processorn något som kallas "2nd generation turbo boost", vilket klockar ner alla processorns kärnor som default till 1,4Ghz och vid behov ökar frekvensen upp till 2.8ghz, detta hjälper till att hålla datorn riktigt sval. Ett stort plus är även att batteritiden ligger på ca. 7 timmar tack vare "turbo boosten", vilket jag kan bekräfta efter att ha arbetat med datorn hela dagen, datorn gick ner i sleep efter ca. 6 timmar och 45 min.

Berätta mer om "silent mode" och testa lite också? Det vore grymt! Ingen av de tester jag läst har pratat om detta "mode" (tror jag) och vad det innebär i praktiken. För egen del gör det inget om den klockar ner sig när jag bara kodar osv, men frågan är om den byter själv när den behöver? Eller måste man manuellt byta när man anser att det går för trögt? Och vad händer när man går ifrån "Silent mode", blir fläkten galen då?

Här är en tidigare tråd om denna Samsung-dator som du gärna får fylla på ifall du tycker ämnet här börjar avvika från "Lagring":
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade har jag nu gjort en recension av datorn här:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Inaktiv

Uppgradering av ssd för denna dator

Hej.

Skulle behöva lite hjälp att uppgradera ssd för denna laptop.
Skulle denna fungera?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2440087

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

Ah, tack... hade inte sett denna modell tidigare.
Då är inte allt hopp ute gällande uppgradering... Intel verkar inte ha gjort större än 80gb. Samsung's disk är på 128Gb.
Hoppas det kommer mSATA med Sandforce-kretsar i framtiden.

Finns idag mSata med kapacitet på 1TB. Om du nu har kvar datorn dvs.

Men de stora är inte billiga...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s198278427&o=produkt_pr...

Du måste kolla så det är en korts mSata dock, för jag tror inte du får plats med 2 korts. Vissa tillverkare löste det så förr. Om nu 850 EVO disken (som släpptes här om dagarna) kommer till mSata så är den nog ett bra val för att få en stor och snabb disk.