3 pin kontakten på moderkortet (spänning och ström)

Permalänk

3 pin kontakten på moderkortet (spänning och ström)

Tjena.

Jag ska bygga om lite i lådan med nya fläktar etc.
Är det någon som vet hur mycket 3-pin kontakten på moderkorten pallar generellt?
Jag har tre stycken Scythe Ultra Kaze (3000 RPM) fläktar som drar 12 V (0,6A) styck.
Jag har en förgreningskontakt så att jag kan koppla alla tre till samma 3 pin kontakt på moderkortet.
(denna kontakt kan jag sen sätta på temperaturstyrning)

Är det någon som vet om det är risk att jag bränner kontakten på moderkortet?

MVH
p4m

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

KOntakten klarar sig nog - de donen tål mellan 3 och 5 amp beroende på kvallité och tillverkare. Däremot så är fläktutgångarna ibland avsäkrade med polyfuse eller liknande och de brukar vara på 1,5 A eller så. Ta hellre en förgreningskontakt ifrån en vanlig Molex från nätaggregatet istället - alltid lite läskigt att dra för mycket ifrån moderkorten då man inte vet vad som händer....

Permalänk

Hm.....

Skrivet av bengt-re:

KOntakten klarar sig nog - de donen tål mellan 3 och 5 amp beroende på kvallité och tillverkare. Däremot så är fläktutgångarna ibland avsäkrade med polyfuse eller liknande och de brukar vara på 1,5 A eller så. Ta hellre en förgreningskontakt ifrån en vanlig Molex från nätaggregatet istället - alltid lite läskigt att dra för mycket ifrån moderkorten då man inte vet vad som händer....

Yo maan!
Tack för ditt svar.

Hm,... 1,5 A?
Hur är det nu, om jag använder en förgreningskontakt så blir de 3 fläktarna parallellkopplade va?
Varje fläkt drar 0,6 A. (kan man bara summera det till 1,2 A för alla tre fläktarna)
Vad är det som det hänger på sen? Är det effekten (P=U*I)
Sorry, är kass på dethär... har inte räknat på det på 9 år

ANM.
Detta är inte ett personligt påhopp men:
När jag förklarar att jag kan sätta fläktarna på temp styrning via mitt moderkort
så är ju lite onödigt att snacka molexkontakt som ett alternativ.
Då faller hela poängen....

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk

Jag sitter och googlar ännu och har inte hittat någon gräns eller indikation på hur mycket man kan koppla in på en och samma 3-pin kontakt.....
Jag sprang på denhär tråden, men den gjorde mig inte visare dirket
http://www.nordichardware.se/swforum/showthread.php?42217-3-P....

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Yo maan!
Tack för ditt svar.

Hm,... 1,5 A?
Hur är det nu, om jag använder en förgreningskontakt så blir de 3 fläktarna parallellkopplade va?
Varje fläkt drar 0,6 A. (kan man bara summera det till 1,2 A för alla tre fläktarna)
Vad är det som det hänger på sen? Är det effekten (P=U*I)
Sorry, är kass på dethär... har inte räknat på det på 9 år

ANM.
Detta är inte ett personligt påhopp men:
När jag förklarar att jag kan sätta fläktarna på temp styrning via mitt moderkort
så är ju lite onödigt att snacka molexkontakt som ett alternativ.
Då faller hela poängen....

Det går splitta, jag har splittkabel i min burk - finns att köpa färdiga till och med! PWM kan man dra till flera fläktar, men tacho kan du givetvis bara koppla en tillbaka till moderkortet för annars kan de gå tokigt bortsätt ifrån att du inte får några meningsfulla varvtalsavläsningar på det viset.

Problemet med att veta hur mycket som det går att lasta är att man inte vet om det inte står i manualen (vilket det nästan aldrig gör).