Permalänk
Medlem

Mat för ~35 pers?

Nästa månad blir jag visst ett år äldre. (!)

Har nu räknat in att vi kan bli 35 pers om det vill sig illa.

Måste komma på vad för mat man ska bjuda på, hade tänkt snacks när man kommer, "huvudrätt" och sedan efterrätt.

Har tänkt en del på pastasallad som tillbehör, men kommer inte på något riktigt bra som huvudingrediens.
Något roligt bröd vid sidan om.

Gillar inte fisk..

Vad kan man göra enkelt till 30-35 pers?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Pastasallad? Smörgåstårta? Mat man inte behöver hålla varmt är väl att rekommendera

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkcn:

Pastasallad? Smörgåstårta? Mat man inte behöver hålla varmt är väl att rekommendera

Sant.
Men jag tycker om varm mat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ska du ha varm mat, ta något som är lätt att värma, så skulle jag rekomendera att ta o göra några pannor potatisgratäng o sedan valfritt kött till det - då är det bara att kinka in dessa i ugnen o kan ställas fram efter behov.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

potatisgratäng och kyckling till det kan jag rekommendera... potatisgratäng blir ju trots allt inte direkt torrt... men en god sås till det hela skulle passa med

Permalänk
Medlem

Potatisgratäng med fläskfilé brukar gå hem, gärna rödvinssås till det. Körde det på nyår och det blev succé
Inte så svårt att ro i land heller, det finns väldigt god potatisgratäng på påse, finns bl.a på Netto. Fläskfilén i sig behöver man inte göra så mycket åt, bara att stoppa in den i ugnen och hålla koll så inte tempen går över 72 grader.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Detta + Potatisgratäng är mums.. Enkelt att göra

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=169

Går ju byta vispgrädden mot matgrädde om du vill ha lite fettsnålare

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Potatisgratäng, kött i massor och så gratis sprit brukar vara receptet som får en fest att bli lyckad.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Det som är allra bäst om det kommer många gäster är ju att ha knytkalas, för då ansvarar gästerna för sin egen mat Annars är jag inne lite på samma spår som Lasse. Fläskfilé och potatisgratäng går alltid hem, och för lite mer lyx så är inbakad fläskfilé en riktig höjdare. Bara att köpa färdig smördeg, skiva upp filén och lägg sedan valfri fyllning (färskost med vitlök och färska örter rekommenderas starkt!) mellan filéskivorna, rulla ihop i smördegen och in i ugnen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om du inte känner för att laga själv så gå till närmaste ICA affär och beställ en smörgåstårta, riktigt goda där!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör hamburgare, blanda en egen färs med goda ingredienser sen får alla sköta sig själva med självplock Smörgåstårta är ett bra alternativ också, så jävla gått med en räkbomb till smörgåstårta

Permalänk

Fan efter läst denna tråden blev jag sjukt sugen på potatisgratäng med fläskfilé. De inbakade låter riktigt goda, tror nog det skulle kunna bli en succé; jag vet att jag hade älskat det.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Pasta och köttfärssås:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Känns helt fel att bjuda på varm "middagsmat" på ett så pass stort födelsedagskalas, mitt i sommaren.

Kall mat skare' va, eller om möjligheten finns, grillat plus plock-mat.

Permalänk
Medlem

Ostkaka ska ni ivf ha som efterrätt!