Corsair Force 3 sata 6 med sata 3 moderkort

Permalänk

Corsair Force 3 sata 6 med sata 3 moderkort

Hejsan!

Jag har nu äntligen bestämt mig för att skaffa en ssd istället för de gammla mekaniska diskarna. Men nu när ny generationens SSD med sata 6 kom så var det ju en självklarthet att skaffa en sådan. Men nu är det så att jag har Sata 3 på moderkortet. Så jag har en fråga om det kommer funka, om man förlorar prestanda, isåfall hur mycket.

Jag har mest öppnat ögonen för Corsairs Force 3 serien, bör jag välja nån annan?

MVH Petter

Permalänk
Avstängd

Självklarhet vet jag inte. 320 är den mest prisvärda ssd som finns i min mening och den är sata 3gb.

Anyway.

Ja det kommer funka, du förlorar topspeed. Kan väll halvera det enkelt sagt. Men topspeeden är inget du märker direkt ändå om du bara pysslar med "vanliga" os aktiviteter,spel osv.

Du borde öppna ögonen lite angående force3 Bara tråden under så är det en stor tråd om alla miljoner problem med force3 serien.
Dessa problem gäller även Vertex3 och till en del agility3.

Sandforce problem som kanske? löses nästa vecka med ny firmware, men går inte säga säkert nu.

I övrigt är väll agility 3 och force3 en prisvärd sata 6gb disk, men som sagt vänta tills alla problem är lösta.

Permalänk

Det var ju ett tag sen de slutade sälja force 3 120gb för att det var nått problem med dem. De stod ju för ett tag sen att de kommit med en ny firmware som ska lösa problemen, men jag ser inga force 3 120gb i affärerna än.

När börjar de säljas igen i affärerna nån som vet?

Permalänk
Skrivet av petterb94:

Det var ju ett tag sen de slutade sälja force 3 120gb för att det var nått problem med dem. De stod ju för ett tag sen att de kommit med en ny firmware som ska lösa problemen, men jag ser inga force 3 120gb i affärerna än.

När börjar de säljas igen i affärerna nån som vet?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635690#info

Komplett har börjat sälja dom igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av petterb94:

Det var ju ett tag sen de slutade sälja force 3 120gb för att det var nått problem med dem. De stod ju för ett tag sen att de kommit med en ny firmware som ska lösa problemen, men jag ser inga force 3 120gb i affärerna än.

När börjar de säljas igen i affärerna nån som vet?

det stämmer inte.
Ny firmware kan inte lösa force3 problemen. Därför återkallade corsair alla force3.
Det var hårdvaru fel och ska vara tillrättat nu.

Som du ex ser på komplett så är det nya versionen av force 3.

Permalänk
Medlem

Dom NYA Force 3 diskarna verkar fortfarande ha problem.
Jag har fortfarande den "gamla" och tänkte behålla den tills dom nya hade börjat rulla in.
Nu lär jag byta till en helt annan istället.

Någon som har tipps på en som ska prestera likvärdigt? (utan BSOD, random freeze givetvis)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DonRon:

Dom NYA Force 3 diskarna verkar fortfarande ha problem.
Jag har fortfarande den "gamla" och tänkte behålla den tills dom nya hade börjat rulla in.
Nu lär jag byta till en helt annan istället.

Någon som har tipps på en som ska prestera likvärdigt? (utan BSOD, random freeze givetvis)

Huh? Har du länk/referat på att de är problem med de nya diskarna som inte hunnit ut till butiker eller testare ännu vad jag vet? Den som är länkad till Komplett är mycket riktigt den nya revisionen som är tillverkad efter tillbakadragningen av de felaktiga.

Ang prestanda förlust på SSD disk på SATA 3Gb/s så får du ut max ca 280MB/s läs/skriv istället för den utlovade 500+MB/s läs/skriv. Så det är en hel del skillnad.

Om du inte har planer på att uppgradera moderkort eller skaffa en SATA 6Gb/s kontroller så kanske du kan komma undan med en billigare SATA 3Gb/s disk med topfart på ~300MB/s.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Intels nya 510-serie ska väl vara det närmsta man kommer Sandforce3?
Har inte hört att de skulle ha problem. Köpte själv en Intel 320 120GB nyligen för 1400 och jag är mycket nöjd.
Var lite problem att få till rätt inställningar i BIOS och Windows7 hade problem att installera. Den fastnade mitt i installationen. Efter tre försök till ominstallation med olika inställningar i BIOS löste jag problemet med att trycka ut DVD-skivan :D. Då kickade installationen vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Dom NYA Force 3 diskarna verkar fortfarande ha problem.
Jag har fortfarande den "gamla" och tänkte behålla den tills dom nya hade börjat rulla in.
Nu lär jag byta till en helt annan istället.

Någon som har tipps på en som ska prestera likvärdigt? (utan BSOD, random freeze givetvis)

Troligen så är det samma problem som vertex 3 lider av och som än så länge i huvudsak verkar vara löst i den firmware som släpptes nyligen. Kommer antagligen att släppas till Force 3 så snart som möjligt.

Skrivet av Beautiful_Barca:

Intels nya 510-serie ska väl vara det närmsta man kommer Sandforce3?
Har inte hört att de skulle ha problem. Köpte själv en Intel 320 120GB nyligen för 1400 och jag är mycket nöjd.
Var lite problem att få till rätt inställningar i BIOS och Windows7 hade problem att installera. Den fastnade mitt i installationen. Efter tre försök till ominstallation med olika inställningar i BIOS löste jag problemet med att trycka ut DVD-skivan :D. Då kickade installationen vidare.

Annars så finns Crucials m4 som ett alternativ, samma kontroller som intel 510.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Huh? Har du länk/referat på att de är problem med de nya diskarna som inte hunnit ut till butiker eller testare ännu vad jag vet? Den som är länkad till Komplett är mycket riktigt den nya revisionen som är tillverkad efter tillbakadragningen av de felaktiga.

Ang prestanda förlust på SSD disk på SATA 3Gb/s så får du ut max ca 280MB/s läs/skriv istället för den utlovade 500+MB/s läs/skriv. Så det är en hel del skillnad.

Om du inte har planer på att uppgradera moderkort eller skaffa en SATA 6Gb/s kontroller så kanske du kan komma undan med en billigare SATA 3Gb/s disk med topfart på ~300MB/s.

Här har du länk på folk som fått problem med dom nya:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=96145

Funderar starkt på att byta till en Intel istället.
Är det märkbar skillnad på 320 och 510? (boot och start av program/spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Huh? Har du länk/referat på att de är problem med de nya diskarna som inte hunnit ut till butiker eller testare ännu vad jag vet? Den som är länkad till Komplett är mycket riktigt den nya revisionen som är tillverkad efter tillbakadragningen av de felaktiga.

Det är bara att kolla Corsairs forum, dyker upp massa poster där från folk som har fått nya utbytesdiskar efter en RMA och de har samma fel fortfarande.
De nya diskarna har bara inte hunnit till Svenska butiker, Corsair har levererat ut de nya diskarna sen snart 2 veckor tillbaka och vissa företag i USA har haft de nya diskarna sen ett par veckor också (iaf har newegg haft det)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma dilemma som dig TS, är också ute efter en 6gbps disk fast har ett 3gbps moderkort. Har kollat på dessa diskar och funderar fortfarande, disken måste köpas från Inet och inte kostar mer än 1800kr helst. Planerar att uppgradera mig inom något år. Kollade på denna disk nedan, det står att de har åtgärdat felen men efter att ha läst denna tråd så blev jag lite tveksam, tips någon?

http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Har exakt samma dilemma som dig TS, är också ute efter en 6gbps disk fast har ett 3gbps moderkort. Har kollat på dessa diskar och funderar fortfarande, disken måste köpas från Inet och inte kostar mer än 1800kr helst. Planerar att uppgradera mig inom något år. Kollade på denna disk nedan, det står att de har åtgärdat felen men efter att ha läst denna tråd så blev jag lite tveksam, tips någon?

http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series...

Om du kan avvakta någon vecka eller två så kommer det säkert att dyka upp en fimwareuppdatering som löser de problem som fortfarande finns. Ocz har tidigare i veckan släppt en ny firmware som verkar lösa problemen för de allra flesta, vilket tyder på att sandforce är på rätt väg med att rätta till saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om du kan avvakta någon vecka eller två så kommer det säkert att dyka upp en fimwareuppdatering som löser de problem som fortfarande finns. Ocz har tidigare i veckan släppt en ny firmware som verkar lösa problemen för de allra flesta, vilket tyder på att sandforce är på rätt väg med att rätta till saker.

Jo har ju väntat ett tag, får nog göra det lite till om jag inte ska riskera att få en defekt version och sedan krångla med att skicka tillbaka den. Funderade på en OCZ men är osäker där med, finns det någon disk du kan rekommendera på 120GB som inte krånglar, dvs prisklassen under 1800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Jo har ju väntat ett tag, får nog göra det lite till om jag inte ska riskera att få en defekt version och sedan krångla med att skicka tillbaka den. Funderade på en OCZ men är osäker där med, finns det någon disk du kan rekommendera på 120GB som inte krånglar, dvs prisklassen under 1800kr.

Det som finns kvar då är antingen crucials m4 som har samma kontroller som intels 510 fast billigare:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873561

Eller intels 320:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844282

Har man sata 6gbit/s så kommer m4:an att prestera bättre, men intels 320 är en stabil och duglig ssd med helt ok prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det som finns kvar då är antingen crucials m4 som har samma kontroller som intels 510 fast billigare:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873561

Eller intels 320:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844282

Har man sata 6gbit/s så kommer m4:an att prestera bättre, men intels 320 är en stabil och duglig ssd med helt ok prestanda.

Kommer nog aldrig köpa en Intel SSD med tanke på hur låga skriv och läshastigheter de har jämfört med andra diskar i samma prisklass, dock 2 år högre garanti. Sen så finns den översta disken du länkade inte tillgänglig via Inet.se, vilket där jag ska köpa min SSD. Tack för svaret ändå!

Det står "Ny leverans med diskarna utan tidigare problem!" i produktbeskrivningen, hur ackurat detta är vet jag dock ej. Har formellt sätt inte sett någon större mängd som har klagat på dessa diskar.

http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Kommer nog aldrig köpa en Intel SSD med tanke på hur låga skriv och läshastigheter de har jämfört med andra diskar i samma prisklass, dock 2 år högre garanti.

Stirra dig inte blind på tester, i verkligheten skiljer det inte direkt mycket. Oftast har man ju ssd-disken som os-disk och håller inte på att kopiera mängder med stora filer hela tiden?
Bytte från en ssd-disk som på pappret var snabbare än den intel 320-160gb jag har nu, och nu startar windows någon sekund fortare(14 sek från att winloggan/prickarna börjar synas), programmen känns som de startar något fortare också. Men det är så små skillnader att det knappt är kännbart. Jag väljer iaf hellre 5 års garanti före lite mer speed som man aldrig kommer känna av oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Kommer nog aldrig köpa en Intel SSD med tanke på hur låga skriv och läshastigheter de har jämfört med andra diskar i samma prisklass,

Farlig filosofi. Detta specielt med tanke på att OCZ och samtliga andra SSDs kopierat Intels strategi i SSD design. (Prioritera 4kb IOPS över hög maximum read/write)

Nu är ju intel ganska slöa med att updatera sina enheter och hålla sig i prestanda rallyt, men det kan andras efter att SSDs ökat ännu mer i popularitet.

Intels SSDs annars har varit ett utmärkt köp i tre år. OCZ bara hälften trots att de varit i marknaden längre. Dessutom har ju OCZ haft avsevärt sämmre pålitlighet, för att inte nämna Vertex 2 incidenten, samt Vertex 3 problemen. (Vertex 1 var en typisk budget enhet)

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att Inet raderat alla negativa recensioner på force 3 som fanns där innan.
Var på besök i en av deras butiker här om dagen för att återlämna min force 3 disk.
Valde att byta till en intel 510, kan ju säga att jag är absolut inte besviken.

Permalänk
Medlem

Bytte till en 510 jag med efter jag tröttnat på Force 3, i en hel del fall är 510an snabbare & så pass mkt snabbare att man faktiskt märker det, om detta nu beror på att force 3 diskarna var mer påverkade av hw/fw buggen än som sägs vet jag inte men det jag vet är att jag har en till 510 på posten idag... Skulle inte skaffa en sandforce disk om den så vart kastad efter mig...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::