Hur ser man skillnad mellan en SATA- och SATA2-kabel?

Permalänk
Medlem

Hur ser man skillnad mellan en SATA- och SATA2-kabel?

Har precis införskaffat en ny disk med Sata2. Hemma har jag en bunt sata-kablar och jag vet inte hastigheten på dem, eftersom de inte är märkta.

Kan man se någon skillnad eller behöver jag mäta överföringshastigheten manuellt?

Permalänk
Medlem

Kablarna är likadana för de olika sata-versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Kablarna är likadana för de olika sata-versionerna.

Japp, men finns där något program som mäter om det är SATA-150 eller SATA-300?

Permalänk
Medlem

För att förtydliga ovanstående inlägg: Det är samma kabel till båda, en sata kabel fungerar både för sata 1.5gbit/s och för sata 3gbit/s.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltså diskarna som är olika och inte kablarna!

Permalänk
Medlem

Lite off topic nu, men varför har dom då valt att "döpa om" SATA kabeln till SATA2 om det inte är någon skillnad på kablarna ? Eller har jag missat något ?

Permalänk
Medlem

Ah, bra! Fler frågor

Var tveksam eftersom jag hittade dessa varianter:
http://www.net2world.se/kabel-sata2-rak-rak-sk%C3%A4rmad-%280...
VS:
http://www.net2world.se/kabel-sata-rak-rak-%280.5m%29/35/8192...

Disken är:
Samsung Spinpoint F3 1TB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496258

Sata 1 går ju att använda men jag tappar väl prestanda med Serial ATA-150?

Samma fråga som Mipp3.
Permalänk
Medlem

Kablarna är identiska, det är protokollet som har uppdaterats mellan de olika versionerna.

Du kan alltså ta vilken sata kabel du vill, om den kommer köras i 1.5,3.0,6.0 Gbit/s bestäms av moderkortet och hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mipp3:

Lite off topic nu, men varför har dom då valt att "döpa om" SATA kabeln till SATA2 om det inte är någon skillnad på kablarna ? Eller har jag missat något ?

De som säljer kablar vill tjäna extra på folks okunskap. Samma sak hände när USB2 kom. Många säljare hade då 'speciella' dyrare kablar för det nya protokollet, men det var exakt samma som de gamla kablarna.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd nu, men tack där besparade ni mig onödigt inköp av kabel till mitt nya moderkort med sata 6 och sata 3 kontakter då jag har sata kablar från mitt äldre kort som säkert är för sata 1,5

Permalänk

Ändå säger OCZ på deras forum att de som fortfarande har problem med sina Vertex 3 diskar ska kolla så att de verkligen har en SATA III kabel och om inte byta till en, försöker de bara köpa mer tid?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Ändå säger OCZ på deras forum att de som fortfarande har problem med sina Vertex 3 diskar ska kolla så att de verkligen har en SATA III kabel och om inte byta till en, försöker de bara köpa mer tid?

De säger att om man har problem så ska man försöka med en annan kabel, det finns ett fåtal där problemen berodde på just dåliga kablar. Om det sedan står sata 3gbit/s eller sata 6gbit/s på kabeln spelar ingen roll så länge den är funktionell.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

De säger att om man har problem så ska man försöka med en annan kabel, det finns ett fåtal där problemen berodde på just dåliga kablar. Om det sedan står sata 3gbit/s eller sata 6gbit/s på kabeln spelar ingen roll så länge den är funktionell.

För att citera OCZ staff

Citat:

If you still have issues please do try an alternative SATA cable, during testing we found some cables are just not up to Sata3 drives....try to use dedicated sata3 cables if possible.

Där uppmanar de till att använda en SATA3 kabel om möjligt, sen om det verkligen är någon skillnad mellan en sata 2 och sata 3 kabel är en annan fråga.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

För att citera OCZ staff

Där uppmanar de till att använda en SATA3 kabel om möjligt, sen om det verkligen är någon skillnad mellan en sata 2 och sata 3 kabel är en annan fråga.

Man kan ju tolka det på lite flera sätt, jag läser det som att dom rekommenderar att pröva en annan kabel, gärna av så hög kvalitet som möjligt. Det jag reagerade på var kommentaren om att "vill de köpa mer tid". Om det är ett problem hos vissa är det väl bättre att dom skriver det än att låta bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

För att citera OCZ staff

Där uppmanar de till att använda en SATA3 kabel om möjligt, sen om det verkligen är någon skillnad mellan en sata 2 och sata 3 kabel är en annan fråga.

nyare kablar (sata 6.0 Gbps) har ofta en hasp på kontakten som gör att de inte åker ut lika lätt.

det fanns en annan tråd här på sweclokers om det med olika sata kablar i den fanns det en länk till ett youtube-klipp med en kille som förklarade skillnaderna mellan de olika kablarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

nyare kablar (sata 6.0 Gbps) har ofta en hasp på kontakten som gör att de inte åker ut lika lätt.

Nope de fanns redan till SATA1.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av mattoys:

nyare kablar (sata 6.0 Gbps) har ofta en hasp på kontakten som gör att de inte åker ut lika lätt.

det fanns en annan tråd här på sweclokers om det med olika sata kablar i den fanns det en länk till ett youtube-klipp med en kille som förklarade skillnaderna mellan de olika kablarna.

Jag har själv flera äldre sata kablar med en sådan liten hasp du snackar om, tror det är rätt vanligt över lag och har inte direkt något med versionen att göra.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Handlar väl helt enkelt om vad kabeln är testad för. En kabel som är specad som SATA2 är testad för de överföringshastigheter som den standarden medger. Sen är det mycket väl så att det kan funka bra eller dåligt att köra den mellan SATA3-hårdvaror, beroende på - som andra har konstaterat - kvalitén på kabeln. Kontaktmässigt är det dock inga skillnader mellan SATA1, 2 eller 3.

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att de har lite med vad de är för typ av trådar som används i kablen oxå. Typ som med högtalarkablar. Mina supra Classic har ju silver pläterad 99.99% syrefri koppar trådar och de är FRUKTANSVÄRT många små trådar istället som i billiga kablar där de är färre fast "grova" trådar nästan som vanlig två ledad 220V kabel.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag har själv flera äldre sata kablar med en sådan liten hasp du snackar om, tror det är rätt vanligt över lag och har inte direkt något med versionen att göra.

det har med versionen att gör jag hade dock fel angånde vilken version det är minst sata 3 Gbps som har haspen.

hittade video angånde sata-kablar, den här kille förklarar det mesta: http://www.youtube.com/watch?v=TvZr8Pr3_vE

Permalänk
Medlem

När jag köpte en ssd disk med sata 3 fick jag med de vanliga röda kablarna utan låsning. Moderkortet som har både sata 6 och sata 3 kontakter gav mig två påsar med svarta sata kablar med låsning. Märker ingen skillnad dock för använder båda.
Dock överför jag filer från en maskinell hd till en annan med 5400 varv och den överför runt 90mb/s, men kanske inte något värde att gå efter.