Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deroan
Ska köpa CD-skivor idag och återkomma. Finns det någon guide på hur man flashar bios i dos förresten, har aldrig gjort det tidigare? Och finns det någon version ni rekommenderar?

Köp en billig USB-sticka och flasha genom Q-flash, kan inte bli enklare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

står i manualen till moderkortet hur man gör.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

PhysX med ett andra grafikkort på P35-DS4 v2.1

Jag postade en fråga på tråden om physX och dubbla grafikkort, men den kanske passar bäst här. Jag får inte mitt P35-DSV att starta upp med båda korten:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/807424-guide-physx-med-olika-grafikkort-nvidia-baserade-grafikkort/index4.html#post10477064

Vidare är jag lite osäker på om jag får sämre prestanda nu. Jag har lämnat mitt primära grafikkort i slot 2, eftersom låset i slot 1 gått sönder. Påverkar detta när jag bara använder ett kort?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 v2.1, Intel E6850 3Ghz, Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 4x1GB, Corsair 620W, Gigabyte GTX 460 1gb OC, (BFG GTX 8800 OC2), Creative X-FI Gamer, Windows 7 x64 ultimate

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag har problem med mitt moderkort. När jag kör crossfire så funkar inte mina andra PCI Xpress så mitt Creative X-Fi Titanium funkar inte. Någon som vet vad felet är och om någon annan har haft/har det och hur ni fixade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishen:

Hejsan! Jag har problem med mitt moderkort. När jag kör crossfire så funkar inte mina andra PCI Xpress så mitt Creative X-Fi Titanium funkar inte. Någon som vet vad felet är och om någon annan har haft/har det och hur ni fixade det.

Enligt manualen:

Citat:

Expansion Slots 2 x PCI Express x16 slots
(The PCIE_16_1 slot supports x16; the PCIE_16_2 supports x4.)
3 x PCI Express x1 slots (share with the PCIE_16_2 slot) (Note 2)

(Note 2) When the second PCI Express x16 slot (PCIE_16_2) is in use, the three PCI Express x1 slots
become unavailable.

Detta betyder att du inte kan använda PCIe x1 portarna samtidigt som den andra PCIe x16 porten, alltså går det inte att köra crossfire och detta ljudkortet samtidigt. Detta är en begränsning i hårdvaran så man får väl byta moderkort alternativt byta ljudkort till ett med PCI-buss för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikR:

länge sedan jag följde denna tråden men jag har inte kört klockat sen jag bytte till Win7 men jag skulle testa köra upp den i normal klock,, den jag hade innan,, dvs 4.0ghz

satte samma inställningar och vcore för jag har allt uppskrivet på en lapp

Tyvärr så vill den inte =( testade lite snällare klock,, inte ens 3.8 vill den,, har testat öka och sänka vcore och även pillat lite mer i bios men den vill inte..

Konstigt =(

aja,, kör på 3.16 då,, ville bara skriva att det verkar va nå fel,, Win7 ger trubbel ??

Har du (eller någon annan) hittat en lösning till detta problem? Det är exakt likadant för mig. Körde innan byte till Win7+SSD min E8400 i 4.1Ghz, nu funkar inget över 3.2Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teposen:

Har du (eller någon annan) hittat en lösning till detta problem? Det är exakt likadant för mig. Körde innan byte till Win7+SSD min E8400 i 4.1Ghz, nu funkar inget över 3.2Ghz.

Jag tror det nämns ett flertal gånger i tråden redan, Gigabyte-korten "kommer ihåg" misslyckade klockningar i ett räkneverk. När räkneverket är fullt vägrar de boota med de inställningarna.

Lösningen är att göra kortet helt strömlöst ett tag, dvs även nätdelens kondingar måste vara tömda på ström, så "glömmer" kortet spärren.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bara jag som märkt hack i ljudet från ljudutgångarna efter att ha bytt till Windows 7?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Hittade ett aningen jobbigt problem med mitt P35 1.1 nu:
Burken blir sjukt instabil med alla fyra minnesbanker fyllda - ibland stmodartar den inte ens, ibland blåskärmar den när jag startar den och ibland funkar den hur bra som helst.

Har spenderat förmiddagen att testa varje minnesmodul enskilt i varje minnesbank i memtest utan några som helst fel. Antar att jag måste öka spänningen till nått (systemet körs helt oklockat i felsökningssyfte) för att moderkortet skall orka driva 4 minnesmoduler

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag tror det nämns ett flertal gånger i tråden redan, Gigabyte-korten "kommer ihåg" misslyckade klockningar i ett räkneverk. När räkneverket är fullt vägrar de boota med de inställningarna.

Lösningen är att göra kortet helt strömlöst ett tag, dvs även nätdelens kondingar måste vara tömda på ström, så "glömmer" kortet spärren.

Jaha okej. Jag har inte sett det även fast jag läste igenom i princip hela tråden utan resultat när jag försökte lösa detta problem tidigare, så tack för tipset!

Edit: Grymt, nu verkar det funka att köra 4.1Ghz igen! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Hittade ett aningen jobbigt problem med mitt P35 1.1 nu:
Burken blir sjukt instabil med alla fyra minnesbanker fyllda - ibland stmodartar den inte ens, ibland blåskärmar den när jag startar den och ibland funkar den hur bra som helst.

Har spenderat förmiddagen att testa varje minnesmodul enskilt i varje minnesbank i memtest utan några som helst fel. Antar att jag måste öka spänningen till nått (systemet körs helt oklockat i felsökningssyfte) för att moderkortet skall orka driva 4 minnesmoduler

Ge nordbryggan lite mer spänning, 0.05 upp funkade för mig, det fanns en diskussion kring mina problem högre upp i tråden.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Win7 med det här moderkortet? Finns inte mycket drivrutiner osv på hemsidan för just Win7 nämligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rawman:

Hur fungerar Win7 med det här moderkortet? Finns inte mycket drivrutiner osv på hemsidan för just Win7 nämligen.

Det brukar räcka långt med de som medföljer W7.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör på en OCZ Vertex 2 SSD nu och försöker få fart på uppstarten utav datorn. Märker att det läggs en del tid vid startup på "Detecting IDE Drives".

Har CD och SSD på mina SATA0/1-portar och HDD på SATA4. Kan det vara så att den söker igenom SATA2+3 och att det är detta som drar ner på det hela? Är inte så jävla insatt på hur sånt här fungerar.

Skulle en flash utav BIOS hjälpa? Har någon testat en SSD med "orginal"-BIOS och sedan flashat upp och märkt en ökad prestationsskillnad?

Permalänk
Medlem

har P35-DS4 en lysdiod på sig som indikerar om den får spänning från nätaggregatet?

min dator vägrar starta av någon anledning. har provat att koppla in nätaggregatet till en annan stationär dator jag har hemma och den startade utan problem, så nästa steg i felsökningen tänkte jag kunde vara o se om moderkortet får spänning över huvud taget, men minns inte om det fanns en diod som lös när datorn fungerade, 3.5 år sen jag monterade ihop den och har fungerat felfritt sen dess.

Permalänk
Medlem

Wow detta var verkligen ett populärt moderkort när folk pratar om det i flera år och tråden snart är uppe i 100 sidor. Har själv en P35-DS4 rev 1.0 (revisionen med fetaste kylflänsarna). Ska dock bytas ut nu efter lång och trogen tjänst. Måste säga att den fungerat bättre än något annat moderkort jag haft innan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gumme:

har P35-DS4 en lysdiod på sig som indikerar om den får spänning från nätaggregatet?

min dator vägrar starta av någon anledning. har provat att koppla in nätaggregatet till en annan stationär dator jag har hemma och den startade utan problem, så nästa steg i felsökningen tänkte jag kunde vara o se om moderkortet får spänning över huvud taget, men minns inte om det fanns en diod som lös när datorn fungerade, 3.5 år sen jag monterade ihop den och har fungerat felfritt sen dess.

har fått igång datorn nu, det var en trasig USB-kontakt på fronten av chassit som ställde till det. efter att jag kopplat ur den fungerar allt som det ska
det fanns ingen lysdiod på moderkortet som indikerar att det får ström (Rev 1.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Wow detta var verkligen ett populärt moderkort när folk pratar om det i flera år och tråden snart är uppe i 100 sidor. Har själv en P35-DS4 rev 1.0 (revisionen med fetaste kylflänsarna). Ska dock bytas ut nu efter lång och trogen tjänst. Måste säga att den fungerat bättre än något annat moderkort jag haft innan.

Jo den blev lång som fan :D. Har fortfarande kvar mitt med men sitter i ungens dator istället. Tuffar på bra med överklockning o allt.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gumme:

har fått igång datorn nu, det var en trasig USB-kontakt på fronten av chassit som ställde till det. efter att jag kopplat ur den fungerar allt som det ska
det fanns ingen lysdiod på moderkortet som indikerar att det får ström (Rev 1.0)

USB-stiften var inte felkopplade då? Det brukar ge samma resultat.

Permalänk
Skrivet av rawman:

Kör på en OCZ Vertex 2 SSD nu och försöker få fart på uppstarten utav datorn. Märker att det läggs en del tid vid startup på "Detecting IDE Drives".

Har CD och SSD på mina SATA0/1-portar och HDD på SATA4. Kan det vara så att den söker igenom SATA2+3 och att det är detta som drar ner på det hela? Är inte så jävla insatt på hur sånt här fungerar.

Skulle en flash utav BIOS hjälpa? Har någon testat en SSD med "orginal"-BIOS och sedan flashat upp och märkt en ökad prestationsskillnad?

Hej.
Har liksom du skaffat en SSD och skulle vilja få fart på uppstarten.
Har flashat min bios med men den blir inte snabbare.

Någon som har tips på inställningar?

Permalänk
Medlem

Problemet är att för att få bra SSD-prestanda vill man aktivera AHCI i bios. Men då blir uppstarten innan den börjar läsa från SSD-disken långsammare eftersom "raid-bioset" som används för att detektera AHCI-diskar tar längre tid än IDE-detekteringen man hade när man inte körde AHCI. Kör själv med en intel 320 SSD på 120 GB och har helt OK prestanda när den väl kommer igång med bootningen.

Undrar om nya moderkort med UEFI är snabbare på att detektera diskar? Lite trist att största tiden av bootprocesuren är detektering av hårdvara innan den kan börja läsa in operativsystemet...

Permalänk

Det är precis så som du säger.
Dessutom har man råkat ändra inställningarna för DVD-brännaren i BIOSet så den också nu helt plötsligt tar lång tid att upptäcka. Står "tryck knapp för att fortsätta" ett antal sekunder innan den fortsätter själv. Får se om jag orkar pilla mer med det sen.

Trodde det kanske fanns nån inställning för att boosta uppstarten, men det verkar det inte göra.

Tittar man tex på min Asrock ION HTPC så har den ju en mjukvara man installerar så uppstarten ska gå snabbare.
Min netbook Asus Eee tar knappt nån tid att starta upp heller.

Permalänk
Medlem

Mitt kort har precis dött efter att ha fungerat i snart 4 år. Det händer ingenting, datorn är helt död. Har kopplat ur alla sladdar till USB, ljudutgångar, hårddiskar osv. Det enda som är inkopplat är nätagget (som fungerar), RAM och CPU.

Är detta ett "vanligt" problem med någon listig lösning eller har ni någon idé om vad det kan vara?
Börjar tro att det är helt dött och att man kanske måste köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mersor:

Mitt kort har precis dött efter att ha fungerat i snart 4 år. Det händer ingenting, datorn är helt död. Har kopplat ur alla sladdar till USB, ljudutgångar, hårddiskar osv. Det enda som är inkopplat är nätagget (som fungerar), RAM och CPU.

Är detta ett "vanligt" problem med någon listig lösning eller har ni någon idé om vad det kan vara?
Börjar tro att det är helt dött och att man kanske måste köpa ett nytt.

Nja det är väl ganska sannolikt att den levt sitt liv nu. Sålde mitt efter 3 år i tjänst så jag vet inte.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeghurt:

Nja det är väl ganska sannolikt att den levt sitt liv nu. Sålde mitt efter 3 år i tjänst så jag vet inte.

Är säkert så tyvärr. Kanske inte rätt tråd men har ni något tips på någon ersättare till detta kort? Eller ska man försöka hitta något begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mersor:

Är säkert så tyvärr. Kanske inte rätt tråd men har ni något tips på någon ersättare till detta kort? Eller ska man försöka hitta något begagnat?

Brukar kolla prisjakt när jag letar nya prylar. Gå efter populäritet så finns det säkert många andra som har samma kort som kan ge tips och råd (som med detta kort - låg etta på prisjakt och resulterade i största tråden i den här delen av forumet).

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB