Ännu en långsam uppstart med SSD

Permalänk
Medlem

Ännu en långsam uppstart med SSD

Hej!

Jag har nyligen installerat en Intel 320 SSD 120Gb i min dator. Mobo Asus P5Q-E. Windows 7 Ultimate.
Har 2 mekaniska HDD för lagring.
Allt har fungerat bra, jag har aktiverat AHCI, det känns som att jag stängt av det som ska stängas av resp aktiverat det som ska aktiveras, allt enl alla de trådar och div forum som jag letat i. "Allt" utom aligna vilket jag inte hunnit med att läsa på om än.

Mitt problem är att när jag slår på datorn så tar det fortfarande lång tid innan första Windowsloggan visar sig, samma tid som med den gamla mekaniska disken. De fyra färgprickarna tar också väldigt god tid på sig. Har man väl kommit förbi det så tar det sen bara ca 5 sekunder så är datorn färdig att användas.
Min fråga är om detta är nåt som kan åtgärdas och isåfall hur? Hur viktigt är det att uppdatera BIOS vad gäller detta?

Mvh

CCH

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk
Medlem

Inställning ska finnas att ändra i BIOS, va den nu heter exakt har jag inte koll på men hade samma problem och BIOS hade svaret..

Min uppstart går igenom säkerligen 2-3 olika processer för att kolla fläktar osv (lol?) innan den startar windows, fiddlade lite i bios och nu tar de inte många sekunder innan den är på g i windows.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCH:

Hej!

Jag har nyligen installerat en Intel 320 SSD 120Gb i min dator. Mobo Asus P5Q-E. Windows 7 Ultimate.
Har 2 mekaniska HDD för lagring.
Allt har fungerat bra, jag har aktiverat AHCI, det känns som att jag stängt av det som ska stängas av resp aktiverat det som ska aktiveras, allt enl alla de trådar och div forum som jag letat i. "Allt" utom aligna vilket jag inte hunnit med att läsa på om än.

Mitt problem är att när jag slår på datorn så tar det fortfarande lång tid innan första Windowsloggan visar sig, samma tid som med den gamla mekaniska disken. De fyra färgprickarna tar också väldigt god tid på sig. Har man väl kommit förbi det så tar det sen bara ca 5 sekunder så är datorn färdig att användas.
Min fråga är om detta är nåt som kan åtgärdas och isåfall hur? Hur viktigt är det att uppdatera BIOS vad gäller detta?

Mvh

CCH

Troligen är det så att windows väntar på något i uppstarten, pröva att installera intels drivrutiner för ahci
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Om du redan har dessa installerade så kan du pröva att återgå till microsofts drivrutiner.

Eventuellt så kan man försöka göra en boot trace för att se vad det är som tar tid:

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.
Jag ska kolla i BIOS om man kan ändra visningstiden, man vill ju ändå hinna med att se om det är DEL, F5 el F8 man ska trycka på om man behöver ändra nåt.

Jag har installerat Intels drivrutin, gav ingen märkbar skillnad mot innan.
Ska kolla mer på det med boot trace, vid en första anblick verkar det vara långt över min kunskapsnivå dock. Jag har stängt av Hibernate varifall.

Finns det nåt Alignement Tool som free-ware el måste man köpa?

Mvh

CCH

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCH:

Tackar för svaren.
Jag ska kolla i BIOS om man kan ändra visningstiden, man vill ju ändå hinna med att se om det är DEL, F5 el F8 man ska trycka på om man behöver ändra nåt.

Jag har installerat Intels drivrutin, gav ingen märkbar skillnad mot innan.
Ska kolla mer på det med boot trace, vid en första anblick verkar det vara långt över min kunskapsnivå dock. Jag har stängt av Hibernate varifall.

Finns det nåt Alignement Tool som free-ware el måste man köpa?

Mvh

CCH

Alignment ska inte vara något problem med windows 7, kolla det genom att starta as-ssd. Står det "(siffror) - OK" med grön text uppe i vänstra rutan är det som det ska, står det "(siffror) - BAD" med röd text så behöver man fixa till alignemnt. Går att göra gratis i gparted om man behöver.

Permalänk
Medlem

Fick grönt i AS-SSD vilket ju är bra. Nu hittade jag inte under vilken flik man ställer om tiden i BIOS...

Mina mätresultat blev rätt OK tror jag med tanke på min gamla dator.
Read:164, Write:107, Total:355
Fick inte till det att lägga in bilden....

Mvh

CCH

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCH:

Mitt problem är att när jag slår på datorn så tar det fortfarande lång tid innan första Windowsloggan visar sig, samma tid som med den gamla mekaniska disken.

Innan Windows loggan visat sig så har datorn inte börjat arbeta mot din disk ännu så det är inte så konstigt om det fortfarande tar lika lång tid att komma dit.
Har sett det på flera datorer inklusive min egen att BIOS post, raid kontrollers, AHCI kontrollers mm tar ca 15-20 sekunder att gå igenom och sen tar själva Windows uppstarten ~10 sekunder när du har SSD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Nya moderkort med UEFI skulle ju bli snabba på detta. Men är det verkligen så? Tänkte om någon märkt skillnad när de uppgraderat moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Innan Windows loggan visat sig så har datorn inte börjat arbeta mot din disk ännu så det är inte så konstigt om det fortfarande tar lika lång tid att komma dit.
Har sett det på flera datorer inklusive min egen att BIOS post, raid kontrollers, AHCI kontrollers mm tar ca 15-20 sekunder att gå igenom och sen tar själva Windows uppstarten ~10 sekunder när du har SSD.

Ok, nu börjar det nog klarna lite. Det är kanske så att detta är helt normalt. När jag slår på datorn så går den igenom det du nämner, sen startas Windows och det är då den börjar arbeta mot disken.
Kom på det oxå att inte starta med min externa disk (1TB) igång, lär spara tid på att ha den avslagen.
När "Windows startas" visas på skärmen tar det ett bra tag innan färgprickarna kommer,sen visas de ett tag. Efter det blir skärmen svart, typ 1 sek, sen laddas Windows och DÅ går det fort, typ 5 sekunder innan jag kan börja arbeta med datorn.

Mvh

CCH

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem första gången jag stoppade i en ssd, då hade windows satt nån form av boot partion på en av dom koventionella diskarna, så när jag tog ut alla diskar utom min "boot ssd" disk så gick inte operativet ens igång.
Instalerade om windows med bara ssd disken i och då gick det snabbare.

Fullt medveten om att mitt misstag är jätte klantigt och säkert inte det du har råkat utför, tänkte endå det kan vara värt o nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelll:

Jag hade samma problem första gången jag stoppade i en ssd, då hade windows satt nån form av boot partion på en av dom koventionella diskarna.

Det många inte inser är att när Windows installeras, söker det igenom datorn efter existerande Windows installationer & boot sektorer. Om den hittar en, läggs installationen till i boot sektorn av den installationen, det skapas ingen ny.

Det är av denna anledning som det är rekomenderat att alla andra enheter förutom installations disken kopplas bort under installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCH:

Ok, nu börjar det nog klarna lite. Det är kanske så att detta är helt normalt. När jag slår på datorn så går den igenom det du nämner, sen startas Windows och det är då den börjar arbeta mot disken.
Kom på det oxå att inte starta med min externa disk (1TB) igång, lär spara tid på att ha den avslagen.
När "Windows startas" visas på skärmen tar det ett bra tag innan färgprickarna kommer,sen visas de ett tag. Efter det blir skärmen svart, typ 1 sek, sen laddas Windows och DÅ går det fort, typ 5 sekunder innan jag kan börja arbeta med datorn.

Mvh

CCH

Du kan ju även stänga av de grafiska momenten i Windows uppstarten, spara inte mycket tid, men det spar litegrann iaf start, kör msconfig och under boot bocka i rutan "No GUI Boot"

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar.
I samband med nyinstallationen av OS kopplade jag bara ur den formaterade disk som OS legat på innan.
Det jag märkt nu är att det som gick snabbt innan går långsamt nu och tvärtom.
BIOS-post går långsamt trots jag avmarkerat "Express-gate" som jag har på mitt moderkort.
Efter BIOS står datorn med svart skärm och en blinkande markör i vänstra kanten och tuggar. Sen kommer "Windows startas" med färgplupparna, det tar oxå längre tid nu än innan med den mekaniska disken.
När sen Windows går igång så går det riktigt fort, detta tog lång tid innan.
Nu vet jag inte mer vad som kan göras, känns som jag varit så nogrann jag kunnat. Det jag ska göra är att ominstallera ännu en gång då mina 2 lagringsdiskar inte varit urkoppladei samband med installationen, återkommer i ärendet.

Mvh

CCH

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk
Medlem

BIOS eller lilla systemet kör ett gäng tester av HW vid uppstart. Den biten går inte att snabba upp med en SSD då BIOS firmware ligger på moderkortets minneskappslar + viss HW har egen firmware. Tex extra controllerkort förlänger boot tiden.

Min MBP med SSD startar inte heller upp blixtrande snabbt oavsett om den går på Win7 eller OSX.

Var glad över att programmen går mycket snabbare. Hur ofta startar du upp din dator? Jag startar om mina max en gång per vecka.

Permalänk
Medlem

Hej, jodå, jag är mycket glad över att allt fungerar i övrigt med min SSD. Finns ju många här som haft andra problem som jag undsluppit.
Nu funderar jag på om det kan ha nåt att göra med inställningarna för dubbla kärnor och dess förhållande med Win7 men då borde jag ju märkt det innan oxå med min mekaniska disk.
Datorn startas upp med ojämna intervaller, ibland går det en vecka, ibland var 3 dag.

Mvh

CCH

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk
Medlem

Jag kollade boot-ordningen igårkväll och såg att min gamla CD-rom spelare fortfarande var med i listan av nån anledning. När jag tog bort den från listan så gick uppstarten märkbart fortare. Kvar i listan finns nu bara DVD-spelaren samt SSD-disken.
Kommer ändock att installera om OS men det kan ju vara som ett tips till andra m liknande problem.

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk

kom ihåg oxå att deaktivera sata portar och allt skit du ej använder... t.ex om du bara har 1 ssd disk och en dvd spelare ska bara de 2 portarna vara aktiverade.. då sparar du tid i uppstarten eftersom bios kommer ej att göra check på de andra för att kolla om du har något i dem. samma med Esata ect.

Permalänk
Medlem

Nu är OS ominstallerat, endast SSD´n var igång. Efter installation kopplades övriga diskar in. Allt har gått bra, märkbar skillnad i uppstarten till det bättre.
Enda negativa är att den lilla "systemdisken" på typ 60Mb nu blivit synlig i utforskaren.
Tack till alla som bistått med råd och tips!

Mvh

CCH

Visa signatur

Win7 Ultimate.Asus P5Q-E P45, Intel Core 2 Duo E7500 2.93Ghz 1066Mhz, 2x2Gb Corsair XMS-2 8500 C5D. Intel SSD320 120Gb (OS&spel) Powercolor HD 4870 1GB. Antec Three Hundred.
Benq G2420HDB. Logitech MX518. Logitech G15

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCH:

Enda negativa är att den lilla "systemdisken" på typ 60Mb nu blivit synlig i utforskaren.

Computer Management -> Disk Management -> Högerklicka på "System Reserved" partitionen, och välj "Change Drive letters and Paths"

Ta bort den bokstav som den har just nu, och stäng därefter.