Den mest prisvärda processorkylaren för 500:-

Permalänk
Medlem

Den mest prisvärda processorkylaren för 500:-

Inom en snar framtid kommer jag köpa en 2500K och kommer att klocka den lite. Jag har märkt att det finns en del Bra kylare runt 500:- prisklassen och jag som inte är så insatt kan verkligen inte bestämma mig.
Vilken processorkylare rekomedrerar du?

Tack för mig

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk

För under 500kr, så finns Scythe Mugen 2 och Scythe Ninja 3, två riktigt bra kylare av den större tornmodellen.
För strax över 500kr finns många bra alternativ:
Antec Kühler 620 och Corsair H60
Thermalright MUX 120
Noctua UH-12P SE2

Alla presterar riktigt bra, vilken du väljer beror ju lite på användningsområde och vad du prioriterar. Antec och corsairkylarna är slutna vattenkylningskit, som bygger väldigt lite runt processorn, eftersom det bara är blocket som sätts där medan radiatorn och fläkten sätts på en fläktplats. Kan vara bra om du valt minnen med höga minnesflänsar (minnesflänsen kan annars vara lite i vägen för stora towerkylare som Mugen, Ninja och Noctuan).
Noctua skickar med dubbla fläktar och även två olika motstånd, så att du kan begränsa varvtalet på fläktarna (motståndet drar ned spänningen till runt 6V i ena fallet och runt 8-9V i andra fallet).
Thermalrighten har fördelen att den inte bygger så mycket ut mot minnesplatserna, men kyler ändå ruskigt bra och har en bra fästanordning.

Om man nu skall snacka prisvärdhet, så får nog Mugen 2 min röst, då den kyler riktigt bra, är tystlåten och billig. Nackdelen är att den är enormt stor. Å andra sidan skickar noctua med två riktigt bra fläktar och motstånd till sin kylare, vilket gör dess högre pris försvarbart.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har inte Xigmatek några billiga som är ganska bra? Kan vara värt å kolla reviews på Prisjakt om det finns några.

Permalänk
Medlem

Hej kapar tråden lite bara!

Funderar själv på Noctua NH-U12P SE2, men många säger att den är svårmonterad även fast det finns bra instruktioner så lite avskräckande för mig som nybörjare:(

Finns det några bra kylare i samma prisklass fast lättmonterad?:)

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P SE2 är inte svår att montera. Satte själv i den utan att ta ur moderkortet och utan besvär. Som WrongTarget skriver får man mycket för pengarna. Det går dessutom bra att bara köra med en fläkt i push. Då har man en 200-kronors kvalitetsfläkt över, om man har nytta av den till chassit. Dyr-ja. Prisvärd-JA.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Avstängd

Noctuas är bland de lättaste att montera enligt mig. U12P är riktigt fin.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Aja får bli en Noctua NH-U12P, kollade på denna och tror nog att ja grejjar det! http://www.youtube.com/watch?v=Xeda_M2akec&feature=related

Kommer kylaren att funka tillsammans med dom här minnena?:
http://www.corsair.com/memory/vengeance/vengeance-low-profile...

Samt moderkortet Asus P8P67 PRO ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Kommer kylaren att funka tillsammans med dom här minnena?:
http://www.corsair.com/memory/vengeance/vengeance-low-profile...

Samt moderkortet Asus P8P67 PRO ?

Ja och ja.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.