Ny dator, gammal raptor med OS?

Permalänk
Medlem

Ny dator, gammal raptor med OS?

Hej, tänker beställa http://www.inet.se/kundvagn/visa/555175/dator men sitter på en gammal raptor (sig).

Det jag undrar är:

Kommer datorn att starta med det windows 7 som redan finns på hårddisken eller kommer jag vara tvungen att formatera om allt? Datorn kan väl inte ta skada av att starta med en disk med OS på redan?

Kan tillägga att jag inte har möjlighet att formatera den via en annan burk.

Permalänk
Medlem

Windows 7 (och Vista) kan vara lite kinkiga med hårdvarubyten.
När jag köpte ny dator och flyttade över min systemdisk så gick Windows inte att starta, gav bara BSOD med meddelandet att hårdvaran ändrats.
Nu är ju en ominstallation att rekommendera när man byter system så det är ju lika bra de.
Men det är ju bara att du installerar in Windows på den disken det första du gör när du byggt ihop datorn.

Och datorn kan inte ta skada av att boota med en disk som redan har ett OS nej, dock som sagt så är det inte säkert att ditt OS kommer att starta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Windows 7 (och Vista) kan vara lite kinkiga med hårdvarubyten.
När jag köpte ny dator och flyttade över min systemdisk så gick Windows inte att starta, gav bara BSOD med meddelandet att hårdvaran ändrats.
Nu är ju en ominstallation att rekommendera när man byter system så det är ju lika bra de.
Men det är ju bara att du installerar in Windows på den disken det första du gör när du byggt ihop datorn.

Och datorn kan inte ta skada av att boota med en disk som redan har ett OS nej, dock som sagt så är det inte säkert att ditt OS kommer att starta.

Tack för ditt svar! Ville i-princip bara vara säker på att inte jag förstör nåogot!

Permalänk
Medlem

Det kan gå, men det är mer vanligt att du möts av en blåruta följd av en omstart.
ingen som kan säga ja eller nej, utan du får testa helenkelt..

om du nu har turen att det fungerar så måste du avinstallera dom gamla rutinerna för moderkort,ljudkort och grafikkort, starta om o installera om moderkort,ljudkort och grafikkorts rutinerna..
men jag är tveksam till att det kommer gå, i mina fall har det gått 20% av gångerna..

O nej inget tar skada av det, det värsta som kan hända är att du måste formatera..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nu ere inte formatera ni babblar om utan

INSTALLERA

- försök begripa skillnaden!

Och vem här verkar inte begripa skillnaden då enligt dig?
En formatering krävs för övrigt inte för att installera om Windows då den kommer lägga alla gamla filer i Windows.old om man väljer att inte formatera även om jag själv föredrar att blåsa rent systemdisken om jag ska installera windows på nytt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nu ere inte formatera ni babblar om utan

INSTALLERA

- försök begripa skillnaden!

va? vad pratar du om, ja tror alla här vet vad en installation är och vad en formatering är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

va? vad pratar du om, ja tror alla här vet vad en installation är och vad en formatering är

Varför då blanda ihop begreppen och använda fel ord?

Puckat, eller hur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Varför då blanda ihop begreppen och använda fel ord?

Puckat, eller hur!

Kan du specifiera vart uttrycken används fel?

Skickades från m.sweclockers.com