Permalänk
Inaktiv

SSD Optimering

Hej, då är det dags att införskaffa sig en SSD istället för min RAID0a med 7200 RPM-diskar.
Jag har två frågor:

1. Hur stor disk behöver jag?
En regel för att få pre prestanda med 72000RPM-diskar är att aldrig fylla de till mer än 50%. Gäller detta för SSD-diskar också eller är dessa diskar skapta för att läsa på ett annat sätt så detta inte spelar någon roll?

2. Avaktivera växtlingsfilen!?
Läste på en guide att man kunde få bättre prestanda genom att avaktivera växlingsfilen, andra säger att man ska ha den på dess rekommenderade storlek av Windows 7 på samma disk som OS:et. Vad är det som gäller?
Jag har alltid fått höra att att den ska vara så stor som Windows rekommenderar när man är inne vid inställningarna för den och att om man har en SSD så ska den ligga på samma disk som OS:et.

Jag är alltså ute efter maximal prestanda och inte öka livslängden på disken då jag planerar att köpa en Intel 320 med 5 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

1. Hur stor disk behöver jag?
En regel för att få pre prestanda med 72000RPM-diskar är att aldrig fylla de till mer än 50%. Gäller detta för SSD-diskar också eller är dessa diskar skapta för att läsa på ett annat sätt så detta inte spelar någon roll?

Nej. I HDDs, så är hastigheten parellelt relaterad med var på disken datan finns. Ju tidigare på disken, destå snabbare. Ju längre bak, destå långsammare.

En SSD kan bli lite långsammare på skrivningar när du närmar dig 90% av kapaciteten, men läs prestanda påverkas inte alls av var data finns lagrad. Av denna anledning, är SSDs effektivt 'immuna' mot fragmentering. (Filer kommer att fragmentas, men de påverkar inte prestandan)

Det är rekommenderat att åtminstonde ha 80gb, helst 120gb dock. Mindre enheter brukar vara lite för små för att använda bekvämt, men de är ochså vanligtvis märkbart långsammare.

Angående pagefilen, för 4gb kan man normalt sätt lämna den på 1-2GB för vanligt bruk & spel. Med 8gb kan den helt avaktiveras (default rekomenderas INTE). Observera dock att det finns enstaka 'Media Editing' program som kan sluta fungera om den är helt avaktiverad, men du lär märka av detta i sådana fall och kunna ställa in en passande filstorlek.

Jag har personligen inte kommit över något programs om vägrar starta med en avstängd pagefil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

2. Avaktivera växtlingsfilen!?
Läste på en guide att man kunde få bättre prestanda genom att avaktivera växlingsfilen, andra säger att man ska ha den på dess rekommenderade storlek av Windows 7 på samma disk som OS:et. Vad är det som gäller?
Jag har alltid fått höra att att den ska vara så stor som Windows rekommenderar när man är inne vid inställningarna för den och att om man har en SSD så ska den ligga på samma disk som OS:et.

Beror ju lite på hur mycket RAM du har, sitter du på 4GB kan det ju vara en fördel att använda en växlingsfil, har du över 8GB kan du lika gärna plocka bort den oavsett om du kör SSD eller HDD

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Hej, då är det dags att införskaffa sig en SSD istället för min RAID0a med 7200 RPM-diskar.
Jag har två frågor:

1. Hur stor disk behöver jag?
En regel för att få pre prestanda med 72000RPM-diskar är att aldrig fylla de till mer än 50%. Gäller detta för SSD-diskar också eller är dessa diskar skapta för att läsa på ett annat sätt så detta inte spelar någon roll?

2. Avaktivera växtlingsfilen!?
Läste på en guide att man kunde få bättre prestanda genom att avaktivera växlingsfilen, andra säger att man ska ha den på dess rekommenderade storlek av Windows 7 på samma disk som OS:et. Vad är det som gäller?
Jag har alltid fått höra att att den ska vara så stor som Windows rekommenderar när man är inne vid inställningarna för den och att om man har en SSD så ska den ligga på samma disk som OS:et.

Jag är alltså ute efter maximal prestanda och inte öka livslängden på disken då jag planerar att köpa en Intel 320 med 5 års garanti.

Har personligen inte märkt någon skillnad mellan full/halfull ssd. Visserligen läst om folk som tyckte den blev segare men jag tror inte att det kommer i närheten av vad man kan uppleva med en full hårddisk. Ska således inte vara något större problem att fylla disken.

Angående växlingsfilen så är det bara att pröva! För egen del upplevde jag det som bättre att lägga växlingsfilen på en vanlig hårddisk, men det beror nog dels på stoleken på ssd:n (min är liten...) och dels på hur och vad man använder datorn till.

Permalänk
Inaktiv

Då verkar det som att det räcker med en 160GB då.
Men min fråga om pagefile kvarstår, Windows vill ju ha större pagefile ju mer RAM man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Då verkar det som att det räcker med en 160GB då.
Men min fråga om pagefile kvarstår, Windows vill ju ha större pagefile ju mer RAM man har.

Och ju mer RAM du har desto mindre nytta av pagefilen har du
Använder du ofta mer minne än du har? Då behöver du en pagefil, ligger du alltid under 100% i minnesanvändning så behöver du den inte.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Har 8GB så..