Grafikkort vs Moderkort vs Nätagg - Varför SLI/CF inte klockar lika bra

Permalänk
Medlem

Oh shit. Vad skall jag säg... Har hållit på med datorer sedan 1997, dvs i ca 14 år. Jag är en "hemmapulare" och hyfsat insatt i överklockning och effektförbrukning sedan tidigare men efter det här så känner jag mig helt bortsprungen. Varför i hela friden har man inte läst på om det här innan? Det kan förklara en hel del om varför överklockningar blir instabila vid användning av t.ex. high-end kort eller för många diskar/vattenpump på 12V/DVD-enhet/raidkontrollerkort i kombination med överklockning.

Jag kan väl erkänna att jag aldrig någonsin har köpt high-end-kort, då ekonomin inte tillåtit det.

Jag har dock en fråga, jag är förmodligen för trött för att förstå det själv just nu... Men kommer jag få problem nu när jag sätter i dubbla 6870 i min rigg nedan nästa vecka?

FD Tesla 550W 80 PLUS (http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=3...)
På ett Gigabyte GA-790XTA-UD4 (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3263#o...)
Med 2 minneskapslar (4GB) i 1.690V
med en AMD 555 med upplåsta kärnor (från 80W till ca 120W + överklockning på prollen till 3.4Ghz, vilket borde ge runt 140W)
Som kyls av en H50 med 2 fläktar.
Dessutom 2st extra fläktar i chassit (en i taket och en i fronten)
2 SATA diskar
DVD-brännare

Det känns, efter att ha läst den här artikeln, som att jag kommer få problem, fast jag inte riktigt ser vart problemet kommer ligga (moderkortet?)

Permalänk
Antielefant

Moderkortet bör klara det utan bekymmer så länge du inte pressar överklockning av grafikkort eller processor särskilt långt. Det klarar antagligen en skaplig skopa överklockning av grafikkorten också, men det kan kräva att man hoppar upp ett steg på nätaggsdimensionen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nätaggregat vs Grafikkort:

Rent praktiskt är det inte enkelt att svara på frågan heller, då den är beroende av två saker:
1; Grafikkortets totala strömförbrukning (W)
2; Grafikkortets andel av sin strömtillförsel från moderkortet (%)

Båda punkterna beror på från grafikkort till grafikkort, och enbart den första är statisk per modell. Den beräknas av antalet (och sortens) PCI-E strömkontakter på grafikkortet.
Ingen PCI-E: 100% från moderkortet
1x6-pin: 50% från moderkortet, 50% från nätagget
2x6-pin: 33% från moderkortet, 67% från nätagget
1x6-pin+1x8-pin: 25% från moderkortet, 75% från nätagget
2x8-pin: 20% från moderkortet, 80% från nätagget

...

Då finns två punkter som alltid gäller.
1; 100% av processorns ström kommer genom moderkortet;
2; 25% till 75W av grafikkortet(-en)s strömförbrukning kommer genom moderkortet

...

På ett moderkort med 24+8-pin:
Processorn har 90W dedikerat, resten kommer via EATX12V
EATX12V kan leverera max 225W

Här har vi ytterligare 75W att leka med, vilket är väldigt trevligt. Detta gör faktiskt att man kan skicka in exakt vad som helst i datorn - om man inte ska överklocka.

Återigen gäller regeln att dagens prestandaprocessorer drar runt 140W, vilket omedelbart kapar 50W av vår tillgängliga 12V-lina. Det lämnar däremot 175W, vilket är MER än vad två (oklockade) grafikkort kan dra. Max i ett oklockat system är alltså 2x75W (2x580) grafikkort, eller varför inte 3x60W (3x6970/6870)

Men - återigen stöter vi på patrull om man ska klocka processorn och ändå ha flera grafikkort.

Oklockat drar två grafikkort 100-150W, vilket lämnar 75-125W (reellt 165W eller mer) till processorn. Hur långt kan en processor klockas på 165W? En Core i7 landar kring 3,5 GHz, en Phenom II på ~4 GHz.

Vid den processorklockningen däremot finns i värsta fall noll ström kvar, man har maxat ut vad moderkortet kan leverera. Drar man upp processorn ytterligare, eller börjar klocka grafikkorten, blir systemet snart instabilt.

Tack för att du tagit dig tiden att skriva ihop det här, ovärderligt med folk som delar sin kunskap.

Jag tror jag fått det mesta klart för mig men jag har ett par funderingar angående en planerad uppgradering.
Jag sitter med ett Vapor-X 5870 1Gb som jag tänkte komplettera med ytterligare ett i den nya burken. Övriga komponenter jag har i åtanke är:

2500K/2600K
8 Gb RAM
NH-D14
Corsair AX850

Frågan är vad jag skall ha i moderkortsväg för att köra mina två 5870 utan att tappa möjligheten att klocka processor.

Korten är listade som 188W TDP och har 2 st 6-pin-kontakter vilket borde innebära 63W från moderkortet.

Nu till frågorna:
Innebär det 63x2 alltså runt 125W. Jag antar det och går på nästa fråga
Hur mycket headroom är 50W (225-50-125) antaget att jag skaffar ett EATX12V-kort.
Har jag fel i något antagande och är jag på rätt spår. Tilläggas skall kanske att jag inte har några större planer på att överklocka grafikkort men jag kanske kan komma på andra tankar längre fram.

Slutligen om någon har tips på moderkort passande för ändamålet, please give me your two cents!

Visa signatur

FT02 | Asrock Extreme4 | 2500K @ 4.6 GHz | NH-D14 | 16Gb G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXH | GTX 780 Ti | Intel 520/510 | Corsair AX850 | 2x Dell u2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Bra och lärorik artikel du har skrivit, men tyvärr är du helt ute och cyklar nu faktiskt. Kollade du ens på ASRock-korten?

Alla nya ASRock-kort har japanska kondensatorer och inpackade spolar så de tål minst lika mycket som dyra ASUS-kort. Extreme6 har dessutom japanska kondensatorer med guldbeläggning, vet inte om det gör någon skillnad men ändå.

ASRocks strömmatningslösning för processorn, "Digi Power" är dessutom effektivare än motsvarande ASUS lösning "DIGI+VRM" enligt testet i Tom's Hardware. Det enda kort som var effektivare var ett Intel-kort (men temperaturen på VRM-delen av ASRock-kortet ökade minst av alla kort inkl Intel-kortet).

Håller med till 100% asrock p67 extreme 4,6 är mycket prisvärda dels för att det sitter en extra molex kontakt vid pcie för extra strömtillförsell för ev grafik oc. Sammtidigt har man V16+2 Power Phase vilket ger utrymme för en stabil cpu oc.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Korben Dallas:

Frågan är vad jag skall ha i moderkortsväg för att köra mina två 5870 utan att tappa möjligheten att klocka processor.

Korten är listade som 188W TDP och har 2 st 6-pin-kontakter vilket borde innebära 63W från moderkortet.

Nu till frågorna:
Innebär det 63x2 alltså runt 125W. Jag antar det och går på nästa fråga
Hur mycket headroom är 50W (225-50-125) antaget att jag skaffar ett EATX12V-kort.
Har jag fel i något antagande och är jag på rätt spår. Tilläggas skall kanske att jag inte har några större planer på att överklocka grafikkort men jag kanske kan komma på andra tankar längre fram.

Tja, ett kort med 8-pins strömförsörjning är ju ett direkt krav, sen är frågan mest hur långt du tänkt pressa. Jag kan inte uttala mig särskilt väl om SB (har inte haft möjligheten att koppla in en amperemätare på ett sådant än) men då mängden tillgängliga watt är densamma som för vilket annat kort som helst är också den tillgängliga klockmarginalen densamma utifrån vad processorn drar stock.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Tja, ett kort med 8-pins strömförsörjning är ju ett direkt krav, sen är frågan mest hur långt du tänkt pressa. Jag kan inte uttala mig särskilt väl om SB (har inte haft möjligheten att koppla in en amperemätare på ett sådant än) men då mängden tillgängliga watt är densamma som för vilket annat kort som helst är också den tillgängliga klockmarginalen densamma utifrån vad processorn drar stock.

Efter att ha kollat runt lite mer ingående så verkar det som Asrock extreme4/6 verkar vara riktigt bra kort även borsett från molexkontakten.

Jag är inte direkt någon extrem överklockare utan mest ute efter att kunna få ut så mycket som möjligt av komponenterna i en 24/7-klock. Om temperaturerna håller sig ok så är jag inte så orolig för förkortad livslängd då jag som de flesta med ett lite större datorintresse uppgraderar oftare än att det är ett problem.

8-pins som sagt är ju klart men jag tror att molex egentligen är lite overklill, (skadar aldrig iofs), i mitt fall, men eftersom det finns ett alternativ som verkar få bra omdömen överallt med ett bra upplägg på PCIe slottarna som dessutom har molex så varför inte. Det enda som oroar mig nu är att jag inte skall få plats med mitt Xonar DX i översta PCIx1 slotten med en NH-D14, men det är ett annat problem.

Visa signatur

FT02 | Asrock Extreme4 | 2500K @ 4.6 GHz | NH-D14 | 16Gb G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXH | GTX 780 Ti | Intel 520/510 | Corsair AX850 | 2x Dell u2410

Permalänk
Medlem

Nu i efterhand känner jag ju att det var dumt att inte välja en bättre PSU som framtidsförsäkring.. jag funderar på att skaffa ett nytt grafikkort (ex. 6970) men räcker mitt nätaggregat och ger moderkortet tillräckligt?

Hur kollar jag upp det här enklast? vad söker man efter?

Permalänk

Modekorts val

Nu är det så att jag läste igenom denna tråden och blev lite fundersam på vad jag ska köpa för modekort. På Inet står det inte vad för kontakter och sånt (det du nämde i tråden) som finns såsom 24-8 pin etc. funderar på om jag ska lägga ut några extra hundralappar på ett http://www.inet.se/artikel/1901971/asus-maximus-iv-extrem-rev... eller om det räcker fint med ett http://www.inet.se/artikel/1901977/asus-p8p67-deluxe-rev-b3

Edit: kom på att jag kanske ska skriva att jag planerar flasha ett 6950 till 6970 och 2500k prolle som ska överklockas

Väldigt intressant tråd. Förstår dock inte hur jag kunde trycka min processor till 4.9ghz på en luftkyld e8400(kylaren kostade 250kr) samt klocka mitt 4850 en bra bit över 100mhz från standard klock

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Så för att klara 2 st 6970 ocklockade med mitt nuvarande nätagg så får jag klocka ner min i7 930 till ungefär 3.5 ghz ><
Sitter på ett corsair Hx750W med en i7 930 i 4 ghz och 2 st gtx 460 klockade till 800 ,1600 , 1800 för tillfället.
Tuffar på ganska bra, men vill helst ligga på den säkra sidan, eller måste jag dra ner processorn ännu mer för att köra 2 st 6970 på nuvarande nätagg ?

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Först och främt - Underbar guide!

Välinformerat, relevant och precis lagom neddummat för oss vanliga dödliga.

Nu till frågan. Eftersom strömförsörjningen på de flesta kort för oss "eantusiaster" (med "fantaster" som steget högre) ofta ligger på 24+8, finns det något annat som spelar stor roll på hur bra korten klockar under hög last? Det är ofta snack om hur många "faser" korten har i sin strömförsörjning, hur viktigt är detta och hur påverkar det?

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Antielefant
Skrivet av conluceo:

Först och främt - Underbar guide!

Välinformerat, relevant och precis lagom neddummat för oss vanliga dödliga.

Nu till frågan. Eftersom strömförsörjningen på de flesta kort för oss "eantusiaster" (med "fantaster" som steget högre) ofta ligger på 24+8, finns det något annat som spelar stor roll på hur bra korten klockar under hög last? Det är ofta snack om hur många "faser" korten har i sin strömförsörjning, hur viktigt är detta och hur påverkar det?

Hur många faser kortet matas med påverkar i första hand stabiliteten på strömmatningen, ju fler faser desto jämnare blir spänningskurvan. Det innebär också ofta att kortet har fler spänningsregulatorer vilket KAN göra att kortet klarar en högre belastning (TDP) än det egentligen är byggt för.

Generellt är fler faser bättre, men det spelar i stort sett enbart roll om man ska klocka högt och inget annat (typ moderkortet) stryper först.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Sen är det viktigt med valet av komponenter (spänningsregulatorer/kondensatorer/spolar) också viktigt. Även om du har 64-faser är det viktigt att faserna ger ut en stabil spänning, även under belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har ett asus p8p67 LE och en i7 2600k och planerar att köpa ett GTX 580, kommer det bli problem om jag vill överklocka i framtiden?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av oGGamer:

jag har ett asus p8p67 LE och en i7 2600k och planerar att köpa ett GTX 580, kommer det bli problem om jag vill överklocka i framtiden?

Inte så länge du bara köper ett, samt ansluter hela 8-pinskontakten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte så länge du bara köper ett, samt ansluter hela 8-pinskontakten.

Så jag kan överklocka friskt både vad gäller processor och grafikkort (om jag bara köper 1 st GTX 580)?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oGGamer:

Så jag kan överklocka friskt både vad gäller processor och grafikkort (om jag bara köper 1 st GTX 580)?

Omöjligt att svara på eftersom vi inte vet vilket nätaggregat du tänker använda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Omöjligt att svara på eftersom vi inte vet vilket nätaggregat du tänker använda.

tänkte mest i förhållande till moderkort, det är mycket lättare att veta vilket nätagg man behöver än vilket moderkort. Men jag använder i nuläget ett corsair TX 650 W.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av oGGamer:

tänkte mest i förhållande till moderkort, det är mycket lättare att veta vilket nätagg man behöver än vilket moderkort. Men jag använder i nuläget ett corsair TX 650 W.

Som jag skriver i min förstapost, vilket moderkort som helst med 24+8 kan klocka både ett 580 och processorn utan bekymmer. Det är i SLI/CF bekymren kommer, och där räcker inte ett P8P67 LE till.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oGGamer:

tänkte mest i förhållande till moderkort, det är mycket lättare att veta vilket nätagg man behöver än vilket moderkort. Men jag använder i nuläget ett corsair TX 650 W.

TX650 räcker bra, så då är det bara att klocka på. Zcenicx har ju gett dig det andra svaret.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

ok, känns bra att vara säker, tack!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Som jag skriver i min förstapost, vilket moderkort som helst med 24+8 kan klocka både ett 580 och processorn utan bekymmer. Det är i SLI/CF bekymren kommer, och där räcker inte ett P8P67 LE till.

Ursäkta att jag tjatar men jag står i valet och kvalet här.
Klarar moderkortet 2st GTX 470? Överklockade eller inte?
Om så är fallet, vilket nätagg rekommenderas för dom två?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

ligger man lite väl i underkant om man kör med 750w 80+ silver från xfx om man i framtiden vill kunna stoppa in ytterligare ett 570?
kommer det fungera stabilt (med lättare cpu klock?) eller ska man sikta på ett av xfx:s 850w 80+ bronze?
tacksam för svar

Edit: såg att det hamnade på Radeon sidan man hoppas det går bra ändå

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Antielefant
Skrivet av oGGamer:

Ursäkta att jag tjatar men jag står i valet och kvalet här.
Klarar moderkortet 2st GTX 470? Överklockade eller inte?
Om så är fallet, vilket nätagg rekommenderas för dom två?

Ja, de klarar dem så länge du inte klockar extremt.

Skrivet av Ozzix:

ligger man lite väl i underkant om man kör med 750w 80+ silver från xfx om man i framtiden vill kunna stoppa in ytterligare ett 570?
kommer det fungera stabilt (med lättare cpu klock?) eller ska man sikta på ett av xfx:s 850w 80+ bronze?
tacksam för svar

Edit: såg att det hamnade på Radeon sidan man hoppas det går bra ändå

750W räcker och blir över, så det är absolut inget bekymmer så. Kör hela min dator på ett 850W-agg, och då med åtta interna diskar och fyra till via USB...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Försöker räkna på vad jag kan förvänta mig av mina komponenter:
* Nätagg: Corsair AX750
* Grafikkort: 460 GTX
* CPU: i7 2600K
* Mobo: ASUS P8P67 [24+8pin]

Lusläst tråden o första posten och inser att det är fine för överklockning av både CPU o GPU.

Men vad händer när jag går över till SLI? Hur ska jag räkna?
* Om jag räknar med att koppla in kontakter från nätagget till korten så drar de 20% av sin förbrukning från MoBo eller max 75W var right? Jag ska alltså räkna på minst 150W om de är klockade en del.
* 225-150+90 = 165W till CPU vilket du skrev att man inte kom långt på... Drar 70W idle.
* Söker info o såg http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-overclocking...
* Klockar jag till 4.6 GHz ser det ju ut som det är en ökning i systemet från 70W till 200W, dvs 130W. Säkert feltänk, men rätta mig.

Den egentliga frågan är väl...
Hur ska jag gå till väga för att räkna ut begränsningarna för överklockning m a p mina komponenter...?

PS:
Enligt slizone.com ligger jag med ett nätagg på 750W på rekommenderad nivå för 2st 460GTX i SLI. Fast det är ju förstås inte med avseende på överklockning. Så jag kanske kan glömma att överklocka grafikkorten i detta fall. Men lite kräm över till överklocknign av CPU ska väl ändå finnas?

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av nifflan:

Försöker räkna på vad jag kan förvänta mig av mina komponenter:
* Nätagg: Corsair AX750
* Grafikkort: 460 GTX
* CPU: i7 2600K
* Mobo: ASUS P8P67 [24+8pin]

Lusläst tråden o första posten och inser att det är fine för överklockning av både CPU o GPU.

Men vad händer när jag går över till SLI? Hur ska jag räkna?
* Om jag räknar med att koppla in kontakter från nätagget till korten så drar de 20% av sin förbrukning från MoBo eller max 75W var right? Jag ska alltså räkna på minst 150W om de är klockade en del.

Nej, de drar eftersom 560 har dubbla 6-pin 33% av sin förbrukning från moderkortet.

1x6 = 50%
2x6 = 33%
6+8 = 25%
8+8 = 20%

Citat:

* 225-150+90 = 165W till CPU vilket du skrev att man inte kom långt på... Drar 70W idle.
* Söker info o såg http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-overclocking...
* Klockar jag till 4.6 GHz ser det ju ut som det är en ökning i systemet från 70W till 200W, dvs 130W. Säkert feltänk, men rätta mig.

Stämmer tillräckligt bra.

Citat:

Den egentliga frågan är väl...
Hur ska jag gå till väga för att räkna ut begränsningarna för överklockning m a p mina komponenter...?

Ganska precis så som du gjort, och du har helt rätt i att 4.6 kan vara i överkant för vad moderkortet orkar med ens lätt klockade 460'or.

Citat:

PS:
Enligt slizone.com ligger jag med ett nätagg på 750W på rekommenderad nivå för 2st 460GTX i SLI. Fast det är ju förstås inte med avseende på överklockning. Så jag kanske kan glömma att överklocka grafikkorten i detta fall. Men lite kräm över till överklocknign av CPU ska väl ändå finnas?

750 W är tilltaget med rejäla säkerhetsmarginaler med avseende på vilka skräpagg Svensson köper, ta det med en rejäl nypa salt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tjabba.

Nu blev det det fan lite konstigt i mitt huvud. Har funderat på köpa ett nytt grafikkort men blev lite osäker här nu.
Det jag har är:
Gigabyte GA-MA790X-UD4. 24+8pin om jag tittar på den 8pins kontakten som är bredvid CPU:n om det är den ni menar här.
Phenom II 955 klockat till 4Ghz
4gb minne
Corsair 400W Nätagg med 1x6pin PCIe kontakt.

Köpte datorn för 2 år sen och valde moderkortet just föratt vara lite framtid säker, köpte då med AMD 7750 x2.

Funderar på byta grafikkortet till AMD HD 6850. Kommer detta ens fungera? Är lite osäker på nätagget men tänkte att det kanske räcker till då det är kvalitets agg ändå. Sitter på HD 4830.

Vad tror ni som kan detta med ström?

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboDanne:

Tjabba.

Nu blev det det fan lite konstigt i mitt huvud. Har funderat på köpa ett nytt grafikkort men blev lite osäker här nu.
Det jag har är:
Gigabyte GA-MA790X-UD4. 24+8pin om jag tittar på den 8pins kontakten som är bredvid CPU:n om det är den ni menar här.
Phenom II 955 klockat till 4Ghz
4gb minne
Corsair 400W Nätagg med 1x6pin PCIe kontakt.

Köpte datorn för 2 år sen och valde moderkortet just föratt vara lite framtid säker, köpte då med AMD 7750 x2.

Funderar på byta grafikkortet till AMD HD 6850. Kommer detta ens fungera? Är lite osäker på nätagget men tänkte att det kanske räcker till då det är kvalitets agg ändå. Sitter på HD 4830.

Vad tror ni som kan detta med ström?

Absolut, kommer funka fint. Adapter(molex -> PCI-E) behövs men det hänger med grafikkortet om du inte har det redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Absolut, kommer funka fint. Adapter(molex -> PCI-E) behövs men det hänger med grafikkortet om du inte har det redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Men har inte HD 6850 bara 1x6pin kontakt på kortet. Har kollat lite bilder på nätet och dom har bara visat 6 pin kontakten. Är det olika mellan tillverkare eller?

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboDanne:

Men har inte HD 6850 bara 1x6pin kontakt på kortet. Har kollat lite bilder på nätet och dom har bara visat 6 pin kontakten. Är det olika mellan tillverkare eller?

Det sistnämnda stämmer. Vissa tillverkare kör 2x6pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaret. Såg nu i OP att 460 GTX = 160W 6+6 = 53W från moderkortet.

En annan fråga jag inte hittar svaret på... Mitt moderkort [Asus P8P67] har EATX12v 8pin anslutning, men min PSU [Corsair 750AX] har ingen 8pins ATX12v interface. Jag pluggade in endast 4pin [manualen visade 3 olika alternativ]... Det fanns inget annat sätt! Stämmer det att jag endast får ut 75W av de potentiella 150W i min EATX12v anslutningen nu? Kan jag isåfall teoretiskt fixa en annan sladd med 8pins anslutning att använda istället?

[EDIT]
Som förtydligande på vad jag menar med min fråga:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2...

Scrolla ner till "Above we have the two EPS 12V/ATX", bild:
http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/AX750/Corsa... [suddig som tusan]

Som ni ser har man två alternativ att plugga in dem: Antingen 8pin eller 12pin. Jag valde 8pin för att ha
en 12pins ledig till ett extra grafikkort. Men båda dessa alternativ har 4+4pin att koppla till moderkortet och det går inte att få dit bägge två, bara den ena. Det stämmer inte med kopplingen: fyrkanterna/6hörning kopplingen i anslutningen tillåter endast att man bara kopplar in den ena.

Detta ändrar lite på kalkyleringarna och vad mitt system har råd att försörja...

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2