Permalänk
Medlem

Placera fläkt, var?

Hej
Hade tänkt att rycka in en fläkt i chassit. Om det går så skulle jag gärna vilja ha den under datorn. Går det eller blir det fel luftflöde genom datorn? Jag har också hört talas om att man kan bestämma om fläkten ska dra in luft i datorn eller dra ut luft? Jag har nu en chassi fläkt som följde med i chassit. Harni några ideer om vad man skulle kunna göra.?

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och hur sitter fläktarna det?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Vad har du för chassi och hur sitter fläktarna det?

http://www.dustinhome.se/pd_5010335386.aspx, det är chassit. Det är ganska litet men får inte plats med mycket större. Fläkten sitter på baksidan i mitten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson279:

http://www.dustinhome.se/pd_5010335386.aspx, det är chassit. Det är ganska litet men får inte plats med mycket större. Fläkten sitter på baksidan i mitten

Jag hade satt en fläkt vid dörren. Att sätta en fläkt under datorn blåser in mer damm än vad det gör nytta är min erfarenhet.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag hade satt en fläkt vid dörren. Att sätta en fläkt under datorn blåser in mer damm än vad det gör nytta är min erfarenhet.:P

Kan inte annat än att hålla med, såvida du inte har filter så sätt inte fläkten under datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag hade satt en fläkt vid dörren. Att sätta en fläkt under datorn blåser in mer damm än vad det gör nytta är min erfarenhet.:P

Skrivet av Itne:

Kan inte annat än att hålla med, såvida du inte har filter så sätt inte fläkten under datorn.

Men hur är det med fläktar som blåser in och ut? Är det någon inställning man gör eller vad? Den flkten som är med från början i chassit blåser den ut eller in?

Permalänk
Skrivet av edson279:

Men hur är det med fläktar som blåser in och ut? Är det någon inställning man gör eller vad? Den flkten som är med från början i chassit blåser den ut eller in?

Det beror ju på vilket "håll" fläkten sitter. Brukar finnas en indikering i form av en pil på fläkten som visar vilket håll den blåser.

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

Fläktar blåser så gott som alltid ut i från den sida etiketten sitter och kablarna går in till motorn.

I din burk hade jag satt två fläktar som blåser in i lådan från fram sidan av den, och låtit den bakre blåsa ur luften. På så sätt får du ett rakt flöde genom datorn.

[Edit] Hittade denna tråd, här är det en del tips just för ditt chassi.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Det beror ju på vilket "håll" fläkten sitter. Brukar finnas en indikering i form av en pil på fläkten som visar vilket håll den blåser.

Så om på denna bild http://images.geeksimages.com/imageshare/P/150x150/PV902512L-... och den sidan som visas på bilden sitter utåt på chassit så kommer luften att åka ut ur datorn? Det är den fläkten som jag ska sätta dit btw. Men hade tänkt att ha fläkten nere vid Grafikkortet vid sidan där. Finns fästen för en fläkt där. Är det då bra att den blåser in eller ut luft? Eller ska jag ha den under så att den blåser luft till grafikkortet. Har hört att många kör på den varianten. Bra/dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Fläktar blåser så gott som alltid ut i från den sida etiketten sitter och kablarna går in till motorn.

I din burk hade jag satt två fläktar som blåser in i lådan från fram sidan av den, och låtit den bakre blåsa ur luften. På så sätt får du ett rakt flöde genom datorn.

Det kanske skulle varit smart men framsidan på mitt chassi är det ett slags plastnät typ. Och ska man ta sönder det i så fall ? Finns det något mer optimalt sätt att få GPU:n svalare?

Permalänk

Bak och Topp = Utblås
Botten och Framsida = Inblås
Sida = Beroende på grafikkort, referenskylare skulle jag valt inblås, annars utblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Det kanske skulle varit smart men framsidan på mitt chassi är det ett slags plastnät typ. Och ska man ta sönder det i så fall ?

Jag har inte sett det chassit, men ibland sätter de nät framför, detta fungerar som dammfilter, men som sagt du får kolla så att det inte är helt tätt, vilket jag inte tror att det är.

Skrivet av edson279:

Finns det något mer optimalt sätt att få GPU:n svalare?

Ja det kanske är bättre att sätta fläkten i den nedre öppningen på sidan, det ända sättet att kolla det är att helt enkelt flytta mellan platserna och mäta temperaturen på GPU'n.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Bak och Topp = Utblås
Botten och Framsida = Inblås
Sida = Beroende på grafikkort, referenskylare skulle jag valt inblås, annars utblås.

Grafikkortet är ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620247 och har kollat lite på om det är referneskylare men får olika svar:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jag har inte sett det chassit, men ibland sätter de nät framför, detta fungerar som dammfilter, men som sagt du får kolla så att det inte är helt tätt, vilket jag inte tror att det är.

Ja det kanske är bättre att sätta fläkten i den nedre öppningen på sidan, det ända sättet att kolla det är att helt enkelt flytta mellan platserna och mäta temperaturen på GPU'n.

Men för att få inblås är det då bara att vända på fläkten åt andra hållet?

Permalänk
Skrivet av edson279:

Grafikkortet är ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620247 och har kollat lite på om det är referneskylare men får olika svar:S

Jag skulle kört utblås till det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Men för att få inblås är det då bara att vända på fläkten åt andra hållet?

Ja, det är det enklaste och bästa sättet att byta riktning på dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |