Permalänk

Bootproblem

Nu vet ja inte om jag postar riktigt rätt men på nåt sätt så käns det ändå så då det handlar om diverse usb enheter.
Ja håller på att installerar osx lion på min hackintosh men problemet är att ja inte får den att boota upp från mina usb enheter. Ja har provat med min creative zen stone 2gb mp3 spelare som dock verkar va i nåt fat16 format eller nåt. Sen har ja även provat att sätta in en hårddisk i mitt externa hdd chassi o provat men ja får det inte att boota. D konstiga är att jag har lyckats förrut 1 gång men kommer inte ihåg om d va från min externa hdd eller från min mp3 spelarre. Men nu har ja hållt på i flera dar utan resultat så ja undrar om ja istället ska gå o köpa ett 4gb flash disk från ex classe o prova. E det skillnad på flash disks och mina usb enheter. Vart lite rörigt men hoppas nån förstod vad ja ville veta.

Permalänk
Medlem

Stödjer din bios boot från USB? Är dina USB enheter bootbara? Vid användande av USB stickor så kolla http://www.intowindows.com/bootable-usb/ för att göra dem bootbara.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Antar att det stödjer boot från usb då ja kan i bios ställa in 4 altrernativ från usb boot
ex usbfdd usb hdd usb cdrom mm mm så ja det är bootbart och som sagt så har ja lyckats förrut men endast 1 gång. Undrade om d va skillnad på mp3 spelare och externa hårddiskar jäförelse mot ett vanligt usb minne.
Måste ha in iboot på det så ja kan boota min osx86 lion installationspartition.
Men men får väl gå o köpa ett för 60 spänn o prova bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Antar att det stödjer boot från usb då ja kan i bios ställa in 4 altrernativ från usb boot
ex usbfdd usb hdd usb cdrom mm mm

FEL FEL FEL.

De där funkar inte och har ALDRIG funkat. Anledningen är man kan ha 2 eller flera av typ kopplad (tex 2 USB minnen) så är det omöjligt för datorn att veta vilken du vill starta från.

Du letar efter en annan lista med konstiga modell namn där alla hårddiskar och USB syns tillsammans. Har du 3 hårddiskar och 2 USB minnen så bruka alla 5 synas där. Detaljerna varierar mellan beroende på vad man har för dator/moderkort. Ibland är listan gömd under hårddiskar. Ibland är den helt utanför den vanliga boot listan.

Vissa moderkort har en genväg till en boot lista som är lättare att hitta rätt ställe när man har flera hårddiskar eller USB som är boot bara.

Sen måste du förstås se till att du gjorde rätt när du skapade ditt boot bara minne.

Permalänk

ja har följt alla guider till punkt o pricka även använt ett program som gör allt automatiskt men d funkar ändå inte så då e det som du säger alltså nåt i bioset eller vad. Kanske ska uppdatera bios dock finns bara ett nyare o det är ett beta o sen vet ja inte ens hur man uppdaterar ett bios. Snart åker dator o skärm o hela skiten ut genom rutan här. Ja har ju fått det att boota förrut 2 gånger tom då ja har installerat lion 2 gånger. Håller på att få spelet här hemma har hållit på i nån veclka nu med detta jävla iboot skit felet.