Störande ljud från hörlurs-uttaget på frontpanelen

Permalänk
Medlem

Störande ljud från hörlurs-uttaget på frontpanelen

Hejsan,

Jag köpte nyligen Corsairs Graphite 600t och jag har fått ett rätt störande problem. Jag har också ett par trådlösa Sennheiser HDR-120.

Jag har då dessa hörlurar inkopplade i frontpanelen och det händer att jag får ett surrande ljud precis som om någonting i lådan jordar så dessa irriterande ljud uppstår i lurarna. Om jag tar på lådan med handen eller skakar till den lite försvinner ljudet. Men efter en stund kan det komma tillbaka igen.

Lådan i sig är fantastisk på alla sätt och vis för men detta drar ner dramatiskt på min upplevelse av mitt nya köp. Jag vill kunna lyssna på musik/se på film etc utan detta störande ljud.

Så jag vänder mig till er. Kan någon hjälpa mig att utesluta någonting i lådan som kan störa.
Jag är datorkunnig och jag ska försöka så gott jag kan att kolla upp felet själv (jag frågar sällan om hjälp), men vill gärna kunna luta mig tillbaka på denna tråden om det är något jag har missat eller kommer att missa i min undersökning.

Tack så mycket för eventuell hjälp jag kan få!

// Moodilic

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen ingen som kan tänkas hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moodilic:

Finns det verkligen ingen som kan tänkas hjälpa mig?

Nja själv använder jag inte frontkontakten för ljud PGA det oftast är sämre ljud där samt är (som du har upptäckt) mer störningar, problemet är den ganska långa kabeln som går till fronpanelen och till interna ljudkontakten.
Den plockar lätt upp störningar speciellt från grafikkortet, men även allt annan i lådan, om du absolut vill använda frontkontakten så kan det hjälpa om du försöker skärma av denna kabel och/eller dra den annorlunda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja själv använder jag inte frontkontakten för ljud PGA det oftast är sämre ljud där samt är (som du har upptäckt) mer störningar, problemet är den ganska långa kabeln som går till fronpanelen och till interna ljudkontakten.
Den plockar lätt upp störningar speciellt från grafikkortet, men även allt annan i lådan, om du absolut vill använda frontkontakten så kan det hjälpa om du försöker skärma av denna kabel och/eller dra den annorlunda

Tack för ditt svar.
Detta är något jag faktiskt har tänkt på nu och jag tror jag pillade på rätt kabel igår kväll när jag inte fick bort störningen.

Efter en stund när min hand nuddade just den kabel så försvann störningen, eller åtminstone man hörde att det sprakade och hade sig. Jag tror jag har hittat källan så att säga samt med ditt svar där tror jag du har rätt i att det finns större chans med störningar.

Jag ska kolla på om jag kan dra den kabeln annorlunda men jag undra också, kan man inte avskärma kabeln genom att linda in den i folie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moodilic:

Tack för ditt svar.
Detta är något jag faktiskt har tänkt på nu och jag tror jag pillade på rätt kabel igår kväll när jag inte fick bort störningen.

Efter en stund när min hand nuddade just den kabel så försvann störningen, eller åtminstone man hörde att det sprakade och hade sig. Jag tror jag har hittat källan så att säga samt med ditt svar där tror jag du har rätt i att det finns större chans med störningar.

Jag ska kolla på om jag kan dra den kabeln annorlunda men jag undra också, kan man inte avskärma kabeln genom att linda in den i folie?

Du kan skärma den genom att linda den i folie men då borde du också jorda den med chassiet och sätta någon slang över folien så den inte kan fastna i tex grafikkortet och ordsaka kortslutning.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Du kan skärma den genom att linda den i folie men då borde du också jorda den med chassiet och sätta någon slang över folien så den inte kan fastna i tex grafikkortet och ordsaka kortslutning.

Jag har som jag skrev i första inlägget en Corsair Graphite 600t chassi, alltså har jag kabeldragnings-möjligheter. Så jag har lagt alla kablar på "baksidan", om du förstår vad jag menar.
Jag behöver alltså inte tänka på att något kan fastna i kabeln.

Kabeln i sig ligger i en svart gummislang så jag förstår inte riktigt varför den ger ifrån sig störningsljud.
Jag tror dock att jag har fått en lösning på mitt problem, men förmodligen tillfälligt.
Jag har pillat på kabeln så det där störande ljudet inte uppstår längre, åtminstone inte än. Så hittills är jag skonad.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat problemet och löst det.

Det var lite pinsamt att jag inte upptäckte detta först. Kontakten på moderkortet för frontpanelen satt löst. Detta är nu åtgärdat men jag kan få störningar om jag pillar för mycket på kabeln närmast kontaktuttaget. Jag borde kunna avskärma med folie egentligen men jag vet inte hur det påverkar jordningen på resten av komponenterna.

Finns det någon som har testat att avskärma kablar i ett chassi någon gång?
Hittade du/ni något problem med att använda en sådan lösning?