Förslag på hårddisk lösning

Permalänk
Medlem

Förslag på hårddisk lösning

God morgon,
Skulle vilja ha förslag/råd på en ny/nya diskar till framförallt spel då övriga program får plats på systemdisken. Sitter i dagsläget på en 150 gb raptor disk vilket är alldeles för litet.

Har funderat lite på att skaffa ytterligare en 150gb raptor att köra raid med men det känns som att utrymmet fortfarande kommer att vara i minsta laget i sådana fall. Allternativt har jag funderat på att köra antingen f3 eller momentus xt i raid. Några synpunkter eller bättre förslag?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Bättre att strunta i raptor och spara ihop pengar till en SSD enligt andra trådar i forumet.

Vet inte om det ändrats med nyare raptor men för ansågs det bättre att köpa en större normal 7200 hårddisk och skapade en mindre partition i början som man la Windows mm. Början av hårddisken är snabbare och många tyckte att det var tillräcklig bra jämfört med raptor. Finns en mer teknisk förklaring.

Är du säker på att det inte är skräp och systemåterställningen som tagit upp allt utrymme?

Vissa fick tillbaka nästa 100GB när det stängde av systemåterställningen eller tog bort alla punkter utom sista (görs på 2 olika ställen). Det låter otroligt att du inte får plats. Eller sparar du dina filer på raptor disken också?

ccleaner kanske kan hjälpa dig rensa. Den består av flera delar med separata resnings knappar så glöm inte att kolla runt i programmet.

Permalänk
Medlem

Installera OS och standardprogram på Raptorn.
För tunga spel och andra aplikationer så installerar du på en annan partition.
Om du har en WD Caviar Black så blir det nästan ingen prestandaskillnad.
SSD diskar är ju svindyra om man ska komma över 150Gb.
Jag har ett par VelosiRaptor 150GB som räcker till mina behov. ett par spel som man använder offta får lätt plats.
Sedan har jag WD Black, Blue eller Green som lagringsdiskar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Bättre att strunta i raptor och spara ihop pengar till en SSD enligt andra trådar i forumet.

Vet inte om det ändrats med nyare raptor men för ansågs det bättre att köpa en större normal 7200 hårddisk och skapade en mindre partition i början som man la Windows mm. Början av hårddisken är snabbare och många tyckte att det var tillräcklig bra jämfört med raptor. Finns en mer teknisk förklaring.

Är du säker på att det inte är skräp och systemåterställningen som tagit upp allt utrymme?

Vissa fick tillbaka nästa 100GB när det stängde av systemåterställningen eller tog bort alla punkter utom sista (görs på 2 olika ställen). Det låter otroligt att du inte får plats. Eller sparar du dina filer på raptor disken också?

ccleaner kanske kan hjälpa dig rensa. Den består av flera delar med separata resnings knappar så glöm inte att kolla runt i programmet.

Skrivet av AMD_PERA:

Installera OS och standardprogram på Raptorn.
För tunga spel och andra aplikationer så installerar du på en annan partition.
Om du har en WD Caviar Black så blir det nästan ingen prestandaskillnad.
SSD diskar är ju svindyra om man ska komma över 150Gb.
Jag har ett par VelosiRaptor 150GB som räcker till mina behov. ett par spel som man använder offta får lätt plats.
Sedan har jag WD Black, Blue eller Green som lagringsdiskar.

Kör en intel g2 som systemdisk redan och den räcker mer än nog till windows och vanliga program och sen har jag 2st 640gb 2.5 diskar för lagring/backup , men däremot räcker inte 150gb till speldisken och att lägga 8k på en stor ssd till spel känns lätt överdrivet.
Kan tänka mig att köra Short Stroke på tex. f3:erna eller på Seagate Barracuda XT i raid 0 frågan är bara hur det står sig i jämförelse med tex. 2st raptor i raid eller hur pass bra Seagate Momentus XT är i singel eller raid dedikerat till framförallt spel.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.