Räcker ett picoPSU 120w för detta?

Permalänk

Räcker ett picoPSU 120w för detta?

Tjenare, tänkte slänga ihop en ftp/NAS till hemmet och undrar nu om ett picoPSU nätagg på 120w räcker för följande setup:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/558642/ftp

Ni får gärna säga till om setupen bör ändras på något sätt.

Mvh

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Ja, det borde gå bra. Men varför inte Fusion? Detta tex, passivt kylt med WiFi etc. Bättre prestanda än Atom.
http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion
Ser nu att det gått upp en hundring i pris sen jag kollade sist, men ändå värt skillnaden från atom imo.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Skrivet av felxi:

Ja, det borde gå bra. Men varför inte Fusion? Detta tex, passivt kylt med WiFi etc. Bättre prestanda än Atom.
http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion
Ser nu att det gått upp en hundring i pris sen jag kollade sist, men ändå värt skillnaden från atom imo.

Svar så här sent, haha.

Det var lite dyrare men kan nog funka det också. Visst kan man köra samma minnen i det mobot? Det klockas väl ner till 800Hz

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Svar så här sent, haha.

Det var lite dyrare men kan nog funka det också. Visst kan man köra samma minnen i det mobot? Det klockas väl ner till 800Hz

Haha, så här mellan 01:00 och 04:00 är när forumet är som mest aktivt!

Är egentligen för sent för mig för att ge seriösa råd (klockan är ju snart 4), menmen...
De minnena du har i ditt paket är DDR2. AMD Fusion ska ha DDR3. Här har du 4 GB riktigt billigt, dock tyvärr ej i lager: http://www.inet.se/artikel/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-1333m... .
Vill du inte vänta så fungerar i stort sett vilket kit med DDR3 som helst, dock stödjer moderkortet bara 1333MHz (som du säger så kommer "snabbare" minnen att klocka ner sig, så 1600MHz fungerar men det är onödigt). Har för mig att AMD Fusion är en minnes-kanal vilket betyder att du kan lika gärna sätta en 4GB-sticka istället för två stycken 2GB-stickor. Är dock inte helt säker på det...

God natt!

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Skrivet av felxi:

Haha, så här mellan 01:00 och 04:00 är när forumet är som mest aktivt!

Är egentligen för sent för mig för att ge seriösa råd (klockan är ju snart 4), menmen...
De minnena du har i ditt paket är DDR2. AMD Fusion ska ha DDR3. Här har du 4 GB riktigt billigt, dock tyvärr ej i lager: http://www.inet.se/artikel/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-1333m... .
Vill du inte vänta så fungerar i stort sett vilket kit med DDR3 som helst, dock stödjer moderkortet bara 1333MHz (som du säger så kommer "snabbare" minnen att klocka ner sig, så 1600MHz fungerar men det är onödigt). Har för mig att AMD Fusion är en minnes-kanal vilket betyder att du kan lika gärna sätta en 4GB-sticka istället för två stycken 2GB-stickor. Är dock inte helt säker på det...

God natt!

Tänkte fel, vet att det är som du säger
Tack för hjälpen du!

Godnatt på dig

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Jag kör en picoPSU-80 med en Asus AT5IonT-I (D525) samt en 2.5" HHD. När effekten peakar så kommer den upp på 37W (i startögonblicket).

Så en picoPSU-120 kan inte ha några problem alls att driva riggen du länkar till.

Permalänk
Medlem

Finns det något Fusion M-ITX mobo som klarar RAID? Helst passivt...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Jag kör en picoPSU-80 med en Asus AT5IonT-I (D525) samt en 2.5" HHD. När effekten peakar så kommer den upp på 37W (i startögonblicket).

Så en picoPSU-120 kan inte ha några problem alls att driva riggen du länkar till.

Har tänkt köra en eller två diskar till senare. Tror du fortfarande det räcker eller kan man
Ev. Kanske gå ner lite i effekt? T ex. 80w

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Har tänkt köra en eller två diskar till senare. Tror du fortfarande det räcker eller kan man
Ev. Kanske gå ner lite i effekt? T ex. 80w

Om man tar "worst case scenario" för bräda och minne så blir det 40W.
Diskarna som du länkade till (Samsung Spinpoint F3) drar enligt spec 7.2W (med en genomsnittlig förbrukning på 6.3W).

Så värsta scenario blir: 4 x 7.5 + 40 = 70W.
Även om det är inom 80W, så hade i alla fall inte jag snålat på nätdelen ifall jag tänkte bygga ut datorn.

Så om du nu vill kunna köra 4 stycken 3.5" HDD i framtiden, köp 120W nätdelen (kostar bara någon hundralapp mer)...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Om man tar "worst case scenario" för bräda och minne så blir det 40W.
Diskarna som du länkade till (Samsung Spinpoint F3) drar enligt spec 7.2W (med en genomsnittlig förbrukning på 6.3W).

Så värsta scenario blir: 4 x 7.5 + 40 = 70W.
Även om det är inom 80W, så hade i alla fall inte jag snålat på nätdelen ifall jag tänkte bygga ut datorn.

Så om du nu vill kunna köra 4 stycken 3.5" HDD i framtiden, köp 120W nätdelen (kostar bara någon hundralapp mer)...

Jaså, drar det SÅ lite? Räcker nog med 80w då, tror inte jag kommer köra mer än 2 diskar på ett tag, och isåfall köper jag ny nätdel

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Jaså, drar det SÅ lite? Räcker nog med 80w då, tror inte jag kommer köra mer än 2 diskar på ett tag, och isåfall köper jag ny nätdel

Som jag skrev tidigare; ett moderkort med en Intel D525 samt en 2.5" HDD toppar på 37W. Normaldriften ligger på runt 30W.