Nytt chassi i 1000kr klassen, dammfilter prio!

Permalänk
Medlem

Nytt chassi i 1000kr klassen, dammfilter prio!

Hejsan, mitt chassi (HAF 922) samlar på sig en hel del damm pga. brist på dammfilter lite varstans. Eftersom jag inte orkar med att köpa tryckluft på burk en gång i månaden så vill jag nu införskaffa ett nytt chassi.

Det jag har kollat på hittills är Silverstone Raven RV03 och min fråga är då; finns det något bättre chassi i samma prisklass som detta? Det jag prioriterar är framtidssäkerhet och dammfilter.

Tack på förhand!

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-140mm-f...

Det kanske? Dammfilter vid nätagget, fram och på toppen.

Och riktigt gott med plats också!
Finns även plats för en hel del 140mm fläktar(har 6 st i mitt, 2 fram, 3 uppe och 1 bak. Finns plats för 2 st under också)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-140mm-f...

Det kanske? Dammfilter vid nätagget, fram och på toppen.

Och riktigt gott med plats också!
Finns även plats för en hel del 140mm fläktar(har 6 st i mitt, 2 fram, 3 uppe och 1 bak. Finns plats för 2 st under också)

Ser ju rätt lovande ut, är det dammfilter över hela perforerade ytan både uppe och nere?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Hejsan, mitt chassi (HAF 922) samlar på sig en hel del damm pga. brist på dammfilter lite varstans. Eftersom jag inte orkar med att köpa tryckluft på burk en gång i månaden så vill jag nu införskaffa ett nytt chassi.

Det jag har kollat på hittills är Silverstone Raven RV03 och min fråga är då; finns det något bättre chassi i samma prisklass som detta? Det jag prioriterar är framtidssäkerhet och dammfilter.

Tack på förhand!

Kolla på NZXT H2 ifall du vill ha en tyst(-are) dator.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Ser ju rätt lovande ut, är det dammfilter över hela perforerade ytan både uppe och nere?

Jajamensan!

Väldigt lätt att ta väck och rengöra också :).

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-140mm-f...

Det kanske? Dammfilter vid nätagget, fram och på toppen.

Och riktigt gott med plats också!
Finns även plats för en hel del 140mm fläktar(har 6 st i mitt, 2 fram, 3 uppe och 1 bak. Finns plats för 2 st under också)

Håller med ovanstående. Underbart chassi för den prislappen!

Skrivet av LoTex94:

Kolla på NZXT H2 ifall du vill ha en tyst(-are) dator.

NZXT H2 Är det sämsta chassi jag någonsin upplevt. Man får fan bättre kvalité av Lidl!

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Håller med ovanstående. Underbart chassi för den prislappen!

NZXT H2 Är det sämsta chassi jag någonsin upplevt. Man får fan bättre kvalité av Lidl!

Konstrukitv man kan vara då? Skriv istället vad som är dåligt med chassit för att skrika och klaga som en tonåring

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Konstrukitv man kan vara då? Skriv istället vad som är dåligt med chassit för att skrika och klaga som en tonåring

Lol'd.

Finns mycket dåligt med chassit. Det mesta tas upp i de flesta recenssionerna på nätet.

Har själv upplevt att chassit's frontfläktar slutat fungera helt random. Fick aldrig någon förklaring till det heller.. Därför råder jag folk att hålla sig undan.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

NZXT H2 Är det sämsta chassi jag någonsin upplevt. Man får fan bättre kvalité av Lidl!

Nu tar du väl i... NZXT H2 är ett chassi jag skulle tänka mig att ha i mitt rum. Stilrent, snyggt och enligt recensionen här på sweclockers, även väldigt bra invändigt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Håller med ovanstående. Underbart chassi för den prislappen!

NZXT H2 Är det sämsta chassi jag någonsin upplevt. Man får fan bättre kvalité av Lidl!

Hahahah jaså, så du...har mer rätt än de 10+ datorsidor som rekommenderar detta chassit pga hög kvalitet och bra funktioner? inklusive Swec? Svårt att tro faktiskt, skriv vad som är problemen isf?

Och ang. De problem med chassit tycker jag att du...inte har mycket bakom ryggen, då jag inte sett en enda dålig recension om detta chassit (H2), och jag har kollat många då jag ska köpa ett H2 när jag tröttnar på min lilla burk

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Nu tar du väl i... NZXT H2 är ett chassi jag skulle tänka mig att ha i mitt rum. Stilrent, snyggt och enligt recensionen här på sweclockers, även väldigt bra invändigt.

Ja, det är väldigt snyggt och stilrent. Men kvaliten är fortfarande väldigt dålig.

Jag köpte chassit tack vare recensionen på Sweclockers. Visades sig inte stämma enligt deras uppfattningar. Men men.. Kör på Fractal istället. De gör stilrena, snygga och väldigt bra chassin. Gör inte så ont i plånboken heller.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Hahahah jaså, så du...har mer rätt än de 10+ datorsidor som rekommenderar detta chassit pga hög kvalitet och bra funktioner? inklusive Swec? Svårt att tro faktiskt, skriv vad som är problemen isf?

Och ang. De problem med chassit tycker jag att du...inte har mycket bakom ryggen, då jag inte sett en enda dålig recension om detta chassit (H2), och jag har kollat många då jag ska köpa ett H2 när jag tröttnar på min lilla burk

Finns många sidor som också avråder från detta chassi. Så det är ju bara skitsnack.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Finns många sidor som också avråder från detta chassi. Så det är ju bara skitsnack.

Ge mig 3?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Ge mig 3?

http://www.vortez.net
TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

http://www.vortez.net
TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

Asså det skulle ju vara lättare för oss om du länkade själva recensionerna

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hur som, jag tror det blir att välja mellan Arc och Raven R3. Designen på Raven chassit känns ganska lockande men Arc kanske är något mer stilren... Finns det några andra fördelar/nackdelar med vardera chassi ni kan komma på?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

http://www.vortez.net
TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

Aldrig hört talas om dem...då liter jag nog mer på Swec

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hur drar man USB 3 kabeln i Fractal chassit? Jag gillar hur man kan dra den helt osynligt på Raven chassit då moderkortsuttagen är dolda då toppskärmen är på.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Ja, det är väldigt snyggt och stilrent. Men kvaliten är fortfarande väldigt dålig.

Jag köpte chassit tack vare recensionen på Sweclockers. Visades sig inte stämma enligt deras uppfattningar. Men men.. Kör på Fractal istället. De gör stilrena, snygga och väldigt bra chassin. Gör inte så ont i plånboken heller.

Håller med att H2 inte är mycket att ha men att säga att Fractal gör väldigt bra chassin är väldigt lite kunskap om bra chassin.

Permalänk

Fractal Design, Silverstone och CoolerMaster... Alla dom gör bra chassin för det mesta iallafall

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Håller med att H2 inte är mycket att ha men att säga att Fractal gör väldigt bra chassin är väldigt lite kunskap om bra chassin.

Dom gör bra chassin. För prislappen! Långt ifrån Lian Li, men det är en helt annan dimension.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Lutar mot Fractal Design Arc chassit, har bara 1 fråga: Sitter det ett dammfilter i den stansade ytan på sidan också? Annars lär man väl klämma dit en fläkt som blåser ut luft så datorn inte blir dammfylld.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Lutar mot Fractal Design Arc chassit, har bara 1 fråga: Sitter det ett dammfilter i den stansade ytan på sidan också? Annars lär man väl klämma dit en fläkt som blåser ut luft så datorn inte blir dammfylld.

Sitter inget filter där inte tror jag, men det går ju självklart att komplettera med ett ;

http://www.inet.se/artikel/5321644/lian-li-flaktfilter-af14-3... / http://djungelapa.se/product.php?id_product=148.

NZXT H2 är dock ett fantastiskt chassi det också, men hade själv valt ett Arc före det!

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Sitter inget filter där inte tror jag, men det går ju självklart att komplettera med ett ;

http://www.inet.se/artikel/5321644/lian-li-flaktfilter-af14-3... / http://djungelapa.se/product.php?id_product=148.

NZXT H2 är dock ett fantastiskt chassi det också, men hade själv valt ett Arc före det!

Mvh

Tror det blir att sätta dit en fläkt på utblås istället, borde räcka någolunda iaf. Köp imorgon förmodligen, tack alla för hjälpen!

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Ja, det är väldigt snyggt och stilrent. Men kvaliten är fortfarande väldigt dålig.

Jag köpte chassit tack vare recensionen på Sweclockers. Visades sig inte stämma enligt deras uppfattningar. Men men.. Kör på Fractal istället. De gör stilrena, snygga och väldigt bra chassin. Gör inte så ont i plånboken heller.

Grejen e den att det e bra byggkvalitet... det e bara en definitions fråga att fläktarna inte funka var inte på grund av byggkvalitet det var av att dom e löstagbara då kan det väll komma lite skräp i mellan tror jag så att det glappa lite... jag tror att nzxt blev lite för innovativa fast det e bra byggkvalitet kanske lite mer o stabila konstruktioner man definitivt inget dåligt chassi. Du kan ju ha fått ett dåligt ex eller så har alla som gjort reviews mm på lådan fått ett utomordentlig ex jag tror på det första men visst chassit kan ha brister men åter igen ett chassi som e gjort i solid stål skulle alla ge tummen ner åt och även ifall fläktarna inte funkar så är det bra byggkvalitet .

Min personliga åsikt vilket chassi som e bäst skulle jag nog säga arc fast du ska veta att dammfilter stoppar inte allt dam och det finns mycket hål i arcen fast dom e ju där för en anledning annars så kommer corsair med lite nya billiga chassin som ser ut att vara lika bra och roliga att bygga i som deras tidigare chassin dock så tycker jag att FD arc e snyggare

Permalänk
Medlem

Jag ska tjoffa dit ett filter på sidan av mitt Define XL med http://www.dataone.se/Product.aspx?ProductId=469467161 valde jag. Verkar smidigt att bara splaffa dit det magnetiskt för lätt rengöring.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Hahahah jaså, så du...har mer rätt än de 10+ datorsidor som rekommenderar detta chassit pga hög kvalitet och bra funktioner? inklusive Swec? Svårt att tro faktiskt, skriv vad som är problemen isf?

Och ang. De problem med chassit tycker jag att du...inte har mycket bakom ryggen, då jag inte sett en enda dålig recension om detta chassit (H2), och jag har kollat många då jag ska köpa ett H2 när jag tröttnar på min lilla burk

Den här snubben är inte direkt förtjust:
http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Visserligen tycker jag att mycket som han retar sig på är väldigt subjektivt och inte mycket att orda om egentligen. Men bristen på luftspalter runt dörren och det lilla utrymmet mellan hårddiskburarna kan inte vara bra för luftflödet. När det gäller ljuddämpningsmaterialet, så har jag lite dåliga erfarenheter av den typen av material, då det tenderar att torka och sedan smulas sönder väldigt lätt.

Men det går att bygga en tyst burk med ett H2, inget snack om saken. Dock skulle jag inte ta chassit till ett bygge med hårdvara som kräver en hyfsat bra kylning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Finns många sidor som också avråder från detta chassi. Så det är ju bara skitsnack.

Skrivet av LoTex94:

Ge mig 3?

Skrivet av Stöldmärkt:

http://www.vortez.net
TimeToLiveCustom
HardwareCanucks

Det är väll 3?

http://www.vortez.net/articles_pages/nzxt_h2_review,9.html

De avråder verkligen att köpa detta chassi.

OBS! IRONI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

http://www.vortez.net/articles_pages/nzxt_h2_review,9.html

De avråder verkligen att köpa detta chassi.

OBS! IRONI

Förstod detta

TS: Antingen så lyssnar du på skitsnacket om att H2 är dåligt och köper ett R3, eller så lyssnar på på SweC och andra kända och respekterade sidor och köper H2 där du bla får väldigt smarta fästen för originalfäktarna, hotswap, USB3 osv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hade jag inte behövt utrymmet i Define XL hade jag mest troligen tagit Fractal Design Arc framför H2'an även om jag inte tror H2 är ett dåligt chassi så tycker jag dörren där framtill ser keff ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |