Efterlysning av gammal animerad/tecknad film (röd och blå robot)

Permalänk
Medlem

Efterlysning av gammal animerad/tecknad film (röd och blå robot)

Filmen är förmodligen ganska gammal, absolut äldre än 10 år, kanske äldre än 15, kan vara runt 20. Väldigt osäkert, då jag minns att jag oavsiktligt råkat banda sista halvan av filmen på vhs när jag var yngre.
Bandet är naturligtvis borta.
Jag skulle bli smått lycklig om någon kan komma med information som leder till titeln på denna film.

Vad jag minns är en förstörd storstad, möjligen någon asiatisk stad. Filmen är tecknad på något slags animerat vis, påminner lite om pokémon.
Två väldigt stora ”robotar”, en röd, en blå. Enorma som hus, äggformade kroppar utan ben (tänk sumorbrottare), flata på undersidan, svävande intill (en metar ovan) marken och med en (möjligen 2) tjocka armar som kan skjuta ut en stor kula.
Huvudet är tjockt med ett stort öga i mitten som kan skjuta någon slags förödande laser, som är orange, om minnet inte sviker.
Robotarna har även en assistent om jag inte minns fel, en miniatyrkopia av sig själv som agerar som någon slags ”scout” som skuttar omkring.
Vidare i handlingen minns jag en grabb som av någon anledning blir jagad av dessa jättar, han flyr på motorcykel genom den sargade staden och blir även jagad av en militär jeep vid något tillfälle.
Hans lillasyster (kan vara vem som helst egentligen) kör en slags futurisk enhjulad farkost som även kan flyga, hon har ett litet ”gosdjur”, en liten vit rund studsande boll med ögon och armar som studsar runt i hennes farkost när hon blir jagad av jättarna.

Mot slutet får den här grabben, som jag antar är huvudperson, tag på ett domedagsvapen i något hus. Mycket mer minns jag inte, kanske tog bandet slut. =/

Känner du igen detta? Kan du länka till youtube? Vet du vad filmen heter?
Dessa robotar är ju en stor grej i filmen och kan inte misstagas för något annat, någon som sett filmen borde känna till detta, kan jag ju tycka

Tack på förhand!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Har sökt ett tag men finner inget som verkar vara en träff. Du kan fortsätta även du på http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=search
Såtillvida det är en anime vill säga. Fastnade på din beskrivning av stilen som skulle varit liknande pokémon.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Underbart att du tagit dig tid att leta! Tack.

Det är verkligen grymt svårt att förklara stilen på filmen, men det lutar lite åt pokémon hållet, dock så rycker det inte fram och tillbaka så som pokémon har en tendens att göra, inte lika blinkigt heller.
Vill nog även minnas att detta är lite mer detaljerat än pokémon. Men det är fortfarande en väldigt typisk japansk/asiatisk stil på hur det är tecknat.
Hojen killen kör runt på under den stunden han gör just det, är en cross av något slag, han faller från nån byggnad och hoppar från söndriga delar till andra söndriga delar samtidigt som han faller med hojen ner från byggnaden.
Och robotarna är helt släta på kroppen, inga märken, fenor, hjälar etc etc, väldigt stilrena, och fortfarande väldigt stora (typ 4 normalstora villor staplade ovanpå varandra).

Visa signatur

QC7

Permalänk

Har den sänt i Sverige? Dubbad?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Bra fråga, men jag tror ju att den sändts i sverige, eftersom jag råkat banda den.

Vet inte heller om den blivit dubbad, eftersom jag inte vet originalspråket.
Vill minnas att rösterna va engelska, och texterna på svenska...

Visa signatur

QC7

Permalänk

Kan det vara Robotech du söker?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Kan det vara Robotech du söker?

Googlade bilder, men känner inte alls igen det..
De enda robotarna i den del av filmen jag sett, är de två identiska (men röd och blå) som är enorma och svävar runt i staden och förstör byggnader, och jagar den där killen.
De kan inte ändra form eller skepnad på något sett.

Det verkar som handlingen går ut på att dessa två robotar har kommit till jorden för att leta efter något/någon, och att grabben försöker stoppa dem.
Grabben i sig själv ser ut som en helt "vanlig" tecknad kille, inga superkrafter, ingenting sånt.

Ska försöka förklara hur robotarna ser ut.
Ta ett ägg, spetsiga sidan upp, "platta" till ägget lite på vad som nu blivit en undersida.
Ta sen ett hallon, som brukar få en hålighet när man plockat det, och som dessutom nästan har exakt samma form som ägget vi just "skapat" oss.
Håligheten på hallonet får bli robotens öga/vapen som är orange. Hallonet ska alltså ligga ner på den spetsiga delen av ägget.
Armen, ev armarna (osäker på om de har en eller två armar), ser ut som en prinskorv med ett hål i den ände där en hand brukar sitta på oss människor.
Kroppen, huvudet, armen, är helt släta precis som ett ägg. Inga ventilationshål, inga utstickande delar, ingenting.
Ringer en klocka hos någon?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

En googlesökning på "anime red and blue robot" visade 2 forum där det verkar som att trådskaparna frågar efter samma serie som du. En av forumen hade ganska många svar, kanske går att hitta något där.

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1552797

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

En googlesökning på "anime red and blue robot" visade 2 forum där det verkar som att trådskaparna frågar efter samma serie som du. En av forumen hade ganska många svar, kanske går att hitta något där.

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1552797

Den han kom fram till att det var verkar ju väldigt lik OPs beskrivning i vilket fall.

http://www.anime-games.co.uk/VHS/anime/talisman.php

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Den han kom fram till att det var verkar ju väldigt lik OPs beskrivning i vilket fall.

http://www.anime-games.co.uk/VHS/anime/talisman.php

Finns flera namn på den verkar det som: http://en.wikipedia.org/wiki/Birth_(anime))

Trailer: http://www.imdb.com/video/screenplay/vi1874460953/

TS, är det rätt serie?

Permalänk
Medlem

Tweak och rankko, ni verkar ha hittat min film (inte är det väl en serie?) =D

Robotarna ser exakt ut som de jag minns, flickans farkost med två röda hjärtan på är även den samma.
Storyn där de letar efter ett vapen som antingen kan förstöra eller rädda mänskligheten låter väldigt passande.
Men om filmen heter Birth eller The world of the talisman är ju en bra fråga..
En annan fråga är ju om det är samma film, eller om det faktiskt finns olika.
Kanske gick den som serie under ett namn, och gavs sen ut som film under ett annat namn?

Oavsett så har jag en massa bilder och namn att gå på i mitt sökande, vilket underlättar sjukt mycket!

Tusen tack (!) för att ni tagit er tid att leta och läsa forum! =D

Det lustiga är ju att killen i det andra forumet nästan beskriver filmen (även han tror att det är en film) precis som jag =P

Allt det där jag minns börjar på 2.00
http://www.youtube.com/watch?v=7ds6UOnWRTY&feature=related

Visa signatur

QC7

Permalänk

Hmm..

Kan ju inflika med att jag såg en rulle för väldigt många år sen hos en kompis.
Tror de var även där rödblå robotar. de utkämpade något krig och hade människor och massa dinosaurier som de använde som hjälpredor och vapen. De hade även en massa olika försvarsmurar som de körde upp för att hindra något anfall. samtidigt så är det ett par robotar? som blir osynliga fast man får se deras strukturer i vitt för att ja se de som sagt

Någon som vet vad för rulle/serie man babblar om?

Visa signatur

I am Extrazz.