Hårddisk hittas inte vid start

Permalänk

Hårddisk hittas inte vid start

Hej någon hjälpsam klurig person!
Har problem med min sambos relativt nya dator hopplockad på Inet (har inte full koll på innehållet mao).
Det sitter en SATA disk i.
BIOS hittar disken.
MEN Windows hittar inte disken vid uppstart och startar inte.
Det funkade igår, men plötsligt inte idag.
Jag har kollat kablarna, de sitter fast.
Det har suttit en liten USB sticka i vid uppstart, kan den ha ställt till något?
En av mina grabbar har installerat ett spel nyligen (ca en vecka sedan), kan det ha burit virus
som kan slå ut någon inställning.
/Stina

Permalänk
Medlem

Låter som ett driverfel. BIOS update?

Permalänk
Medlem

Är windows installerat på den disken? var usb stickan i under windows installation?

Om usb stickan var i under installation kan windows slängt bootloadern dit istellet för i mbr på disken

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk

Hej, tack för era inlägg.

Joovel, stickan var inte i under installationen men under uppstart, kan windows ha "flyttat" bootloadern ialla fall?
=> Lösning ominstallation av windows från skivan (som vi letar febrilt efter nu, Inet monterade/intallerade hela paketet för oss .... om det nu överhuvudtaget kom med någon skiva), eller finns annan lösning?

Emilcore, jag börjar med att ställa tillbaka till fabriksinställningar. Kan virus slå ut BIOS så att den behöver ominstalleras/flashas om?

/Stina

Permalänk
Medlem
Skrivet av stina-hagman:

Hej, tack för era inlägg.

Joovel, stickan var inte i under installationen men under uppstart, kan windows ha "flyttat" bootloadern ialla fall?
=> Lösning ominstallation av windows från skivan (som vi letar febrilt efter nu, Inet monterade/intallerade hela paketet för oss .... om det nu överhuvudtaget kom med någon skiva), eller finns annan lösning?

Emilcore, jag börjar med att ställa tillbaka till fabriksinställningar. Kan virus slå ut BIOS så att den behöver ominstalleras/flashas om?

/Stina

Om du tar ur alla diskar/flashar utom den du vill ha boot på och sen installerar windows med skiva så borde inte något kunna gå fel på mjukvarufronten. Extra bra skulle det vara med bios update innan. Om inte det funkar så är det förmodligen hårdvarurelaterat

Permalänk
Medlem

Helst bör man samtidigt ta bort och skapa nya partitioner som går bra att snabb formatera. För vid vissa problem räcker det INTE att bara formatera och installera om allt.

Ta även bort kablar och kringutrustning som inte behövs. Ibland får den plötsligt får sig att småsaker som tex tangentbord/mus är hårddiskar som den försöker starta från. Tangentbord/mus kan man lätt utesluta genom att testa att starta utan dom och se om den hittar Windows hårddisken nu. Är felet kvar kan du koppla in dom igen.

Permalänk

Hej!
Jag har nu hittat windows 7 skivan och försöker mig på en reparation först och får då meddelandet "Det finns ingen giltig systempartition i partitionstabellen". Tyder det på att det är flashminnet som har ställt till det och orsakat ett fel i partitionstabellen. Kan man komma åt tabellen och tala om var systempartitionen faktisk ligger, eller är en ominstallation enklast?
/Stina

Permalänk
Medlem
Skrivet av stina-hagman:

Hej!
Jag har nu hittat windows 7 skivan och försöker mig på en reparation först och får då meddelandet "Det finns ingen giltig systempartition i partitionstabellen". Tyder det på att det är flashminnet som har ställt till det och orsakat ett fel i partitionstabellen. Kan man komma åt tabellen och tala om var systempartitionen faktisk ligger, eller är en ominstallation enklast?
/Stina

Det ska finnas verktyg för att skapa en systempartition. Annars kan du försöka använda en annan bootbar flash/cd med den funktionen

Permalänk
Medlem

Har du nollat bios och har du rätt boot ordning?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av stina-hagman:

Hej!
Jag har nu hittat windows 7 skivan och försöker mig på en reparation först och får då meddelandet "Det finns ingen giltig systempartition i partitionstabellen". Tyder det på att det är flashminnet som har ställt till det och orsakat ett fel i partitionstabellen. Kan man komma åt tabellen och tala om var systempartitionen faktisk ligger, eller är en ominstallation enklast?
/Stina

Enklast är no en ominstallation, annars går det även att försöka reparera MBR(där partitionstabellen finns)

enligt den här guiden: http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html

Den är dock på engelska men google translate kan säkert fixa det om engelskan blir ett problem

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!