Kommer detta paket passa mitt chassi?

Permalänk

Kommer detta paket passa mitt chassi?

Hej,

Jag har ett litet dilemma, jag skall uppdatera min dator med detta paket:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623

Jag fick tipset på Flashback, och nu när jag läser så ser jag att det är ett mATX moderkort, det chassi jag har är ett ATX.

Det är ett äldre chassi som är typ som detta fast den typiska "vita" färgen.
http://www.pacificgeek.com/largeimage.asp?productimages/xl/WC...
http://www.pacificgeek.com/largeimage.asp?productimages/xl/WC...

Så min fråga är om det kommer att passa även om det står mATX moderkort?

Mvh

Permalänk
Medlem

Japp, mATX är mindre än ATX så inga problem

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk

Åkej, det tackar jag för!

om man skaffar sig ett bättre grafikkort kommer den klara spel helt åkej då? (spel är inte huvudsaken till datorn men det är ju alltid kul! (: )

Permalänk
Medlem

Självklart passar det

Givetvis får du bättre spel prestanda med ett bättre grafikkort, för det som sitter inbyggt i moderkortet är inte gjort för spel alls och är mycket slött...

Du kan köpa det här kortet o få 500% bättre spel prestanda:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634957

Permalänk

Awsome, tack!
Blev lite orolig när jag såg att det var ett mATX (fick för mig att det skulle vara för litet)

Åkej, så processorn är helt duglig, det var det jag var lite orolig för!

Permalänk

Jag skulle hellre satsat på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/553970/budgetuppgradering
Om jag skulle ha ett budgetpaket. Processorn har L3-cache, vilket uppskattas av spel. Processorn är en multipelupplåst modell, vilket gör den lättklockad. Dessutom finns det en chans att man kan låsa upp en eller två kärnor och få en trekärnig/fyrkärnig processor.
Det valda moderkortet stöder upplåsning av kärnor. Dessutom har det lite bättre utbyggnadsmöjligheter, då det har fyra minneskortplatser (lätt att uppgradera med mer minne) och stöder alla AMD-s AM3-processorer, inklusive de sexkärniga och de som kräver 125W. (Jag hittar inte ens den informationen på hemsidan när det gäller det andra kortet)

Kan du lägga upp några hundra till, så är Phenom II 955BE väldigt prisvärd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jag skulle hellre satsat på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/553970/budgetuppgradering
Om jag skulle ha ett budgetpaket. Processorn har L3-cache, vilket uppskattas av spel. Processorn är en multipelupplåst modell, vilket gör den lättklockad. Dessutom finns det en chans att man kan låsa upp en eller två kärnor och få en trekärnig/fyrkärnig processor.
Det valda moderkortet stöder upplåsning av kärnor. Dessutom har det lite bättre utbyggnadsmöjligheter, då det har fyra minneskortplatser (lätt att uppgradera med mer minne) och stöder alla AMD-s AM3-processorer, inklusive de sexkärniga och de som kräver 125W. (Jag hittar inte ens den informationen på hemsidan när det gäller det andra kortet)

Kan du lägga upp några hundra till, så är Phenom II 955BE väldigt prisvärd.

Fan också att jag inte såg ditt inlägg innan, jag beställde nämligen det ifrån komplett..
Jag köpte även ett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635439#extra (Gainward GeForce GT 430 1GB)

Gjorde jag bort mig helt då?

Dock så spelar jag mest tv-spel när jag gibbar, men det är ju trevligt att ha en åkej dator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aggudabbu:

Fan också att jag inte såg ditt inlägg innan, jag beställde nämligen det ifrån komplett..
Jag köpte även ett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635439#extra (Gainward GeForce GT 430 1GB)

Gjorde jag bort mig helt då?

Dock så spelar jag mest tv-spel när jag gibbar, men det är ju trevligt att ha en åkej dator

GT 430 kan du ju lycka till med att spela nåt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Så det är helt åt helvete dåligt eller?

Permalänk
Skrivet av Aggudabbu:

Så det är helt åt helvete dåligt eller?

Ja, det är inte mycket att hänga i granen. GTS450/HD5770 är väl vad jag skulle sätta som minimum i något som skall likna en spelburk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Ja, det är inte mycket att hänga i granen. GTS450/HD5770 är väl vad jag skulle sätta som minimum i något som skall likna en spelburk.

Åkej, jag tackar för den konstruktiva kritiken.
Men som bruksdator så är det väl en duglig dator?

vad är det detta grafikkort klarar av?

Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Aggudabbu:

Åkej, jag tackar för den konstruktiva kritiken.
Men som bruksdator så är det väl en duglig dator?

vad är det detta grafikkort klarar av?

Tack för hjälpen

Jodå, som en ren surf/filmtittande/kontorsarbete dator, så funkar den utmärkt. Det är bara just när det gäller spel som den inte riktigt håller måttet om man tänkt lira nyare spel i annat än i låg/medium grafikkvalitet och i låga upplösningar (främst beroende på grafikkortet).
För äldre spel funkar den OK.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Det kommer att passa , men vad har du för cpu nu ?

Permalänk
Skrivet av Aggudabbu:

Åkej, jag tackar för den konstruktiva kritiken.
Men som bruksdator så är det väl en duglig dator?

vad är det detta grafikkort klarar av?

Tack för hjälpen

Bättre att skippa grafikkort helt och hållet, än att köpa ett gt 430.
För vissa moderkort från AMD har inbyggda grafikkretsar, det är bättre att välja ett sådant moderkort än att köpa ett GT 430.

Använd dig av ångerrätten , som gäller i 14 dagar, om du redan fått kortet.

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Det kommer att passa , men vad har du för cpu nu ?

Haha, jadu det är en gammal p4 CPU

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jodå, som en ren surf/filmtittande/kontorsarbete dator, så funkar den utmärkt. Det är bara just när det gäller spel som den inte riktigt håller måttet om man tänkt lira nyare spel i annat än i låg/medium grafikkvalitet och i låga upplösningar (främst beroende på grafikkortet).
För äldre spel funkar den OK.

Åkej, det är bra än så länge!
Är det HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 och Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA
Du menar?

Skrivet av furuliden:

Bättre att skippa grafikkort helt och hållet, än att köpa ett gt 430.
För vissa moderkort från AMD har inbyggda grafikkretsar, det är bättre att välja ett sådant moderkort än att köpa ett GT 430.

Använd dig av ångerrätten , som gäller i 14 dagar, om du redan fått kortet.

Så det är lika bra att köra det inbyggda "grafikkortet" tills jag har skaffat mig ett bättre grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Aggudabbu:

Åkej, det är bra än så länge!
Är det HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 och Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA
Du menar?

Jo, det är nog det han menar. Men om det står "HIS" eller "Asus" innan HD 5770 spelar ingen roll, de är olika företag men samma kort. Det du kan titta på är kylningen, dvs titta efter ett grafikkort med bra kylning. Oftast brukar fler och större fäktar betyda tystare kylning. Strömsnåla kort så som HD 5770 och GTS 450 finns i fläktlösa varianter, dom låter alltså nada.

Citat:

Så det är lika bra att köra det inbyggda "grafikkortet" tills jag har skaffat mig ett bättre grafikkort?

Det tycker jag, för ett GT 430 kommer inte kunna leverera tillräcklig GPU kraft enligt mig. GTX 460 eller HD 5770 är de minst kraftiga grafikkorten jag skulle ha köpt, allt under dom är sjukt oprisvärda och rent utav skit.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jo, det är nog det han menar. Men om det står "HIS" eller "Asus" innan HD 5770 spelar ingen roll, de är olika företag men samma kort. Det du kan titta på är kylningen, dvs titta efter ett grafikkort med bra kylning. Oftast brukar fler och större fäktar betyda tystare kylning. Strömsnåla kort så som HD 5770 och GTS 450 finns i fläktlösa varianter, dom låter alltså nada.

Det tycker jag, för ett GT 430 kommer inte kunna leverera tillräcklig GPU kraft enligt mig. GTX 460 eller HD 5770 är de minst kraftiga grafikkorten jag skulle ha köpt, allt under dom är sjukt oprisvärda och rent utav skit.

Tack som tusan för hjälpen hörrni, nu har jag lite mera kött på benen!
HIS Radeon HD5770 blir det nog.