Permalänk
Medlem

Märkligt bedrägeri

Hej!

En kompis fick syn på en Nikon D300s + 18-200 på blocket. Killen skulle ha 7600:-. Killen sa att vi kunde åka till Orsa för att känna och klämma på den, där hans telefonnummer även är registrerat(mobil). Min kompis ville åka redan igår men då sa killen att han var upptagen och att vi gärna fick komma idag efter lunch. Min polare ringde vid 4 tiden idag till killen och sa att vi var på väg och att vi skulle vara där vid 7. När vi sedan kommer till Orsa så svara han inte. Vi väntar på parkeringen utanför lägenheten och efter 45minuter dyker det upp fyra killar i en bil . De rör sig lite konstigt runt deras bil och går fram till trappuppgången där "bedragaren" säger sig bo. Min kompis går då fram till dom och frågar vem de letar efter. Det visar sig att de har åkt från Stockholm för att köpa samma kamera. Vi ringer säkert 30 gånger men inget svar. På vägen hem ringer vi till killen från min mobil och då svarar han. Vi säger att vi ringer från Växsjö och frågar om han kan skicka kameran, och det kan han givetvis kan göra. Men han frågar sedan om vi inte känner någon som bor i närheten som kan komma och hämta kameran.

Varför vill han att folk ska åka till Orsa? Han verkar inte så angelägen om att skicka kameran.
Vi har hans ip-adress, kan man göra något roligt med den?

Killen säger sig heta Philip Schultz och ska bo i Orsa

Permalänk

Killen ligger på lur med en filmkamera och har roligt? För varför annars bestämma samma tid mer flera personer.

Inspiration av detta har killen fått från något tv-program på discovery, som visas hur det går att lura folk i förebyggande syfte. (vad nu programmet hette)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Helt sjukt är det i alla fall. Nej vi har väl inte blivit utsatta för något brott, men blir ju förbannad när man åker 30mil i onödan. När vi pratade med honom på vägen hem lät han som en stockholmare, absolut inte som en dalmas. Så jag tvivlar på att han själv var där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Helt sjukt är det i alla fall. Nej vi har väl inte blivit utsatta för något brott, men blir ju förbannad när man åker 30mil i onödan. När vi pratade med honom på vägen hem lät han som en stockholmare, absolut inte som en dalmas. Så jag tvivlar på att han själv var där.

Han kan ju vara infödd stockholmare, men bor nu i Orsa. Men lite underligt låter det ju, det lär jag erkänna.
Det kan ju vara så att han helt enkelt är ute efter att jävlas. Men i det stora hela så har han nog ingen kamera att sälja i grund och botten.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Kram!:)

Skrivet av liv&helvete:

Han kan ju vara infödd stockholmare, men bor nu i Orsa. Men lite underligt låter det ju, det lär jag erkänna.
Det kan ju vara så att han helt enkelt är ute efter att jävlas. Men i det stora hela så har han nog ingen kamera att sälja i grund och botten.

Håller med dig. Det verkar inte ha varit ett fylleskämt (från "försäljarens" sida) heller. Sen 30 mil är ju lite väl långt att dra det hela om det nu var ett skämt.:/ Men förmodligen har man som någon annan forumkollega nämnde, hittat inspiration från ett program.

Det är ju många som vill försöka efterlikna och härma det program gör både på gott och ont. (Har bl.a. varit olyckor (och dödsfall?) när folk har försökt göra samma trick som programmet "Ballar av stål" gjorde om jag inte är helt ute och cyklar).

För många år sedan var det en tidning som hade en annons att det såldes åsnor på aktion. En del blev förstås nyfikna och undrade vad det var för åsnor (då de är ovanliga här i landet). Men det visade sig att det var ett aprilskämt och de enda åsnorna som fanns på auktionen var de som stod och tittade på varandra som åsnor.:D

Nåväl, sådana skämt kan väl vara acceptabla då skämtet utförs på lokalorten. Men som sagt, 30 mil är ju att dra skämtet lite väl långt. Den enda tröst jag har till TS är: skämtet var långt, närmare bestämt 30 mil långt.:P

Jag förstår dig TS inte kul men kan inte låta bli att småle lite åt det hela och samtidigt tycker jag uppriktigt synd om dig som inte fick slutföra - en på ytan utseendemässigt - lovande affär.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Låter som en typisk blocketskojjare.. Troligtvis försöker han luras , men det gick nog lite snett för han denna gången..

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Håller med dig. Det verkar inte ha varit ett fylleskämt (från "försäljarens" sida) heller. Sen 30 mil är ju lite väl långt att dra det hela om det nu var ett skämt.:/ Men förmodligen har man som någon annan forumkollega nämnde, hittat inspiration från ett program.

Det är ju många som vill försöka efterlikna och härma det program gör både på gott och ont. (Har bl.a. varit olyckor (och dödsfall?) när folk har försökt göra samma trick som programmet "Ballar av stål" gjorde om jag inte är helt ute och cyklar).

För många år sedan var det en tidning som hade en annons att det såldes åsnor på aktion. En del blev förstås nyfikna och undrade vad det var för åsnor (då de är ovanliga här i landet). Men det visade sig att det var ett aprilskämt och de enda åsnorna som fanns på auktionen var de som stod och tittade på varandra som åsnor.:D

Nåväl, sådana skämt kan väl vara acceptabla då skämtet utförs på lokalorten. Men som sagt, 30 mil är ju att dra skämtet lite väl långt. Den enda tröst jag har till TS är: skämtet var långt, närmare bestämt 30 mil långt.:P

Jag förstår dig TS inte kul men kan inte låta bli att småle lite åt det hela och samtidigt tycker jag uppriktigt synd om dig som inte fick slutföra - en på ytan utseendemässigt - lovande affär.:)

Jag tvivlar på att killen befann sig i närheten och är han inte på plats ser inte jag det roliga i det. Hans namn stod inte med i trapphuset heller. Det som var jobbigt var all tid som gick åt helvete, bensinpengarna var väl skitsamma. Med det är värre för de fyra killar som åkt från Stockholm, 70mil tur&retur...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyler D:

Jag tvivlar på att killen befann sig i närheten och är han inte på plats ser inte jag det roliga i det. Hans namn stod inte med i trapphuset heller. Det som var jobbigt var all tid som gick åt helvete, bensinpengarna var väl skitsamma. Med det är värre för de fyra killar som åkt från Stockholm, 70mil tur&retur...

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm...håller med dig nu när du säger det.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Jag tvivlar på att killen befann sig i närheten och är han inte på plats ser inte jag det roliga i det. Hans namn stod inte med i trapphuset heller. Det som var jobbigt var all tid som gick åt helvete, bensinpengarna var väl skitsamma. Med det är värre för de fyra killar som åkt från Stockholm, 70mil tur&retur...

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, killen kan ha ha befunnit sig vart som helst i landet. Och han kan ju bara ha dragit till med Orsa i ren måfå. Eller så har han något personligt kopplat till Orsa som gjorde att han just tog den orten, vad vet jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Nä, killen kan ha ha befunnit sig vart som helst i landet. Och han kan ju bara ha dragit till med Orsa i ren måfå. Eller så har han något personligt kopplat till Orsa som gjorde att han just tog den orten, vad vet jag.

Oftast har brottslingar någon kontakt med den ort (eller närliggande områden) som de väljer att utföra brott på. Det var t.e.x. så man upptäckte Hagamannen: man upprättade en sökning inom en X antal given radie utifrån platserna han hade överfallit kvinnorna på och detta var en stor bidragande orsak till att man hittade honom som jag förstått det på Leif GW Persson.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag sökte på hans efternamn i Orsa och då finns det bara en träff. Så jag antar att han inte har någon släkt i Orsa heller. Antagligen är det inte hans riktiga namn han använder, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Oftast har brottslingar någon kontakt med den ort (eller närliggande områden) som de väljer att utföra brott på. Det var t.e.x. så man upptäckte Hagamannen: man upprättade en sökning inom en X antal given radie utifrån platserna han hade överfallit kvinnorna på och detta var en stor bidragande orsak till att man hittade honom som jag förstått det på Leif GW Persson.

Det är nog som han säger, den där Leif GW Persson.

Tyler D: Kan ju vara så att han är född i Orsa, men bor nu på annan ort. Vilda spekulationer.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det går väl att regga ett namn mot ett mobilnr utan att det binds mot nått personnr?
Har själv uppfattat och tror att detta är ett steg till som bedragare gör idag för att vinna trovärdighet, reggar mobilnumret mot ett fejknamn och en adress och genast upplevs det som mer seriöst...
Men alla vill komma och titta blir dissad också avvaktar man tills någon litar på att man är trovärdig och betalar i förskott, har sett annonser på bl.a några nikon systemare (fast D90 & D5000) samt iPad där jag misstänkt det...

Sjukt muppigt däremot att faktiskt få folk att åka till adressen om det nu är en bedragare, när jag ringde på en annons att jag kunde åka samma dag var säljaren upptagen men ledig dagen efter. Dagen efter fick jag inte ett svar men annonsen fanns kvar...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bud_bundy:

Killen ligger på lur med en filmkamera och har roligt? För varför annars bestämma samma tid mer flera personer.

Inspiration av detta har killen fått från något tv-program på discovery, som visas hur det går att lura folk i förebyggande syfte. (vad nu programmet hette)

The hustle kanske det är du tänker på?

Detta är ju inget brott ellerhur? Han bara skojar med er på ett alternativt sätt antar jag.

Permalänk
Medlem

Detta var en bedragare. Min kollega blev blåst på ett liknande sätt. Han ringde på en kamera en bra bit upp i landet. När försäljaren erbjöd min kollega att komma upp och kolla på kameran eller om han eventuellt hade någon bekant i närheten som kunde kolla på kameran åt honom, så fick han, dumt nog, stort förtroende för killen... Han satte in pengar i förskott, men fick aldrig se någon kamera.
Säljaren hade dessutom skickat bild på körkort och min kollega hade även talat med säljarens flickvän när hon svarade i telefonen... Han fick alltså en riktigt bra bild och ett stort förtroende för säljaren, men blev alltså blåst...

Permalänk
Medlem

tråkigt att folk alltid försöker hitta på nya sätt att blåsa folk.

gjorde ni något när ni var där? jag hade knackat på åtminstone.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Detta var en bedragare. Min kollega blev blåst på ett liknande sätt. Han ringde på en kamera en bra bit upp i landet. När försäljaren erbjöd min kollega att komma upp och kolla på kameran eller om han eventuellt hade någon bekant i närheten som kunde kolla på kameran åt honom, så fick han, dumt nog, stort förtroende för killen... Han satte in pengar i förskott, men fick aldrig se någon kamera.

Jag tror att man som bedragare tyvärr rätt snabbt lär sig hur man vinner folks förtroende. Man vet att folk vill undersöka grejorna ordentligt, och låtsas därför så långt det går att det inte är några problem. Själv tittade jag nyligen på en bil som jag ville ta till en besiktning, vilket "Inte är några problem, men det är onödigt, för det finns inga fel på bilen". Bilen visade sig vara krockad. Det enda tips man kan ge är nog att alltid undersöka det man planerar att köpa begagnat ordentligt. Att bedöma om en säljare är seriös eller inte kan nog vara till hjälp eftersom man på så sätt kan sålla bort en del utan att ens bedöma varan....men om man tycker säljaren verkar vettig tycker jag likväl att man bör undersöka själva varan.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

Det är ju då man tar skämtet till en ny nivå och tänder eld på hans bil och ringer brandkåren att de inte behöver komma

Nej gör inte det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zatom:

Jag tror att man som bedragare tyvärr rätt snabbt lär sig hur man vinner folks förtroende. Man vet att folk vill undersöka grejorna ordentligt, och låtsas därför så långt det går att det inte är några problem. Själv tittade jag nyligen på en bil som jag ville ta till en besiktning, vilket "Inte är några problem, men det är onödigt, för det finns inga fel på bilen". Bilen visade sig vara krockad. Det enda tips man kan ge är nog att alltid undersöka det man planerar att köpa begagnat ordentligt. Att bedöma om en säljare är seriös eller inte kan nog vara till hjälp eftersom man på så sätt kan sålla bort en del utan att ens bedöma varan....men om man tycker säljaren verkar vettig tycker jag likväl att man bör undersöka själva varan.

Jag tror så här: förr räckte det med att bedöma säljaren, idag måste du bedöma BÅDE säljaren och objektet. Säljaren så till vida att du får en känsla för om du vill ha med säljaren att göra, och objektet för att kolla att det är schysst.:)

Skrivet av MIFFo_BEast:

Det är ju då man tar skämtet till en ny nivå och tänder eld på hans bil och ringer brandkåren att de inte behöver komma

Nej gör inte det

Ha ha!:D Dagens!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Folk kommer alltid bli lurade på ett eller annat sätt. Själv har jag aldrig blivit lurad på ett sånt där sätt, först och främst av skälet att jag aldrig letar efter varor/fordon som finns utanför Stockholm. Så skulle det hända mig, har jag högst 1 timme tillbaka ungefär.

Det andra skälet är att jag aldrig köper något på Blocket, just för att det är en scam-fest. Däremot säljer jag på Blocket, både prylar och möbler. Jag sålde en elbas för ca 1 år sedan till en pappa med sin 13-åriga son, som var tacksamma för att jag inte försökte lura dom. De hade varit med om att få se bilder på fina elbasar, men när de väl hade åkt dit såg de ut som skit. Jag var iaf ärlig med att det saknades 2 strängar..

Ska jag köpa en pryl begagnad är det Sweclockers eller Nordichardware som gäller.

Permalänk
Medlem

En vacker dag lurar han fel person, såna här personer borde ha ett ordentligt kokt stryk.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE