En midsommarhälsning från en NZXT Sentry 2 fläktkontroller

Permalänk
Medlem

En midsommarhälsning från en NZXT Sentry 2 fläktkontroller

När jag startade datorn efter att ha varit ute på ett ärende idag beslutade min relativt nyinköpta NZXT Sentry 2 fläktkontroller att "Nej! Du ska fan inte ha en glad midsommarafton din jävel!" och därefter hittade en roligare väg till jord genom en oanvänd fläktkabel till chassit! Komplett med det typiska ljudet för jordfel: "BZZZZZT-KNÄPP" och en tjock rök som bar med sig den underbara doften av smält plast!
Snabb som en vessla ryckte jag ut kabeln men skadan var redan skedd.

Nedan följer lite bilder jag tog av spektaklet efter jag plockat ut fläktkontrollern.

Hela härket efter jag rivit ut skiten ur datorn. Fläktkabel 5, boven i dramat, bär tydliga tecken av överspänning.

Närbild på fläktkabel 5. Hål på isoleringen så att den oskyddade strömkabeln kommit i kontakt med chassit verkar vara orsaken. Varför det hände just idag efter att kontrollern spenderat över en vecka i mitt chassi vette fan.

Närbild på kretskortet och skadan där.

Fläktkabeln passade på att smälta lite isolering på andra kablar också. Det blir till att trassla ut och gå igenom vilka som är OK och inte i helgen. Kul.
Nere i vänstra hörnet kan man också se var strömmen hoppade till chassit från kabeln. Såhär i efterhand undrar jag vad som hade hänt ifall jag kommit i kontakt med chassit när det var strömförande...

Bör väl också tillägga att någon jordfelsbrytare aldrig slog ifrån, att fläktarna fortsatte snurra tills jag ryckte ur kabeln och datorn bootade helt normalt.

Nej, fan, nu ska jag iväg och dränka mina sorger med öl!
Trevlig midsommar alla på Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra! Men hälsar dig ändå en väldigt trevlig midsommar!

MvH

Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Det var bara fläktkontrollern som rök? Var glad åt det och fira med dina öl för en fläktkontroller kan du köpa ny :).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat kolla (lat och bakfull) ifall det är någon större skada skedd på de andra kablarna som fläktkabeln kom i kontakt med... men med största sannolikhet var det bara fläktkontrollern som rök.
Ska ringa och reklamera köpet imorgon. Tror inte jag vill stoppa in en likadan fläktkontroller i datorn igen dock, någon som har några rekommendationer på en bra 5,25" fläktkontroller med stöd för 4-pin molexkontakter?

Permalänk
Medlem

Funderar själv på en sådan här http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=2...
Kostar typ som sentryn