Ny SSD Går på Halvfart

Permalänk
Medlem

Ny SSD Går på Halvfart

Tjena!

Köpte häromdagen en SSD Disk (intel 510, 120 GB).
Körde då en del tester och fick inte fram de resultat jag önskade.
Körde tester med CrystalDirkMark och jämförde dem med testresultaten från ett produkt-test på en nätsida och deras resultat med samma disk med Crystal.
Mitt resultat visade sig på typ alla punkter att deras resultat var dubbelt så höga som mina, trots att det var samma disk.

Luskade då fram att mitt moderkort bara hade SATA2 vilket då var orsaken misstänkte jag och köpte ett nytt moderkort som suporten på komplett tippsade om med stöd för SATA3 då såklart.

Dock har detta inte hjälp och då nya moderkotet var på plats fick jag samma resultat!
Installerade senaste drivrutinerna och Intels optimeringsprogram men fortfarande verkar den gå på Halvfart!

Någon som upplevt samma skit eller vet en lösning?

Moderkortet jag använder är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638762

http://www.kitguru.net/wp-content/up...stalmark14.png
Där är bilden från Testet då de testade deras ssd.

Min Seq ligger på 185 / 185
och 512K 144 / 180

På QD32 ligger jag på 20 / 47

Som ni ser jämfört med bilden som är på samma disc så är skillnaden stor! Vilket jag undrar om någon vet en lösning på?

Tack på förhand!

Komplettering
Permalänk
Medlem

Man måste ha på AHCI för att få full fart, har man ett äldre moderkort kan det bli svårt.

Permalänk

screens? tror det skulle hjälpa oss andra att få en uppfattning

Permalänk
Medlem

Moderkortet jag använder är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638762

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2011/03/crystalmark...

Där är bilden från Testet då de testade deras ssd.

Min Seq ligger på 185 / 185
och 512K 144 / 180

På QD32 ligger jag på 20 / 47

Som ni ser jämfört med bilden som är på samma disc så är skillnaden stor! Vilket jag undrar om någon vet en lösning på?

Komplettering
Permalänk
Medlem
Skrivet av ekonil:

Som ni ser jämfört med bilden som är på samma disc så är skillnaden stor! Vilket jag undrar om någon vet en lösning på?

Skaffa moderkort + processor från Intel, Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Skaffa moderkort + processor från Intel, Sandy Bridge.

Fast för att kunna köra en intel ssd med 6bg ska man ju inte behöva ha en hel jäkla intel dator för det antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Skaffa moderkort + processor från Intel, Sandy Bridge.

Han har ett AM3+ mobo så att skaffa sandy bridge kommer inte hjälpa.

Till TS: Har du kopplat in disken i SATA 6Gb/s? Har du indtallerat drivare för SATA 6Gb/s? Och som tidigare har sagt, kör du i ACJHI-mode?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekonil:

Fast för att kunna köra en intel ssd med 6bg ska man ju inte behöva ha en hel jäkla intel dator för det antar jag.

Vill du köra en Sata3 disk i full fart krävs tyvärr ett Intel system oavsett märke på disken, nuvarande AMD system klarar inte av att leverera full prestanda när det kommer till Sata3 även om du borde se högre prestanda än den du visat upp.
Men då återkommer ju frågan, har du kopplat in disken i rätt port och kör du AHCI?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det finns bara 6 Sata ingångar och alla skall vara sata3 enligt manualerna
De senaste och medföljande drivrutinerna är installerade. Ska kolla på detta igen för säkerhets skull.

Ang ACJHI. Hur kollar jag detta? Detta har jag vad jag vet inte gjort någon ändring för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vill du köra en Sata3 disk i full fart krävs tyvärr ett Intel system oavsett märke på disken, nuvarande AMD system klarar inte av att leverera full prestanda när det kommer till Sata3 även om du borde se högre prestanda än den du visat upp.
Men då återkommer ju frågan, har du kopplat in disken i rätt port och kör du AHCI?

System med amds senaste chipset hänger med bra, såg en jämförelse tidigare där det inte var några större skillnader. AHCI kommer inte heller att påverka toppfarten, däremot gör det disken bättre vid flertrådiga tester som tex 4k qd32.

Skulle personliggen vilja se en skärmdump från ett test med as-ssd, det ger en hel del matnyttig information utöver prestandasiffrorna.

Annars så är grundtipsen att se till att du kopplar till rätt port på moderkortet och eventuellt pröva en annan. Sedan bör man också pröva med en annan sata-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

System med amds senaste chipset hänger med bra, såg en jämförelse tidigare där det inte var några större skillnader. AHCI kommer inte heller att påverka toppfarten, däremot gör det disken bättre vid flertrådiga tester som tex 4k qd32.

Skulle personliggen vilja se en skärmdump från ett test med as-ssd, det ger en hel del matnyttig information utöver prestandasiffrorna.

Annars så är grundtipsen att se till att du kopplar till rätt port på moderkortet och eventuellt pröva en annan. Sedan bör man också pröva med en annan sata-kabel.

Har faktiskt provat några andra portar men alla ska enligt specen vara sata3
På sata sladden står det desutom 6gb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

System med amds senaste chipset hänger med bra, såg en jämförelse tidigare där det inte var några större skillnader. AHCI kommer inte heller att påverka toppfarten, däremot gör det disken bättre vid flertrådiga tester som tex 4k qd32.

Skulle personliggen vilja se en skärmdump från ett test med as-ssd, det ger en hel del matnyttig information utöver prestandasiffrorna.

Annars så är grundtipsen att se till att du kopplar till rätt port på moderkortet och eventuellt pröva en annan. Sedan bör man också pröva med en annan sata-kabel.

Alright, då får jag ta tillbaka mitt uttalande Vet bara att både Corsair och OCZ påpekar att det i dagsläget i princip bara finns 3 chipset som klarar att få ut allt från deras diskar och det är P67, H67, och Z68. (Vet att OT hade en Intel disk, men det kan ju inte göra nån större skillnad )
Har du någon länk till det test/jämförelse du hittade? Kanske kan vara värt att investera i ett nytt moderkort om de nya AMD chipseten klarar av att nyttja Sata3 till fullo då det jag har idag "bara" får ut ~420MB read och ~250MB write med min disk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämts, tanka hem o testa med AS SSD
http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4&downl...
Ta ett screenshot o posta så ser vi vad du kör med för drivrutin o kan gå vidare därifrån.
AHCI slår du på för porten du har disken i inne i bios
Senestae drivrutin här:
http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/raid_wind...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Alright, då får jag ta tillbaka mitt uttalande Vet bara att både Corsair och OCZ påpekar att det i dagsläget i princip bara finns 3 chipset som klarar att få ut allt från deras diskar och det är P67, H67, och Z68. (Vet att OT hade en Intel disk, men det kan ju inte göra nån större skillnad )
Har du någon länk till det test/jämförelse du hittade? Kanske kan vara värt att investera i ett nytt moderkort om de nya AMD chipseten klarar av att nyttja Sata3 till fullo då det jag har idag "bara" får ut ~420MB read och ~250MB write med min disk.

Tyvärr hittar jag inte det testet, har för mig att det var på toms hardware, men det kan ha varit någon annan testsida...det bästa jag kunde hitta är detta:

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1199/pg13/ocz-agility-3...

Testdatorn är ett amd-system vilket ändå visar att kapacitet finns.

Fast det är knappast värt det att köpa ett nytt moderkort bara för att maxa en ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tyvärr hittar jag inte det testet, har för mig att det var på toms hardware, men det kan ha varit någon annan testsida...det bästa jag kunde hitta är detta:

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1199/pg13/ocz-agility-3...

Testdatorn är ett amd-system vilket ändå visar att kapacitet finns.

Fast det är knappast värt det att köpa ett nytt moderkort bara för att maxa en ssd

Tja, funderar ändå på Bulldozer när den kommer så man kan ju förbereda med ett 990FXA kort

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vilken Sata-port har du kopplat in disken till?

Vad jag ser så finns det två olika sata3-kontrollers på ditt moderkort. Ett med SB950 och ett med Marvell-kontrollern.

Allt vad jag läst så ger Marvell-kontrollern sämre prestanda än SB950-chippet, så med andra ord använd inte den till din SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Vilken Sata-port har du kopplat in disken till?

Vad jag ser så finns det två olika sata3-kontrollers på ditt moderkort. Ett med SB950 och ett med Marvell-kontrollern.

Allt vad jag läst så ger Marvell-kontrollern sämre prestanda än SB950-chippet, så med andra ord använd inte den till din SSD.

Enligt manualen till kortet är det endast 6 SB950 anslutningar. http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-990x...

Tror att Marvell kontakterna som Komplett's specifikationer säger finns där endast är eSATA.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.