Thermaltake level 10 GT, köpa eller inte köpa?

Permalänk

Thermaltake level 10 GT, köpa eller inte köpa?

Hej!

Tänkte inhandla ett nytt chassi, nämligen Thermaltake level 10 GT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=825257

Här är sweclockers review på chassit: http://www.sweclockers.com/recension/14118-thermaltake-level-...

Här är en annan youtube review: http://www.youtube.com/watch?v=edgiDSYqbkY

Tycker om designen och det verkar som något för mina ambitioner. Men nu undrar jag:

1# Är det någon som har erfaranhet av detta chassit och i så fall har något att dela med sig av?

2# Tror ni jag behöver köpa till en extra 120mm fläkt för botten (utöver de 3 st 200mm fläktarna+1 st 140mm fläkt som ingår)?

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att ett 700D är ett bättre chassi men l10 GT verkar stabilt med lite smart lösningar. Det är nog högst personligt om man gillar designen så man köper det eller inte.

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa detta chassit. Står mellan Thermaltake 10GT, Cooler Master HAF X eller NZXT Phantom. Kan inte bestämma mig. Vill ha ett chassi med riktigt bra luftkylning.

Permalänk

Hej!

Tack för svaren:)

@ WaltX
Stog också och valde mellan en massa chassin, bl.a. Thermaltake 10GT, Cooler Master HAF X och faktiskt numera Corsair 700d. Tycker att NZXT Phantom ser alldeles för plastig ut, tror inte den är snygg när man väl har den "i handen".

Om det är bra luftcirkulation du vill åt så är det väl Cooler Master HAF du ska ha, då haf står för "High Air Flow", men annars tror jag det nästan kvittar så länge du har bra/många fläktar och ett någorlunda bra chassi.

När jag väljer vilket chassi jag ska ha så väger jag tysthet, luftflöde och utseende mot varandra, där ingen är viktigare än en annan. Då kom jag fram till att Thermaltake 10GT var den jag skulle ha! Eftersom jag gillade designen på alla lådorna kunde jag kvitta dem mot varandra, så kvar var bara luftflöde och tysthet i min lilla ekvation. Där är ju HAF:en och 700D lite av varandras motsatser, där båda har bra värden inom områdena, men HAF:en lutar lite mer åt bättre luftflöde och sämre ljudisolering tack vare alla dess "hål", tvärtemot lutar 700D:n mer åt bättre ljudisolering och sämre luftflöde tack vare dess slutna form. Thermaltaken är väl lite av en mellangrund här, som både har bra luftflöde och ok ljudnivå (+den ser ju lite mer ut som ett monster än dess motståndare).

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Hej!

Tack för svaren:)

@ WaltX
Stog också och valde mellan en massa chassin, bl.a. Thermaltake 10GT, Cooler Master HAF X och faktiskt numera Corsair 700d. Tycker att NZXT Phantom ser alldeles för plastig ut, tror inte den är snygg när man väl har den "i handen".

Om det är bra luftcirkulation du vill åt så är det väl Cooler Master HAF du ska ha, då haf står för "High Air Flow", men annars tror jag det nästan kvittar så länge du har bra/många fläktar och ett någorlunda bra chassi.

När jag väljer vilket chassi jag ska ha så väger jag tysthet, luftflöde och utseende mot varandra, där ingen är viktigare än en annan. Då kom jag fram till att Thermaltake 10GT var den jag skulle ha! Eftersom jag gillade designen på alla lådorna kunde jag kvitta dem mot varandra, så kvar var bara luftflöde och tysthet i min lilla ekvation. Där är ju HAF:en och 700D lite av varandras motsatser, där båda har bra värden inom områdena, men HAF:en lutar lite mer åt bättre luftflöde och sämre ljudisolering tack vare alla dess "hål", tvärtemot lutar 700D:n mer åt bättre ljudisolering och sämre luftflöde tack vare dess slutna form. Thermaltaken är väl lite av en mellangrund här, som både har bra luftflöde och ok ljudnivå (+den ser ju lite mer ut som ett monster än dess motståndare).

MvH Awesometrygg

Okej. Har också läst att HAF X har dåliga dammfilter. Därför lutar det mer åt Thermaktake just nu.

Permalänk
Medlem

Skulle jag ha pengarna skulle jag köpte level 10 GT utan att tveka

Permalänk
Medlem

Köp Level 10 GT om ni inte hittar något bättre att bränna pengarna på tänk på att ni får typ ett Fractal design r3 plus en intel 320 120gb ssd för samma pengar

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk

Hej igen!

@ SVP

Du har klart en poäng! Men om man nu köper riktigt bra komponenter så ska man väl avsluta med en låda som går i samma linje. Som inte bara är snygg utan även jävligt snygg! Detta blir ju rummets flaggskepp och med en Thermaltake i spetsen så sätter man ju ribban hyfsat högt.

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Köp Level 10 GT om ni inte hittar något bättre att bränna pengarna på tänk på att ni får typ ett Fractal design r3 plus en intel 320 120gb ssd för samma pengar

hade han velat haft ett FD R3 så hade han väl köpt ett?
Han kan också för mycket annat för samma pengar, går alltid att byta ena till det andra...

OnT: Köp det chassi som tilltalar dig då det är du som ska använda det.
gillar du 10 Gt verkligen, så go for it.
Tror det finns en i galleriet som köpt ett 10GT, kika där och släng ett pm till personen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

hade han velat haft ett FD R3 så hade han väl köpt ett?
Han kan också för mycket annat för samma pengar, går alltid att byta ena till det andra...

OnT: Köp det chassi som tilltalar dig då det är du som ska använda det.
gillar du 10 Gt verkligen, så go for it.
Tror det finns en i galleriet som köpt ett 10GT, kika där och släng ett pm till personen.

Tack för ett mycket bra svar! Ska göra det.

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Köp Level 10 GT om ni inte hittar något bättre att bränna pengarna på tänk på att ni får typ ett Fractal design r3 plus en intel 320 120gb ssd för samma pengar

Eller så kan man ha en pappkartong som chassi och köpa en Intel 510 120GB för samma pengar.

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

Eller så kan man ha en pappkartong som chassi och köpa en Intel 510 120GB för samma pengar.

Hej!

Tror en pappkartong skulle bli problematiskt då det inte är starkt nog för att bära mina komponenter, plus eventuell brandrisk. Men man kan ju alltid pröva.

För övrigt varför skulle man vilja köpa en Intel 510, det finns väl konkurrenter i samma prisklass som slår den med hästlängder.

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Hej igen!

@ SVP

Du har klart en poäng! Men om man nu köper riktigt bra komponenter så ska man väl avsluta med en låda som går i samma linje. Som inte bara är snygg utan även jävligt snygg! Detta blir ju rummets flaggskepp och med en Thermaltake i spetsen så sätter man ju ribban hyfsat högt.

MvH Awesometrygg

Jo det är ju klart att det är så det jag snarare ville säga är att det är lite onödigt att bränna pengar på ett fint/dyrt chassi om man inte har någon jättebudget eller ska bara byta ut chassit.

Jag tycker definitivt att du ska gå på level 10 GT och har inte sagt något annat Ville bara påpeka att du hade kunnat få ett "mindre exklusivt" chassi och kunnat få en SSD för samma pengar ( eftersom att jag inte ens vet överhuvudtaget har för datordelar så kan jag inte sitta och säga att det är vad du ska satsa på utan skrev det för att visa dig utifall du nu inte hade en ssd och hade kunnat lägga pengarna på något annat som hade gjort mer nytta ) nu verkar det ju dock som att du har en High-End dator hursomhelst eller bara vill byta ut chassit.

Skrivet av Toivo83:

hade han velat haft ett FD R3 så hade han väl köpt ett?
Han kan också för mycket annat för samma pengar, går alltid att byta ena till det andra...

OnT: Köp det chassi som tilltalar dig då det är du som ska använda det.
gillar du 10 Gt verkligen, så go for it.
Tror det finns en i galleriet som köpt ett 10GT, kika där och släng ett pm till personen.

Sa inte att han skulle nödvändigtsvis köpa just det chassit eller byta till ett annat chassi överhuvudtaget, ville bara påpeka att om han nu till exempel hade kunnat klara sig med ett mindre exklusivt chassi och lagt pengarna på något som hade passat bättre, men eftersom att det verkar som att han har allt redan eller inte vill ha det så gör det ingen skillnad.

Dock lite onödigt av dig att vara arrogant mot mig för att jag bara påpekade att han hade kunna ta ett "sämre" chassi och ta en SSD som exempelvis.

Skrivet av Pöjk:

Eller så kan man ha en pappkartong som chassi och köpa en Intel 510 120GB för samma pengar.

Lägg bara ner, varför ska du förlöjliga mitt inlägg med att skriva något så dumt?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

J

Dock lite onödigt av dig att vara arrogant mot mig för att jag bara påpekade att han hade kunna ta ett "sämre" chassi och ta en SSD som exempelvis.

well, inte meningen att du skulle ta illa vid......

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kör på themaltake level 10 GT. Det hade jag gjort om jag hade haft pengar till det...Passar mig både utseende mässigt och hur det är uppbyggt. Kör med ett gammalt thermaltake fulltower nu och det är det bästa chassiet jag har haft....

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Funderar också på att köpa detta chassit. Står mellan Thermaltake 10GT, Cooler Master HAF X eller NZXT Phantom. Kan inte bestämma mig. Vill ha ett chassi med riktigt bra luftkylning.

Är du ute efter ett bra chassie för luftkylning kan jag rekommendera detta:
https://www.inet.se/artikel/6900476/silverstone-raven-rv02-e-...

Detta chassie klarade av att hålla mitt dåvarande GTX 480 med referenskylare till 85 grader med en rumstemp på 23 grader, det är lite trixigt med kabeldragningen pga trångt med utrymme för ATX-E moderkort.

Permalänk

Hej alla!

Har nu lagt in min beställning, det blev en thermaltake!

Önskar er alla lycka till i chassivalet och tack för all hjälp!

MvH Awesometrygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

well, inte meningen att du skulle ta illa vid......

Tänk över det nästa gång du skriver då.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Hej alla!

Har nu lagt in min beställning, det blev en thermaltake!

Önskar er alla lycka till i chassivalet och tack för all hjälp!

MvH Awesometrygg!

Du kommer bli riktigt nöjd över valet

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Hej alla!

Har nu lagt in min beställning, det blev en thermaltake!

Önskar er alla lycka till i chassivalet och tack för all hjälp!

MvH Awesometrygg!

Jag har också bestämt mig för Thermaltake tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Tänk över det nästa gång du skriver då.

..Känslig..

OnT: Kom gärna med lite åsikter om chassit då jag funderade ett tag själv att plocka ett men det blev aldrig så.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

..Känslig..

OnT: Kom gärna med lite åsikter om chassit då jag funderade ett tag själv att plocka ett men det blev aldrig så.

Hej igen!

Självfallet, det jag undrar nu är om det finns intresse för eventuell bild-logg, under själva byggandeprocessen och självklart på slutprodukten.

Och som alltid; tack för all hjälp!

MvH Awesometrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Hej igen!

Självfallet, det jag undrar nu är om det finns intresse för eventuell bild-logg, under själva byggandeprocessen och självklart på slutprodukten.

Och som alltid; tack för all hjälp!

MvH Awesometrygg

Ja! Jag personligen är riktigt sugen på att se bygglogg / galleri för GT:n!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Vill definitivt se en bygglogg så man vet vad man har att vänta om man nu införskaffar ett sådant chassie

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.