Formatera en SSD för en XP-install. Vad gör man?

Permalänk

Formatera en SSD för en XP-install. Vad gör man?

Hej.

Jag köpte en SSD som det ska vara WinXP på och om några veckor Win7(kommer om kanske 2 veckor) så det blir dual-boot. XP är ju bra för gamla spel och sådant och Win7 är ju bra om man vill köra SSDn snabbt och ta backup och vara preparerad inför framtiden osv.

Det finns många guider på internet och alla säger lite olika om hur man ska formatera en SSDdisk för en XP-install och sedan tweka saker och ting. Men det känns lite rörigt.
Så då undrar jag hur man gör och vad det är man ska göra egentligen.

T ex:
Ska det vara någon special-NTFS? Finns det senare versioner av NTFS som man ska använda?

Vilka sorters allokeringsstorlekar ska man välja? Och hur gör man alignement och vad är det? Vilka fler saker och värden ska man välja på SSDn så det blir så bra som möjligt?
Kan man t ex koppla in den genom USB-SATA-mojäng och sedan använda Diskpar.exe eller liknande och formatera och greja som de gjorde här?:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?55238-...
Någon som har några erfarenheter?

EDIT: Skulle man i teorin kunna sätta in en Win7-skiva och sedan formatera genom skivans "tillfälliga-uppbootade-program" (alltså Win7-installen), och därifrån formatera SSDn på ett bra sätt. Och efter det ta ur Win7-skivan och sedan installera WinXP ? Skulle då SSDn vara då optimalt optimerat för XP ?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer funka med att göra nån formatering med en win 7 skiva då XP och win 7 använder helt olika metoder för boot, och du behöver fortfarande SATA drivare för XP

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jaha ojdå. Vad är det för andra boot-metoder Win7 använder? Någon annan slags MBR?
För här står det ju såhär:

Skrivet av MBY:

...
Här följer en lista på olika förslag på optimeringar specifikt för operativsystem.
...
MS XP:Skapa NTFS partitionerna på SSDn med en win 7/vista skiva. Installera sedan XP på en av de redan skapta partitionerna. Orsaken till detta kallas "alignement". Windows 7/vista gör den så kallade aligningen automatiskt. På XP behöver man göra den manuellt. Det finns även andra program som kan aligna disken. Googla om detta för att veta mer.
...

Då får man ju för sig att man kan göra en install-partition, som automatisk gör partitionen så optimerad som möjligt för en SSD, med en Win7-skiva.
Kanske inte går helt enkelt eller vad tror vi?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Inte upplevt några problem med win7 och äldre spel personligen. Det fungerar lika väl som i winxp på de som jag testat.
Dos-spel får man knappt igång på xp ändå, så då får man oftast ta till dosbox.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jaha så bra. Då blir Win7 inte så dumt för mig då vart efter...

Men hur var det nu. Kunde man boota och sedan formatera en SSD genom en Win7-skiva för att få partitionen maximalt optimerad för SSD och XP?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha så bra. Då blir Win7 inte så dumt för mig då vart efter...

Men hur var det nu. Kunde man boota och sedan formatera en SSD genom en Win7-skiva för att få partitionen maximalt optimerad för SSD och XP?

Aldrig testat på det sättet så vet inte riktigt, men att dom bootar olika vet jag, tex windows 7 har en egen partion om 100mb för detta, det har inte XP

Själv kör jag vid behov en virtuell XP 32bit installation dom få gånger jag behöver köra nått som inte fungerar under win 7 x64 tex gamla 16bit spel och liknade, funkar bra och utan några dual bootande

Visa signatur

Acer Predator Helios 300