Hur du gör en "Dummy plug" / Mine:ar med flera grafikkort

Permalänk
Medlem

Hur du gör en "Dummy plug" / Mine:ar med flera grafikkort

Tänkte bidra med något till den nya Bitcoin delen

En dummyplug behövs för att köra en dator med flera grafikkort om du bara har en skärm.
Alltså måste varje grafikkort vara ikopplad (ha ett motstånd). Då kan man använda en dummyplug som lurar Windows att du har en skärm inkopplad.
Du behöver inte använda Crossfire brygga.

Here's how you do it!

Vad du behöver:

  • En DVI -> VGA adapter (följer oftast med grafikkortet)

  • 68Ohms resistorer - Finns att köpa på Kjell t ex

  • Sidavbitare - Sax går också bra

1. Ta upp tre stycken resistorer och böj dom såhär

Sen klipper du av det längre benet så att båda är lika långa.

2. Har lite svårt för att förklara, men jag tog lite bilder på hur dom ska sitta. Det börjar i hålet längst upp till höger om du har VGA delen mot dig så att det ser ut som ett brett V

Så som den första sitter ska dom andra två också sitta, fast till vänster

För att få igång dina nya fina grafikkort med dummyplugs så gör du så här:

Antar att alla kör Windows 7 och Phoenix (som är enligt mig den bästa minern)
Du ändrar helt enkelt DEVICE=
0 är första grafikkortet
1 är andra grafikkortet
osv
osv

För varje grafikkort måste du köra en ny instans av Phoenix. Kopiera din .cmd fil till så många GPU:er du har.
Högerklicka och redigera DEVICE=

OBS! Du måste även ha en worker för varje GPU!
T ex 6990 och 5970 har dubbla GPU:er så då blir det två instanser av Phoenix för ett av dom korten.

-
THE END

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk

Men va? Man kan väl ändå köra Crossfire/SLI utan att behöva köpa fler skärmar?

EDIT: Jag är dum, såg inte vilken forumdel denna tråd låg i

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga en sak.. Tejpa gärna med eltejp runt trådarna, så dem inte kommer i kontakt med varandra ^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Men va? Man kan väl ändå köra Crossfire/SLI utan att behöva köpa fler skärmar?

EDIT: Jag är dum, såg inte vilken forumdel denna tråd låg i

Nej det här lurar Windows att det sitter en skärm i ett grafikkort så att det kan användas för beräkningar. Tex. folding@home eller bitcoin. För att det ska fungera ska korten vara konfigurerade som singelkort inte crossfire. Vanlig crossfire fungerar utan sådan adapter/skärm såklart.

Permalänk
Medlem

Förlorar man någon prestanda ifall man kör crossfire istället för med dummy-plug?

Permalänk
Medlem

En fråga: kan jag köra 1 hd5870 och t.ex 1 5770 genom detta sättet? Jag vet att man inte kan ha de två korten som CF men om man kan mina med 1 kort och spela på det andra skuller det ju vara skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

En fråga: kan jag köra 1 hd5870 och t.ex 1 5770 genom detta sättet? Jag vet att man inte kan ha de två korten som CF men om man kan mina med 1 kort och spela på det andra skuller det ju vara skitbra.

Jajamensan det ska funka. Har själv inte testat men det ska gå

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

En fråga: kan jag köra 1 hd5870 och t.ex 1 5770 genom detta sättet? Jag vet att man inte kan ha de två korten som CF men om man kan mina med 1 kort och spela på det andra skuller det ju vara skitbra.

Kör ett GTX 460 och ett hd5670 på det sättet så det borde fungera, kan dock bli lite problem med 2 AMD kort.

Lycka till och pröva på.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

Bara så att alla förstår så är det enkelt att mina på flera kort utan dummy's.

Koppla in skärmen i första kortet - starta miner på det kortet.
Koppla in skärmen i andra kortet - och gör samma sak.

Dummy's behöver endast om man.. ja, tycker att det ovanstående är en jobbig process.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag kör crossfire, med en cf brygga mellan korten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Vad händer om jag kör crossfire, med en cf brygga mellan korten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör CF med mina kort och kan minea med båda eller valfritt kort helt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Bara så att alla förstår så är det enkelt att mina på flera kort utan dummy's.

Koppla in skärmen i första kortet - starta miner på det kortet.
Koppla in skärmen i andra kortet - och gör samma sak.

Dummy's behöver endast om man.. ja, tycker att det ovanstående är en jobbig process.

själv kör jag min minerigg helt utan vare sig tbord eller skärmar. Då är dummies enda lösningen (så länge man inte väljer Linux)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

själv kör jag min minerigg helt utan vare sig tbord eller skärmar. Då är dummies enda lösningen (så länge man inte väljer Linux)

Hur gör man det egentligen?
Ska snart bygga mig en miningrigg själv och vore skönt att slippa tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Hur gör man det egentligen?
Ska snart bygga mig en miningrigg själv och vore skönt att slippa tangentbord och skärm.

RDP t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Hur gör man det egentligen?
Ska snart bygga mig en miningrigg själv och vore skönt att slippa tangentbord och skärm.

ett simplet sätt jag kan tänka på är att installera de OS'et du ska köra med å installera teamviewer, skrev ned adressen så kan du komma åt datorn från vilken annan dator som helst å då fungerar ofc både mus å tangentbord som om du satt vid datorn direkt
windows egna program för de lär ju fungera också, dock aldrig fått de fungera

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fungerar lika bra med en vnc client/server lösning.

Om du vill köra en dedikerad mining rigg med Windows så räcker det med en dummy samt att du lagt in en remote control / vnc client.

Kör du Linux så slipper du använda dig av en dummy och du har ofta en vnc-server förinstallerad.

glöm inte ätt köra ssh för ökad säkerhet om du vill kunna styra riggen över Internet.

Permalänk
Medlem

Kan säga att ATI's drivrutiner crashar varje gång jag ansluter med Windows fjärrskrivbord. Har inte testat med Teamviewer men det behövs inte. Den sköter sig själv

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

hade samma problem men för mig löste det sig efter en ominstallation av drivisar. min rigg är självgående den med. ingen krash på 10 dagar iallafall peppar peppar.....

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag förstår så finns det ett enklare sätt.

http://blog.zorinaq.com/?e=11

Bara ett motstånd som man sätter direkt i DVI-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

Vad jag förstår så finns det ett enklare sätt.

http://blog.zorinaq.com/?e=11

Bara ett motstånd som man sätter direkt i DVI-porten.

Åfan.. Ska testa det nästa gång jag sitter vid min mining rig

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Någon som testat om det funkar att dra två bildskärmskablar till samma skärm (den måste ju ha två ingångar naturligtvis) från två grafikkort?

Visa signatur

O.o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wanuvas:

Någon som testat om det funkar att dra två bildskärmskablar till samma skärm (den måste ju ha två ingångar naturligtvis) från två grafikkort?

Har läst någon annanstans att det skall funka.

Permalänk
Medlem

Har nu försökt mig på att göra en dummy plug med 68ohm's motstånd men det verkar inte vilja funka.. Har gjort precis som du skrivit och även kollat andra guider. Är det nåt mer jag måste göra än att bara sätta i adaptern/dummy plugen i kortet?
Kan även tillägga att jag bara kör med ett kort, ett 6870 som jag har i servern som jag styr via RDP och inte har nån skärm kopplad till.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Har nu försökt mig på att göra en dummy plug med 68ohm's motstånd men det verkar inte vilja funka.. Har gjort precis som du skrivit och även kollat andra guider. Är det nåt mer jag måste göra än att bara sätta i adaptern/dummy plugen i kortet?
Kan även tillägga att jag bara kör med ett kort, ett 6870 som jag har i servern som jag styr via RDP och inte har nån skärm kopplad till.

Titta på denna filmen. Jag gjorde exakt såhär och det fungerade perfekt. http://www.youtube.com/watch?v=mtbfXg193do

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Har nu försökt mig på att göra en dummy plug med 68ohm's motstånd men det verkar inte vilja funka.. Har gjort precis som du skrivit och även kollat andra guider. Är det nåt mer jag måste göra än att bara sätta i adaptern/dummy plugen i kortet?
Kan även tillägga att jag bara kör med ett kort, ett 6870 som jag har i servern som jag styr via RDP och inte har nån skärm kopplad till.

http://blog.zorinaq.com/?e=11 Funkar för mig med ett 100Ohms motstånd.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

Vad jag förstår så finns det ett enklare sätt.

http://blog.zorinaq.com/?e=11

Bara ett motstånd som man sätter direkt i DVI-porten.

Skrivet av Pakki:

Åfan.. Ska testa det nästa gång jag sitter vid min mining rig

Skrivet av Fyren:

http://blog.zorinaq.com/?e=11 Funkar för mig med ett 100Ohms motstånd.

Det har tagits upp på både officiella och andra forum att man inte rekommenderar denna lösning då man kan kortsluta kortet med denna lösning, då riskerar man att kortet ryker.

@Trådstartaren, vad jag minns så fungerar motstånd mellan 60-140 Ohm, kanske mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyken:

Det har tagits upp på både officiella och andra forum att man inte rekommenderar denna lösning då man kan kortsluta kortet med denna lösning, då riskerar man att kortet ryker.

@Trådstartaren, vad jag minns så fungerar motstånd mellan 60-140 Ohm, kanske mer?

Tack! Fixade enligt VGA metoden, med 100ohms motstånd.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyken:

Det har tagits upp på både officiella och andra forum att man inte rekommenderar denna lösning då man kan kortsluta kortet med denna lösning, då riskerar man att kortet ryker.

@Trådstartaren, vad jag minns så fungerar motstånd mellan 60-140 Ohm, kanske mer?

Japp. Ska funka med 50-150 Ohms motstånd... Har inte testat, med det är det jag har läst

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Ny Catalystversion på g som inte kräver dummyplugs. Precis som vi har haft det på Linux i åratal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szkar:

Ny Catalystversion på g som inte kräver dummyplugs. Precis som vi har haft det på Linux i åratal!

Mjo.. Får väl skicka tråden i papperskorgen Jävla ATI!

Nej men den finns redan ute och det går inte att överklocka ändå

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se