SSD disken hittas inte vid installation av Windows XP

Permalänk
Medlem

SSD disken hittas inte vid installation av Windows XP

Hej
Jag har en Fujitsu Siemens Amilo m4438g, som är en bärbar dator (laptop). I denna dator så skulle jag byta till en ssd disk, men när man kommer in i installations programmet på Windows XP skivan så står det att den inte hittar någon disk. Datorn har sata I
Jag har provat att sätta in kablarna ordentligt så att det inte är glapp i dem, det har dessvärre inte heller fungerat. SSD'n som jag skulle sätta in är en Intel 320 120 GB.
Är det någon som vet vad felet skulle kunna vara?

Visa signatur

Antec ninehundred
q6600@3,01GHz 8800gt
ASUS p5kpl IG31
4gb ram W7 X64
Obs! torts lite gamla mojänger så kan burken fortfarande övertyga lite. ;-)

Permalänk
Medlem

Det finns nämligen 2 lösningar till detta "problem".

1. Surfa in till Fujitsu hemsida och leta reda på drivrutinerna till moderkortet (för att kunna hitta sata disken), sedan bränner du drivrutinerna tillsammans med Windows XP på en ny CD-skiva.

2. Starta/-om laptopen gå in i BIOS leta efter SATA inställningarna och avaktivera den.

// 2 Fast

Visa signatur

You will only fail once you give up.

Permalänk
Medlem

Hittar inget sådant i bios så jag får nog ta det första.
Ska man bara lägga drivrutinerna rätt in på skivan tillsammans med XP filerna?

Visa signatur

Antec ninehundred
q6600@3,01GHz 8800gt
ASUS p5kpl IG31
4gb ram W7 X64
Obs! torts lite gamla mojänger så kan burken fortfarande övertyga lite. ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidiav8:

Hittar inget sådant i bios så jag får nog ta det första.
Ska man bara lägga drivrutinerna rätt in på skivan tillsammans med XP filerna?

Du behöver programmet nLite för att kunna lägga in drivrutinerna rätt, det var ett bra tag sedan jag gjorde det men du kan hitta många guider om det.

// 2 Fast

Visa signatur

You will only fail once you give up.

Permalänk
Medlem

Vet du något vettigt brännar program för att Nero kan inte rippa filer till datorn?

Visa signatur

Antec ninehundred
q6600@3,01GHz 8800gt
ASUS p5kpl IG31
4gb ram W7 X64
Obs! torts lite gamla mojänger så kan burken fortfarande övertyga lite. ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidiav8:

Vet du något vettigt brännar program för att Nero kan inte rippa filer till datorn?

Jag rekommenderar ImgBurn det är gratis också.

// 2 Fast

Visa signatur

You will only fail once you give up.

Permalänk
Medlem

OK, har tagit drivrutinerna från http://se.fujitsu.com/support/downloads.html och de som är under SATA fliken alltså och bränt in dem med XP på en skiva med hjälp av nlite, men det fungerar ändå inte. Alltså samma problem som innan.

Visa signatur

Antec ninehundred
q6600@3,01GHz 8800gt
ASUS p5kpl IG31
4gb ram W7 X64
Obs! torts lite gamla mojänger så kan burken fortfarande övertyga lite. ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidiav8:

OK, har tagit drivrutinerna från http://se.fujitsu.com/support/downloads.html och de som är under SATA fliken alltså och bränt in dem med XP på en skiva med hjälp av nlite, men det fungerar ändå inte. Alltså samma problem som innan.

Har använt denna metod flera gångar och det har funkat varje gång, antingen har du lagt in filerna fel eller så har du inte rätt drivrutiner.

Jag tog fram min ca 4-5 år gamla HP laptop gick in i bios och det fanns en inställning för SATA. När köpte du din bärbara ?

// 2 Fast

Visa signatur

You will only fail once you give up.

Permalänk
Medlem

Tror det var år 2005 jag köpte den, så den är ca 5-6 år gammal.
Jag vet inte vad jag gjort för fel, men det verkar inte fungera.

Visa signatur

Antec ninehundred
q6600@3,01GHz 8800gt
ASUS p5kpl IG31
4gb ram W7 X64
Obs! torts lite gamla mojänger så kan burken fortfarande övertyga lite. ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidiav8:

Tror det var år 2005 jag köpte den, så den är ca 5-6 år gammal.
Jag vet inte vad jag gjort för fel, men det verkar inte fungera.

Eftersom det vart en SATA disk i laptopen innan så måste det finnas en inställning i BIOS, och det verkar som att du inte hittar det och att lösning "1" inte funka så kan jag inget mer göra :/

// 2 Fast

Visa signatur

You will only fail once you give up.

Permalänk
Entusiast

Windows XP stödjer inte SATA i AHCI mode från start.
Precis som nämnts krävs det extra drivrutiner för att få installations-programmet att hitta en SATA AHCI disk.
I normala fall har man en diskett med datorn specifika AHCI/SATA drivrutiner, som laddas in när Installationsprogrammet ger dig möjligheten till detta.

Under inladdningen av Windows XP's installationsprogram, visas ett meddelande längst ner som ber dig "Tryck på F6 för att ladda in drivrutiner..." eller något i den stilen.
Det är i det skedet du trycker "F6", stoppar in disketten med drivrutinerna ifråga och låter Windows XP installationsprogram ladda in dem.

Tyvärr är Windows XP så pass föråldrat, att den enbart kan ladda in drivrutiner från diskett och inte via andra medier. Har man ingen diskett-station i datorn är det nästan rätt kört, om man inte har en special-anpassad Windows-XP skiva med drivrutinerna ifråga inlaggda i förväg.
Metoden för att lägga in drivrutiner, program och anna jox på själva installations-skivan kallas för "Slipstream".

Sök på internet om "Windows XP slipstream AHCI" så får du fram guider och annan intressant information om hur du går tillväga. Vissa sajter erbjuder till och med färdiga ISO-filer med Generella AHCI-drivrutiner inlaggda, men detta är en gråzon till piratkopiering.
Du har en licens redan så det borde vara lagligt, men fortfarande ett hett ämne. Diskussioner och länkar angående detta tillåts inte på dessa forum.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har testat att lägga till ett antal olika drivrutiner och det verkar som att när man tryckt F6 så vill den inte läsa in drivrutinerna från skivan, så det verkar som att man måste ha diskettstation, eller så gör jag fel?

Visa signatur

Antec ninehundred
q6600@3,01GHz 8800gt
ASUS p5kpl IG31
4gb ram W7 X64
Obs! torts lite gamla mojänger så kan burken fortfarande övertyga lite. ;-)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nvidiav8:

Har testat att lägga till ett antal olika drivrutiner och det verkar som att när man tryckt F6 så vill den inte läsa in drivrutinerna från skivan, så det verkar som att man måste ha diskettstation, eller så gör jag fel?

Har du slipstreamat drivrutinerna ska du inte tryck F6 längre, det är ju bara till för lösa drivrutiner på diskett (enda XP stödjer, 10 år gammalt!). Är rätt drivrutiner inlagda på skivan på rätt sätt så kommer det fungerar av sig själv vid installationen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan ju vara läge att slipstreama in senaste service pack när man ändå är i farten, har ett vagt minne av att det kan lösa problem med installation av xp på sata-disk.

Permalänk
Medlem

Jag får testa det, jag har testat både med och utan F6.
Jag har lagt till drivrutinerna på samma sätt som de visar på denna hemsida http://www.getpcmemory.com/user-guide/how-to-integrate-sata-d...

Visa signatur

Antec ninehundred
q6600@3,01GHz 8800gt
ASUS p5kpl IG31
4gb ram W7 X64
Obs! torts lite gamla mojänger så kan burken fortfarande övertyga lite. ;-)

Permalänk
Medlem

Hm har inte xp med sp2 redan nån sata drivrutin ? har för mig det.