Permalänk
Medlem

Vattenskylning, ändå är CPU 47°C?

Hejsan

jag har nyss monterat ihop en dator och jag startade nyss upp den och lät den stå en stund och jag märkte ganska fort att CPU-temperaturen låg lite ovanligt högt för att vara idle ..47°C. Jag börjar fundera på vad som är fel för vattenpumpen till kylningen är kopplad direkt till nätaggregatet via Molex och går på 12V så den ska funka fint, men CPU-fläkten ligger bara och snurrar på blyga 8-900rpm.

Jag använder mig av Coolit ECO vattenkylning. Processorn är en i7 2600k

Fakta från BIOS: "Temperature"
*CPU 47°C
*MB 26°C

"Voltage" (Antar att de är per Core)
*CPU 1.68V
*3.3V <> 3.328V (Till vänster/till höger, vet inte vad det betyder)
*5V <> 5.000V
*12V <> 11.904V

"Fan Speed"
CPU_Fan: 891RPM
PWR_Fan1: 800RPM
PWR_Fan2: 1015RPM

Hoppas ni har någon fundering, tack så mycket
//Mvh CE Films

Permalänk
Medlem

Jag ligger också runt 45-47 i idle. Tycker det är högt, men det är trots allt sommar och ganska varmt ute.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Hej på dig! Din VCore på 1.68V är på tok för högt. Risken finns at din processor går sönder för att du har för lite kylning för den volten om du nu skulle belasta CPU'n till 100%. Min prolle på 4.6Ghz är stabil på 1.352V med en Vdroop till 1.336V i Full-Load Prime95. Dom flesta Sandybridge 2600K på 4.4 till 4.6Ghz är stabila på ca: 1.35V. Prova sänka den så sjunker nog temperaturen också.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Hej på dig! Din VCore på 1.68V är sjukt hög. Min prolle på 4.6Ghz är stabil på 1.352V med en Vdroop till 1.336V i Full-Load Prime95. Dom flesta Sandybridge 2600K på 4.4 till 4.6Ghz är stabila på ca: 1.35V. Prova sänka den så sjunker nog temperaturen också.

MVH

Ph0bLif3

hej Ph0bLif3 och tack för ditt svar, tack du med edberg24=) Jag kanske borde ha tillagt att jag är ganska ny på detta med att bygga ihop datorer så jag är rädd att jag inte förstod till hundra vad du menade Ph0bLif3. Men en Sandybridge 2600k (som jag antar att jag har) på 4.4 till 4.6 är ju överklockad. Jag vet inte riktigt hur jag ska sänka min från 1.68V till 1.35V och jag vet inte riktigt heller vad det är som orsakar mitt höga Volt-tal =/

Permalänk
Medlem

Hmm... hade max 38 (idle) när jag körde med en fläkt, och klockad AMD 965 t 3,9ghz ><

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE Films:

hej Ph0bLif3 och tack för ditt svar, tack du med edberg24=) Jag kanske borde ha tillagt att jag är ganska ny på detta med att bygga ihop datorer så jag är rädd att jag inte förstod till hundra vad du menade Ph0bLif3. Men en Sandybridge 2600k (som jag antar att jag har) på 4.4 till 4.6 är ju överklockad. Jag vet inte riktigt hur jag ska sänka min från 1.68V till 1.35V och jag vet inte riktigt heller vad det är som orsakar mitt höga Volt-tal =/

Vet du hur man går in i BIOS? När du startar upp datorn i början trycker man på DEL och håller in denna tanget tills man är inne i BIOS. Därefter får man justera inställningarna. Förresten vilket moderkort har du? Skulle underlätta om man visste det. Har du tur så har jag använt en sådan. Du behöver inte vara rädd för att gå in i BIOS. Man kan lungt och stilla bara titta igenom inställningarna utan att röra på dom. Det finns tillräckligt med anvisningar i BIOS'et för att kunna ändra. Om du är osäker på vissa inställnigar så googla det bara. Det finns ton med hjälp ute på nätet. Jag kan inte själv BIOS 100% även efter 11år av moddning/överklockning av PC'n för det går inte eftersom det finns så många olika varianter på det. Kommer hela tiden nytt. Men att lära sig bas-inställningarna är inte svårt alls. Dom flesta inställningarna behöver man inte röra men bara vissa.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Hmm... hade max 38 (idle) när jag körde med en fläkt, och klockad AMD 965 t 3,9ghz ><

Helt normalt med AMD. Min förra rigg var en AMD Leo plattform. AMD prollar brukar inte bli så varma om man jämför på samma Ghz mot INTEL. 4Ghz AMD brukar vara svalare än 4Ghz INTEL med ganska mycket. Frånsett att man har exakt samma kylning på båda för annars kan man inte jämföra temperaturer.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Helt normalt med AMD. Min förra rigg var en AMD Leo plattform. AMD prollar brukar inte bli så varma om man jämför på samma Ghz mot INTEL. 4Ghz AMD brukar vara svalare än 4Ghz INTEL med ganska mycket. Frånsatt att man har exakt samma kylning på båda för annars kan man inte jämföra temperaturer.

MVH

Ph0bLif3

Mjo visste att AMD var kallare.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Du dödar din CPU snabbare med hög Vcore än med hög temperatur. Sänk Vcore till 1,5 (eller lägre?)

Sedan, en temperatur på 47 grader kommer inte vara i närheten på att skada din processor, om du har en Vcore på 1.45 eller mer så kommer det solklart vara det som sliter på processorn och inte att den går upp i 47 grader.

Kör min AMD Phenom II 955 på 1,45V för jag är feg, men jag skulle inte rekommendera att köra mer än 1,5V om du vill att den ska hålla ett tag till!

Permalänk

helvete va hög vcore . rekomenderad max på 2600k är runt ca 1.5 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Vet du hur man går in i BIOS? När du startar upp datorn i början trycker man på DEL och håller in denna tanget tills man är inne i BIOS. Därefter får man justera inställningarna. Förresten vilket moderkort har du? Skulle underlätta om man visste det. Har du tur så har jag använt en sådan. Du behöver inte vara rädd för att gå in i BIOS. Man kan lungt och stilla bara titta igenom inställningarna utan att röra på dom. Det finns tillräckligt med anvisningar i BIOS'et för att kunna ändra. Om du är osäker på vissa inställnigar så googla det bara. Det finns ton med hjälp ute på nätet. Jag kan inte själv BIOS 100% även efter 11år av moddning/överklockning av PC'n för det går inte eftersom det finns så många olika varianter på det. Kommer hela tiden nytt. Men att lära sig bas-inställningarna är inte svårt alls. Dom flesta inställningarna behöver man inte röra men bara vissa.

MVH

Ph0bLif3

Jo tack de vet jag=) Det var där ifrån jag fick min info;) Jo men som sagt jag klickar del och kmr då in i BIOS och de var där jag la märke till detta. Går de alltså att ställa den Volten själv? Varför ställer inte datorn ner den till 1.3V-1.5V istället?=S

Jag har detta moderkort > http://www.dustin.se/pd_5010552342.aspx

Och behöver jag klocka processorn för att få ner VCore?

Uppskattar er hjälp enormt!
//Mvh CE Films

Permalänk

sätt på 1.35v på vcore till en början med samma överklockning på processorn sen stress testa den. om du får blåskärm så gå in i bios igen och öka lite till och gör så tills den klarar minst några timmars stresstest utan blå skäm men se till och håll dig under 1.5v då över börjar det bli risk att processorn kan brännas.
Lycka till!

Och 1.68v skulle jag aldrig våga utan minus grader xD höjde till max 1.63v (vågade garanterat inte mer) o kom upp till 5.55ghz

Permalänk
Medlem

Sänk vcore ;D, sen är inte alltid temperaturen så säker i bios, på min 2600k så ligger den på 57grader i bios med visar 30 grader i idle med coretemp

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Om man läser ute på nätet så säger dom flesta att max säker OC volt är 1.5 - 1.52V. Den max rekommenderade som INTEL själva säger ligger på 1.375V på CPU(läste detta på nätet). Lite offtopic: Det gäller samma med RAM som har max rekommenderad volt på 1.5V för Sandybridge. Men självklart kan man använda minnen med klassiska 1.65V också bara man justerar VCCIO volten lagom för att köra högre hastigheter än 1333 eller 1600. För att kunna köra 2133Mhz oavsätt timings krävs ungefär 1.2V - 1.25V VCCIO(Volten till minneskontrollern på CPU'n). Frånsett att minneskontrollern är stabil nog. Testa och se. Det underlättar självfallet om man har minnen som har en "rating" på 2133Mhz än att ha en på 1866Mhz och klocka den till 2133Mhz.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

okej, sp om jag går in och ändrar Vcore till 1.35 och börja med och får blåskärm så betyder det att den inte orkar driva processorn med 1.35V med 3.4Ghz hastighet? Jag kommer inte använda min datorn till att spela utan till filmredigering då jag jobbar i ganska tunga 3d-program och när man renderar filerna där ifrån då krävs det mycket av datorn. Så jag kör som sagt i7 2600k och 16GB RAM. Om jag klockar min processor till en högre hastighet så kommer väl den arbeta tyngre när jag väl renderar filerna och då är väl risken att den blir ännu varmare?

Eller menade ni att jag skulle "nerklocka" den till typ 3.2Ghz för att få den kallare? jag testar allt detta i BIOS imorn så uppdaterar jag om hur det går! Förstår inte mycket av de vi pratar om nu haha! Har försökt att läsa på om överklockning å klockning å allt sånt men jag förstår fortfarande inte riktigt grejen. men men, allt kmr väl inte över en natt=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Sänk vcore ;D, sen är inte alltid temperaturen så säker i bios, på min 2600k så ligger den på 57grader i bios med visar 30 grader i idle med coretemp

Oj, det var stor skillnad på värdena från BIOS till Windows. Själv har jag ungefär likadant i BIOS/Windows. Det brukar bero på temp sensorn på moderkortet och vilken BIOS man har. Jag sa "Oj!" för att det var faktiskt första gången jag sett en så stor skilnad. Det finns ett sätt att ta reda på vilket som är mer korrekt. Använd en IR mätare för att mäta yttemperaturen på CPU'n. Nu är förståss yttemperaturen inte samma some kärntemperaturen men när man överklockar alla kärnor så är det ju kärnorna tillsammans som ökar temperaturen alltså totala temperaturen för alla kärnor tillsammans. Man får helt enkelt jämföra och se vad som ligger närmast vilken temp och dra en slutsats.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrice:

Sänk vcore ;D, sen är inte alltid temperaturen så säker i bios, på min 2600k så ligger den på 57grader i bios med visar 30 grader i idle med coretemp

Det är ju normallt, majoriteten av alla strömsparfunktioner är inte igång förrän Windows har bootat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE Films:

okej, sp om jag går in och ändrar Vcore till 1.35 och börja med och får blåskärm så betyder det att den inte orkar driva processorn med 1.35V med 3.4Ghz hastighet? Jag kommer inte använda min datorn till att spela utan till filmredigering då jag jobbar i ganska tunga 3d-program och när man renderar filerna där ifrån då krävs det mycket av datorn. Så jag kör som sagt i7 2600k och 16GB RAM. Om jag klockar min processor till en högre hastighet så kommer väl den arbeta tyngre när jag väl renderar filerna och då är väl risken att den blir ännu varmare?

Eller menade ni att jag skulle "nerklocka" den till typ 3.2Ghz för att få den kallare? jag testar allt detta i BIOS imorn så uppdaterar jag om hur det går! Förstår inte mycket av de vi pratar om nu haha! Har försökt att läsa på om överklockning å klockning å allt sånt men jag förstår fortfarande inte riktigt grejen. men men, allt kmr väl inte över en natt=)

Det är inte 1.35V som är problemet(det kan skilja några volt hit och dit 1.35 - 1.38. Alla prollar är inte exakt likadana när det gäller volt men jag är helt säker på att 1.68 är alldeles för mycket) I ditt fall så är det kanske samma som det var för mig. Minneskontrollern gillar inte 16Gb ram(man kan få bluescreen av ramminne också inte bara av för lite volt på CPU'n). Min processor gillade inte 4Gb moduler så jag kunde endast ha 8Gb total RAM. Testade minnen från 3 olika tillverkare Corsair, Crucial och G-Skill ingen funkade. Desto mera ram minne man har desto mera stressar det minneskontrollern och det kan leda till att det blir svårare att överklocka CPU'n. I dual-channel RAM system funkar det oftast bäst om man bara ockuperar hälften av ramslottarna för bästa möjliga överklocknings möjligheterna. Högsta stabila jag kunde få var med 8Gb RAM genom att använda 4x2Gb moduler. Har ej testat 2x4Gb som ju också är 8Gb RAM totalt men genom att bara ockupera hälften.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Testa gå in i UEFI och tryck på mätaren med eldflammor på. Spara sedan. Detta gör att processorn överklockas automatiskt, vilket kommer ge dig bättre prestanda i allt. Det borde också sänka VCore mycket då 1.68 är WAY to high.

Om det inte sänker VCore, kan du testa att följa DENNA GUIDEN.

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Det är inte 1.35V som är problemet(det kan skilja några volt hit och dit 1.35 - 1.38. Alla prollar är inte exakt likadana när det gäller volt men jag är helt säker på att 1.68 är alldeles för mycket)
MVH

Ph0bLif3

Jag hoppas du inte menar det du skriver, några Volt hit eller dit ?? ojoj.... några är minst 2, prova cpun med 3 volt o se vad som händer..
Eller så tänker du på prefixen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas du inte menar det du skriver, några Volt hit eller dit ?? ojoj.... några är minst 2, prova cpun med 3 volt o se vad som händer..
Eller så tänker du på prefixen.

Du har rätt jag menade inte några volt hit och dit bokstavligen. Det var sent igår natt. Jag tror det var vid 1 tiden igår så jag skrev nog fel. Var väldigt trött. Om det var några volt "hit och dit" skule det ju vara sjukt mycket typ 3.35V eller nått. Jag menade prefixen innan roten som du sa. Ex: 1.525V(1 är roten och 525 är prefixen). Jag har testat 3 olika 2600K och tillslut valde jag den som hade lägst volt av dom tre. Dom andra är reserver ifall jag skulle paja min nuvarande genom överklockning. Jag testar fortfarande hur långt jag kan gå med min prolle. Har nått max 5.2Gz hittills utöver min 24/7 inställning. I mitt fall skillde det inte mycket mellan dom. Det var bara en som hade riktigt låg stabil volt vid 100% load. Drog fram lite gammalt test resultat. Första processorn jag testade hade 1.352V vid 4.6Ghz med en Vdroop på 1.336V(samma som jag använder nu). Den andra låg på 1.367V med en Vdroop på 1.355V(inte lika bra men acceptabelt) och den tredje låg på ungeför likadant som den andra jag testade med 1.364V med en Vdroop på 1.349V.

Om man läser mycket på andra forum som exempelvis Xtremesystems så ser man att Sandybridge processorerna inte alls har så stora skillnader mellan varandra. Dom skiljer sig väldigt lite när det gäller volt inställningar. Dom flesta har 1.35V med 4.4 - 4.6Ghz. Men det är klart man kan ju ha otur och få en CPU som kräver mycket mera för att göra det stabilt typ 1.45V eller nått vid den hastigheten. Men chansen är inte lika stor. INTEL har nog en väldigt förfinad tillverkningsprocess när det gäller Sandybridge så det skiljer sig väldigt lite åt.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Testa gå in i UEFI och tryck på mätaren med eldflammor på. Spara sedan. Detta gör att processorn överklockas automatiskt, vilket kommer ge dig bättre prestanda i allt. Det borde också sänka VCore mycket då 1.68 är WAY to high.

Om det inte sänker VCore, kan du testa att följa DENNA GUIDEN.

Hoppas det löser sig

Tack så mycket! Ska testa det sen när jag är hemma igen!
//Mvh CE Films

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Du har rätt jag menade inte några volt hit och dit bokstavligen. Det var sent igår natt. Jag tror det var vid 1 tiden igår så jag skrev nog fel. Var väldigt trött. Om det var några volt "hit och dit" skule det ju vara sjukt mycket typ 3.35V eller nått. Jag menade prefixen innan roten som du sa. Ex: 1.525V(1 är roten och 525 är prefixen). Jag har testat 3 olika 2600K och tillslut valde jag den som hade lägst volt av dom tre. Dom andra är reserver ifall jag skulle paja min nuvarande genom överklockning. Jag testar fortfarande hur långt jag kan gå med min prolle. Har nått max 5.2Gz hittills utöver min 24/7 inställning. I mitt fall skillde det inte mycket mellan dom. Det var bara en som hade riktigt låg stabil volt vid 100% load. Drog fram lite gammalt test resultat. Första processorn jag testade hade 1.352V vid 4.6Ghz med en Vdroop på 1.336V(samma som jag använder nu). Den andra låg på 1.367V med en Vdroop på 1.355V(inte lika bra men acceptabelt) och den tredje låg på ungeför likadant som den andra jag testade med 1.364V med en Vdroop på 1.349V.

Om man läser mycket på andra forum som exempelvis Xtremesystems så ser man att Sandybridge processorerna inte alls har så stora skillnader mellan varandra. Dom skiljer sig väldigt lite när det gäller volt inställningar. Dom flesta har 1.35V med 4.4 - 4.6Ghz. Men det är klart man kan ju ha otur och få en CPU som kräver mycket mera för att göra det stabilt typ 1.45V eller nått vid den hastigheten. Men chansen är inte lika stor. INTEL har nog en väldigt förfinad tillverkningsprocess när det gäller Sandybridge så det skiljer sig väldigt lite åt.

MVH

Ph0bLif3

DU SKOJAR MED MIG?? =( Vad är det för skit som intel tillverkar isåfall? Jag måste ju ha 16GB ram för att klara kraven på programmen jag använder?:/ Så typiskt, man köper en processor för 3000:- och sen går det inte ens att använda 16GB ram?

Maila intel och fråga varför det är så isåfall ...menar de bör ju inte vara något hinder?=/

Aja, tack för din långa och informationsrika svar! Mycket uppskattat Ph0bLif3!
//Mvh CE Films

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har egentligen minnesmängden med det här att göra? vill man ha en stabil högpresterande maskin köper man inte delar till en spelmaskin som överklockas, ska du ha mycket minne så låt bli att överklocka och satsa även på ecc minnen om du vill ha det stabilt under långa tider utan felläsningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

dang, det var mig en hög vcore

Visa signatur

: i7 950 @ 4,2Ghz | 1,296V : 12 GB @ 1600MHz : x58a-Ud3r Rev 2.0 (FE) : 470 GTX @ 880/1760/1800 | 1,212V : OCZ 700W : Cooling - 360 rad, Zalman reserator 1 plus :

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har egentligen minnesmängden med det här att göra? vill man ha en stabil högpresterande maskin köper man inte delar till en spelmaskin som överklockas, ska du ha mycket minne så låt bli att överklocka och satsa även på ecc minnen om du vill ha det stabilt under långa tider utan felläsningar.

fail, jag skulle beställt två st 8GB DDR3 ECC från början -.-

Men men, nu har jag pratat med Intel och dom ville att jag skulle testa processorn på ett annat moderkort, om de var samma höga VCore där så skulle de bli ett garantiärende -.- Annars trodde dom att de kunde vara något fel på Nätaggregatet eller moderkortet (också garantiärende) Men först ville dom att jag skulle testa att ladda ner detta > http://www.intel.com/support/processors/tools/piu/sb/CS-01582... sedan lägga över programmet på ett USB-minne och boota ifrån USB minnet men när jag testar att boota från USB-minnet så står det bara "no bootable content on this device" typ, nått sånt (vfr skulle de funka -.-)

Men ja, då får jag kanske sälja dessa 16GB minnena då och köpa DDR3 ECC 8GBx2 istället då ...what a mess
//CE Films

Permalänk
Permalänk

En lite "off topic" fråga, jag har som ni ser nedan en 1090t från amd. Jag kör stock klocks nu med auto voltage (har även testat lägre men modekortet säger att det är osäkert under 1,4 nånstans där, vet inte så mkt om det här) och den sätter voltage på ca 1,45 volt, pendlar lite men mellan 1,44-1,47 någon stans där.
Det jag undrar är om det är normalt eller om det är för högt??
Vill ju inte korta lifstiden eller höja tempen för den delen.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har egentligen minnesmängden med det här att göra? vill man ha en stabil högpresterande maskin köper man inte delar till en spelmaskin som överklockas, ska du ha mycket minne så låt bli att överklocka och satsa även på ecc minnen om du vill ha det stabilt under långa tider utan felläsningar.

Jag tror tyvärr det är så att han vill överklocka(jag kan ju ha fel) och då spelar minnesmängden en stor roll. Man kan mycket väl köpa delar till en spelamskin och överklocka för att få en högpresterande maskin och ändå få det stabilt. Det kostar bara pengar att få det stabilt. Hur långt är man beredd at gå? Själv har jag ingen gräns riktigt. Det får kosta vad det kosta vill bara det blir bra. Sen beror det ju självfallet också på vad man ska ha datorn till. I mitt fall så har minnesmängden allt med det att göra. När jag skaffade mina 2600K d.v.s. 3st så upptäckte jag när jag testade att dom inte kunde köra 16Gb RAM med 1.5V även om minne var gjorda för att köras i 1.5V. Konstigt nog var det inga problem att köra 8Gb med 1.5V men bara inte 16Gb(Mitt moderkort stödjer 16Gb RAM så det lutade allt mera åt processorn och dess minneskontroller). Trodde först att det var just dessa minnen som det var problem med så jag testade att skaffa två andra kit nämligen från Crucial och G-Skill men det fungerade inte heller på 16Gb. Jag gav upp tillslut och skaffade mig minnen från Kingston istället efter det att jag fick reda på att dom var certifierade av INTEL att fungera med just Sandybridge och vipps så försvann mina problem. Drömmen om att köra 16Gb är kanske lite för mycket speciellt eftersom jag bygger mina datorer bara för att överklocka/bänktesta och spela spel på. För mig är det helt klart stabilare på 4 - 8Gb än 16Gb.

Vill man bygge en workstation med bra prestanda och stabilitet är det nog bättre att skaffa ett workstaion moderkort med 1 - 2 Xeon processorer och som du nämde ECC minnen till detta för pålitlighet/stabilitet. Men att bygga en professionell workstation kostar mycket mera än nån high-end spelmaskin som går på typ 5000 - 6000$.

Det är helt enkelt upp till honom.

Gud vad den här tråden har skenat iväg. I början handlade det väl om att han undrar varför hans processor är 47C varmt i idle fast den är vätskekyld? Och nu har vi kommit in på helt andra saker.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

En lite "off topic" fråga, jag har som ni ser nedan en 1090t från amd. Jag kör stock klocks nu med auto voltage (har även testat lägre men modekortet säger att det är osäkert under 1,4 nånstans där, vet inte så mkt om det här) och den sätter voltage på ca 1,45 volt, pendlar lite men mellan 1,44-1,47 någon stans där.
Det jag undrar är om det är normalt eller om det är för högt??
Vill ju inte korta lifstiden eller höja tempen för den delen.

Tacksam för svar.

Min förra rigg var en AMD Leo med en 1090T. Volten på din processor är ingen fara alls fast den är för hög verkar det som för en oklockad 1090T. Min låg på 1.475 fast vid 4Ghz. Stock volten på en 1090 bör ligga kring 1.3V nånstans. Det kan skilja lite från processor till processor men har personligen aldrig sett en 1090T med en stock volt på över 1.4V.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...