byta w7 från hdd till ssd

Permalänk
Medlem

byta w7 från hdd till ssd

Halloj swemedlemmar, har lust och köpa en ssd till min nya build men undrar nu hur gör jag för att installera om w7 på ssd instället för hdd. förtillfället har jag w7 på min hdd just nu så hur flyttar man över w7 till ssd'n så att hdd blir en tom hårddisk?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Köper du en Intel ssd får du tillgång till en programvara att migrera med. Intel® Data Migration Software at www.intel.com/go/ssdinstallation
Annars finns det andra programvaror. Efter det så ändrar du boot-ordningen i bios och kollar så att ahci är aktiverat. Är det inte aktiverat så tar du reda på vad du ska ändra i Windows innan du aktiverar det annars kan du inte boota Windows förens du ändrat tillbaka.

Permalänk
Medlem

Observera att om din nuvarande systemdisk är en dynamisk disk så fungerar inte kloningen av din gamla disk till SSD disken !!

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuDis:

Observera att om din nuvarande systemdisk är en dynamisk disk så fungerar inte kloningen av din gamla disk till SSD disken !!

Har en disk med windows så ska installera om hela systemet så tänkte kan man dra ur hdd och installera ssd bara så installeras den på ssd antar jag?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Ja.
Koppla ur gamla disken.
Installera på nya
Koppla in gamla igen.

Då blir det verkligen fräscht på SSD också.

Ibland första gången extra diskar kopplas måste du ge den en enhetsbokstav i diskhanteraren om man har Win 7 eller Vista. XP klarar det dock själv.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering (<- Obs )

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ja.
Koppla ur gamla disken.
Installera på nya
Koppla in gamla igen.

Då blir det verkligen fräscht på SSD också.

Ibland första gången extra diskar kopplas måste du ge den en enhetsbokstav i diskhanteraren om man har Win 7 eller Vista. XP klarar det dock själv.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering (<- Obs )

då måste jag fixa i bios så att ssd bootas först?
annars kommer ju gammla vara kvar eller?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Ja
Hittar du inte i bios kan du istället byta plats på SATA kablarna så att SSD hamnar före.

Hur man gör i bios variera mellan olika moderkort. Bruka finnas en lista med konstiga modell namn som man använder när man har flera hårddiskar eller bootbar USB minne att välja. Vissa moderkort har även en genväg till listan som är lättare att välja rätt.