[Hörlurar] Q40 vs. HD598 VS HD650

Permalänk

[Hörlurar] Q40 vs. HD598 VS HD650

Har spanat in dessa tre lurar, och jag skulle gärna vilja veta vilken som är mest prisvärd för att lyssna på musik med mycket djup bas, men samtidigt fungera bra som allround-lurar till t.ex. film och spel.
Det jag mest undrar över är vad de största skillnaderna mellan dessa hörlurar är. Är det lönt för mig, en vanlig dödlig som knappt märker skillnaden mellan bra (random headset för 500kr) och BRA (hörlurar för 2000kr)?

De som verkar mest lockande just nu är M-Audio Q40 lurarna. Lågt pris samtidigt som de verkar ha bra ljud. Som sagt; är det lönt för mig att lägga på dom extra 900 kronorna för att köpa HD598, eller 1500 kronorna för att köpa HD650? Skulle jag märka någon större skillnad?

I stort sätt det enda kravet jag har är att jag ska kunna spela musik med mycket djup bas på hög volym utan att det låter dåligt. Vill så klart även att lurarna ska fungera bra i film och spel.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2GHz | Antec Kühler H2O 620 | MSI P67A-GD55 | GTX 570 DCU II | 120GB Intel 320 SSD | WD Caviar Green 1,5TB | 2x8 GB Corsair Dominator 1600Mhz | 750W OCZ | BitFenix Shinobi | Asus VS248H

Permalänk

Har själv ett par 598or och är otroligt nöjd med köpet! Nu vet jag inte hur de står sig mot de andra lurarna i prisvärdhet men det kommer iallafall att inte vara ett dåligt köp du gör! Använder dem dagligen till musik/spel/film och det funkar lika bra till allt. Är även väldigt bekväma att ha på sig en längre tid.

Rekommenderar dock att åka till någon butik och testa dem om du har möjlighet, för det är nog ganska så personligt vad som är bekvämt samt vad som låter bra!

Permalänk
Skrivet av cykelfarfar:

Har själv ett par 598or och är otroligt nöjd med köpet! Nu vet jag inte hur de står sig mot de andra lurarna i prisvärdhet men det kommer iallafall att inte vara ett dåligt köp du gör! Använder dem dagligen till musik/spel/film och det funkar lika bra till allt. Är även väldigt bekväma att ha på sig en längre tid.

Rekommenderar dock att åka till någon butik och testa dem om du har möjlighet, för det är nog ganska så personligt vad som är bekvämt samt vad som låter bra!

Jo, att HD598 och HD650 har fått bra kritik är väldigt svårt att undgå. Jag funderar dock mycket på dessa Q40:orna. Det skiljer ju trots allt 900 kronor mellan dessa och HD598, 900 kronor jag istället kan spendera på att köpa ett ljudkort för kanske 700 kronor istället. Skulle vilja få reda på om det är några större skillnader, främst mellan Q40 och HD598, som gör att det lönar sig att spendera dessa extra 900 kronor. Får nog ta och åka in till Musikbörsen eller liknande affär och prova hörlurarna.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2GHz | Antec Kühler H2O 620 | MSI P67A-GD55 | GTX 570 DCU II | 120GB Intel 320 SSD | WD Caviar Green 1,5TB | 2x8 GB Corsair Dominator 1600Mhz | 750W OCZ | BitFenix Shinobi | Asus VS248H

Permalänk
Skrivet av Snabbdullah:

Jo, att HD598 och HD650 har fått bra kritik är väldigt svårt att undgå. Jag funderar dock mycket på dessa Q40:orna. Det skiljer ju trots allt 900 kronor mellan dessa och HD598, 900 kronor jag istället kan spendera på att köpa ett ljudkort för kanske 700 kronor istället. Skulle vilja få reda på om det är några större skillnader, främst mellan Q40 och HD598, som gör att det lönar sig att spendera dessa extra 900 kronor. Får nog ta och åka in till Musikbörsen eller liknande affär och prova hörlurarna.

Är nog bäst om du testar dem, har ju som sagt inte testat Q40 så de kanske är minst lika bra. Tror dock det inte är värt med HD650 då de är alldeles för dyra.

edit: Om du nu skulle tycka att 598 är ganska mycket bättre än Q40 så tror jag nog du får ut mer av att köpa 598 istället för Q40 + ljudkort. För jag köpte ett ljudkort ( asus xonar dx ) tillsammans med mina hörlurar och jag märkte faktiskt knappt någon skillnad, om ens någon med eller utan ljudkortet.

Permalänk

La en order nu på ett par Q40 lurar för 1045 kronor inkl. frakt och postförskott. Får se hur de är. Om jag inte är nöjd kan jag skicka tillbaka dom inom 14 dagar ändå (tror dock att dessa lurar kommer räcka gott och väl för mig, från vad jag har läst av recensioner). Kanske köper ett ljudkort ganska snart också. Återkommer självklart med vad jag tyckte om lurarna

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2GHz | Antec Kühler H2O 620 | MSI P67A-GD55 | GTX 570 DCU II | 120GB Intel 320 SSD | WD Caviar Green 1,5TB | 2x8 GB Corsair Dominator 1600Mhz | 750W OCZ | BitFenix Shinobi | Asus VS248H

Permalänk
Skrivet av Snabbdullah:

Jo, att HD598 och HD650 har fått bra kritik är väldigt svårt att undgå. Jag funderar dock mycket på dessa Q40:orna. Det skiljer ju trots allt 900 kronor mellan dessa och HD598, 900 kronor jag istället kan spendera på att köpa ett ljudkort för kanske 700 kronor istället. Skulle vilja få reda på om det är några större skillnader, främst mellan Q40 och HD598, som gör att det lönar sig att spendera dessa extra 900 kronor. Får nog ta och åka in till Musikbörsen eller liknande affär och prova hörlurarna.

Ljudkort är ett nog måste om du kör på HD650 om du ska få ut ljud ur lurarna, vet inte hur det är med dom andra lurarna

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

HD650 är rätt svårdrivna.

Permalänk
Medlem

HD650 är tungdrivna och kräver åtminstone ett Asus STX för att vara värt. Jag tycker personligen att min uppgradering till HD650 var galet värd men det kan inte någon annan än du själv avgöra. Det beror helt på vad man uppskattar för musik, hur kräsen man är och vad man har för övrig utrustning. Om du skall köpa HD598 så tycker jag att HD558 är ett bättre alternativ då man enkelt kan modda dem. Modden gör att de får i stort sett identiskt ljud med HD598 till ett billigare pris.

Har inte lyssnat på Q40 men om du har möjlighet till det så tycker jag helt klart att det är värt tiden det tar för att hitta rätt hörlurar för dig. Ta gärna med din egen musik att testa dem med!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm