Bra nätaggregat på ca. 500w för runt 500kr

Permalänk
Medlem

Bra nätaggregat på ca. 500w för runt 500kr

Beställde och byggde nyss ihop en budgetdator för lite spelande, skrivande etc. från dustinhome, där bland annat detta nätaggregat var med: CORSAIR CX 500W V2.

Dessvärre visade det sig att nätaggregatet hade ett fruktansvärt coil-whine vid avstängt läge. Datorn stod i princip och tjöt. Snälla som dustin är erbjöd de mig att byta aggregatet mot ett nytt, frågan är dock bara vilket.

Har tittat på (och det lutar även åt) OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT. Vad jag kan läsa av recensioner etc. ska detta vara ett mycket bra nätaggregat för pengarna. Det viktigaste är som sagt att det inte har något irriterande coil-whine-ljud, utan att det är tyst och gör det det ska. Gillade även att OCZ-aggregatet har några modulära kablar.

Finns det något annat vettigt alternativ, eller klarar jag mig med det länkade OCZ-nätaggregatet?
OBS - skäll gärna på mig om det inte kallas coil-whine - OBS

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk

Kör på de här som är 80+ certifierat

http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w ända nackdelen är att den inte är modulär.

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tonari_N:

Beställde och byggde nyss ihop en budgetdator för lite spelande, skrivande etc. från dustinhome, där bland annat detta nätaggregat var med: CORSAIR CX 500W V2.

Dessvärre visade det sig att nätaggregatet hade ett fruktansvärt coil-whine vid avstängt läge. Datorn stod i princip och tjöt. Snälla som dustin är erbjöd de mig att byta aggregatet mot ett nytt, frågan är dock bara vilket.

Har tittat på (och det lutar även åt) OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT. Vad jag kan läsa av recensioner etc. ska detta vara ett mycket bra nätaggregat för pengarna. Det viktigaste är som sagt att det inte har något irriterande coil-whine-ljud, utan att det är tyst och gör det det ska. Gillade även att OCZ-aggregatet har några modulära kablar.

Finns det något annat vettigt alternativ, eller klarar jag mig med det länkade OCZ-nätaggregatet?
OBS - skäll gärna på mig om det inte kallas coil-whine - OBS

Vilka tester har visat att ModXStream skulle vara "mycket bra"?

De jag läst från pålitliga testare (som HardOCP) har antingen varit dåliga eller så har agg i den serien helt enkelt brunnit upp . Det baseras, liksom de större i samma serie på en tämligen usel plattform från Sirtec, och med budgetkomponenter.

http://www.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream...

Brann upp vid fullasttest och tillverkad med ett helt okänt kinesiskt kondensatormärke, Transcend Electorlytic Co.

Vettiga agg är t ex Antec, XFX, Corsair (EJ CX, GS) och även FSP Aurum som är ett 80+ gold för rimliga pengar.
I din prisklass lär det enbart finnas XFX Core edition, som tillverkas av SeaSonic och byggt med mycket bra delar. Klart bättre än något OCZ. Men köp hellre med lägre effekt och bättre kvalitet än tvärtom. Du kanske klarar dig med 400W och då finns det betydligt fler bra att välja mellan runt 500kr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för de båda svaren.

De testar jag hittade var bland annat:
Hardware Secrets - OCZ ModXStream Pro 500 W Power Supply Review
bit-tech.net - OCZ ModXStream Pro 500W PSU
Overclock3d.net - OCZ ModXstream Pro 500w
Elite Bastards - OCZ ModXStream Pro 500W power supply review

Faktum är att den enda negativa jag hittade var den du länkade till. Där har de även testat 700w-verisionen av samma nätaggregat, men det kanske är exakt samma delar i dem i övrigt? Känns himla svårt att veta vilka sajter man ska lita på och inte. Har inte jättestor erfarenhet av nätaggregat så tänkte därför att det var bäst att jag frågade runt lite.

Men då kanske man skulle höra på det agget gingerejl rekommenderade istället? Kraven är som sagt att det ska vara tyst, både fläktmässigt samt inte ha några irriterande pipljud etc. (vilka jag kan tänka mig uppstår med dåliga byggkomponenter?). Anledningen till att jag främst vill ha ett (ca) 500w är för att grafikkortet i datorn kräver minst 450w enl. tillverkarens specar. och även om de oftast är lite väl tilltagna tycker jag ändå det känns tryggast att möta upp.

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Skrivet av Tonari_N:

Beställde och byggde nyss ihop en budgetdator för lite spelande, skrivande etc. från dustinhome, där bland annat detta nätaggregat var med: CORSAIR CX 500W V2.

Dessvärre visade det sig att nätaggregatet hade ett fruktansvärt coil-whine vid avstängt läge. Datorn stod i princip och tjöt. Snälla som dustin är erbjöd de mig att byta aggregatet mot ett nytt, frågan är dock bara vilket.

Har tittat på (och det lutar även åt) OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT. Vad jag kan läsa av recensioner etc. ska detta vara ett mycket bra nätaggregat för pengarna. Det viktigaste är som sagt att det inte har något irriterande coil-whine-ljud, utan att det är tyst och gör det det ska. Gillade även att OCZ-aggregatet har några modulära kablar.

Finns det något annat vettigt alternativ, eller klarar jag mig med det länkade OCZ-nätaggregatet?
OBS - skäll gärna på mig om det inte kallas coil-whine - OBS

Om det stod och tjöt i avstängt läge låter det som om du fick ett söndrigt måndagsex.
Jag skulle provat med ett likadant igen, om även det låter, så byt tillverkare.

Antec EarthWatts 500W är ett välbeprövat aggregat, byggt av Seasonic och med hyfsad komponentkvalitet. Det skickas med i deras Sonata III chassin, så det har stor spridning och jag har inte hört mycket negativt om det. Av de aggregat som Dustin säljer och som ligger i ungefär samma prisklass som Corsair CX500, så är det vad jag skulle tittat på.

Sedan när det gäller komponentkvaliteten, så håller Corsair CX, Antec EarthWatts och OCZ-aggegatet ungefär samma kvalitet på kondensatorerna (även om kondingarna i Corsairaggregatet faktiskt är högre temperaturklassade).
Kondingarna är från Samxon, Teapo och CEC.

Det är lite hugget som stucket vad du väljer då samtliga nämnda aggregat håller rätt bra nivåer på spänningar och rippel, kan leverera den effekt de är märkta med och håller ungefär samma komponentkvalitet. För övrigt kan nämnas att Enermax faktiskt har CEC kondingar i sitt Eco80+ aggregat, så de kan inte vara sååå kassa (det är CEC som sitter i OCZ-aggregatet)

Synd att inte Dustin säljer XFX Core 450, då det håller en högre komponentkvalitet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Finns inte många tester som visar att OCZ skulle vara dålig. tvärt om, har själv byggt flera datorer med OCZ o har aldrig haft några problem.
Överdriven negativitet gentimot OCZ nätagg.
XFX har också problem runt om på nätet, Då dom ofta ger klick ljud från sig + fläkten blir dålig.

Alla kan få problem.

Permalänk
Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Finns inte många tester som visar att OCZ skulle vara dålig. tvärt om, har själv byggt flera datorer med OCZ o har aldrig haft några problem.
Överdriven negativitet gentimot OCZ nätagg.
XFX har också problem runt om på nätet, Då dom ofta ger klick ljud från sig + fläkten blir dålig.

Alla kan få problem.

Jepp, Multiman är lite överdrivet allergisk mot aggregat med annat än japanska kondingar i sig. Visst gör japanska kondingar att livslängden för det mesta ökar, men aggregat med hyfsade Taiwanesiska eller Kinesiska kondingar i kan överleva i många år, särskilt om de inte belastas för hårt eller utsätts för för höga temperaturer under längre tid.
I en vanlig surf/kontorsburk så funkar även de aggregat som diskuteras här i tråden utmärkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om du kan hitta ett Corsair VX450 så köp det! Det är iofs en gammal design, men det är mkt bra kvalite och den är tyst.
Annars XFX Core Edition eller nån av FSP Aurum. Dom är nog inte så jätte-tysta, men jag tror inte dom kommer tjuta heller..

Coil Whine can du få i vilket nätagg som helst, oavsett märke eller modell.. Men det är inte jättevanligt, så låt inte det hindra dig från å köpa ett agg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Finns inte många tester som visar att OCZ skulle vara dålig. tvärt om, har själv byggt flera datorer med OCZ o har aldrig haft några problem.
Överdriven negativitet gentimot OCZ nätagg.
XFX har också problem runt om på nätet, Då dom ofta ger klick ljud från sig + fläkten blir dålig.

Alla kan få problem.

Ja men man får göra skillnad på OCZs alla nätdelar också, i den värsta soppan som var för något år sedan så hade dom 4-5 olika OEM för sina nätdelar då är det svårt att säkerställa en jämn kvalitet.
"har själv byggt flera datorer med OCZ o har aldrig haft några problem" så skrev en del om Ace of Sweden också men det gör inte deras nätdelar bättre.
Deras dyrare nätdelar har bra komponenter men lider utav hög rippel även om det är inom ATX standarden så har dom alltid gjort det av någon konstig anledning.

Corsair CX V2 är invändigt bättre än ModStreamX så byt ut det TS och fortsätter det så kan du gå över till annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, Multiman är lite överdrivet allergisk mot aggregat med annat än japanska kondingar i sig. Visst gör japanska kondingar att livslängden för det mesta ökar, men aggregat med hyfsade Taiwanesiska eller Kinesiska kondingar i kan överleva i många år, särskilt om de inte belastas för hårt eller utsätts för för höga temperaturer under längre tid.
I en vanlig surf/kontorsburk så funkar även de aggregat som diskuteras här i tråden utmärkt.

Även om jag föredrar japanska kondingar så nämnde jag ju faktiskt en annan anledningen också att inte använda ModXStream: Den värdelösa Sirtec-plattformen som agget bygger på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, Multiman är lite överdrivet allergisk mot aggregat med annat än japanska kondingar i sig. Visst gör japanska kondingar att livslängden för det mesta ökar, men aggregat med hyfsade Taiwanesiska eller Kinesiska kondingar i kan överleva i många år, särskilt om de inte belastas för hårt eller utsätts för för höga temperaturer under längre tid.
I en vanlig surf/kontorsburk så funkar även de aggregat som diskuteras här i tråden utmärkt.

Tycker inte man ska nämna Taiwanesiska och kinesiska kondningar i samma mening för de ligger på olika nivå. Steget är långt från japanska kondensatorer till Taiwanesiska som ok budgetnätagg har men allt annat är skit. Vill man ha en stabil strömförsörjning så är det bara japanska kondensatorer som håller i längden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Om jag försöker sammanfatta det verkar den samlade massan anse att både xfx-core-edition-550w och OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT är okej. Men att XFX kanske är att föredra för att den är byggd av bättre komponenter?

Det är ingen prestandadator det ska sitta i. Det tyngsta det driver är ett 5770-grafikkort. Vad jag vill undvika är främst coil-whine, men det verkar som att det mest har med tur/otur att göra om man får ett sådant agg., samt att det inte verkar vara så jättevanligt eller?

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonari_N:

Tack för alla bra svar!

Om jag försöker sammanfatta det verkar den samlade massan anse att både xfx-core-edition-550w och OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT är okej. Men att XFX kanske är att föredra för att den är byggd av bättre komponenter?

Det är ingen prestandadator det ska sitta i. Det tyngsta det driver är ett 5770-grafikkort. Vad jag vill undvika är främst coil-whine, men det verkar som att det mest har med tur/otur att göra om man får ett sådant agg., samt att det inte verkar vara så jättevanligt eller?

Ja XFX är bättre vad gäller byggkvalitet. Coilwhine har med tur eller otur att göra enligt mig.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Tror jag kör på ett XFX.

Funderade däremot på om jag kanske ska ta 450watts versionen eftersom grafikkortet i datorn är ett SAPPHIRE RADEON HD5770 som rekommenderas minst just ett 450w-nätagg.

Dumt att snåla eller bra att spara en hundring?

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonari_N:

Tack för svaren. Tror jag kör på ett XFX.

Funderade däremot på om jag kanske ska ta 450watts versionen eftersom grafikkortet i datorn är ett SAPPHIRE RADEON HD5770 som rekommenderas minst just ett 450w-nätagg.

Dumt att snåla eller bra att spara en hundring?

Ja, det är dumt att snåla.. men man ska spendera på rätt sätt. Betala för kvalitet så kan du lita på ditt agg i alla väder. Om du köper för watten (mer är inte bättre) så kan du gå bet på skitagg som skryter om en massa watt till billigt pris men brinner upp vid 75% belastning (Cooler Master GX ex.).. Samtidigt så ska du ha en känsla för datorns tänkta effektbehov och välja ett agg som levererar bra effektivitet i det spannet. Tänk å köpa ett 1200W agg som har 82% effektivitet vid 20% last, 87% vid 50% och 82% igen runt 100% last.. och så sätter du det i ett system som drar 200W normalt, peak på 250W och kanske idle på 75W.. Oj då, vilket slöseri med pengar! Nästan alla single CPU och GPU system klarar sig under 400W, max 500W med highend kort och överklockning.. en GPU till? Släng på 200W i beräkningen. Då har man marginal och kan känna sig trygg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tack lacrits. Kör på 550w så håller jag tummarna att det blir ett bra, fungerande aggregat. Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Skrivet av Tonari_N:

Tack för svaren. Tror jag kör på ett XFX.

Funderade däremot på om jag kanske ska ta 450watts versionen eftersom grafikkortet i datorn är ett SAPPHIRE RADEON HD5770 som rekommenderas minst just ett 450w-nätagg.

Dumt att snåla eller bra att spara en hundring?

Ett XFX 450 klarar din burk och ett HD5770 utan minsta problem, hela din burk kommer inte dra mer än max 250W under några förhållanden.

Här mäts maximal effekt vid väggen, under last med Furmark:
http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...

Deras testsystem innehåller bl.a. en i7 950@3,8 på ett effekthungrigt X58 moderkort, vilket drar väsentligt mer än dina komponenter. Testet är utfört med Furmark, som drar mer effekt än något spel. Dessutom mäts vid väggen, så vad komponenterna drar fås genom att multiplicera med ~0,9, dvs 0,9x281W=253W (egentligen lite mindre, då jag vill minnas att deras nätaggregat ligger strax under 90% i omvandlingen vid den låga effekten).
Ditt system kommer aldrig upp ens i det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Tycker inte man ska nämna Taiwanesiska och kinesiska kondningar i samma mening för de ligger på olika nivå. Steget är långt från japanska kondensatorer till Taiwanesiska som ok budgetnätagg har men allt annat är skit. Vill man ha en stabil strömförsörjning så är det bara japanska kondensatorer som håller i längden.

Nja, det beror ju lite på temperaturklassning och vilken serie kondensatorn är tagen ur också, samt vid vilken temperatur kondensatorn kommer att arbeta (och vilken last).

Om du jämför en japansk konding klassad vid 85°C med en taiwanesisk/kinesisk från en av de bättre tillverkarna och kondingen är klassad för 105°C och är tagen ur en av de bättre serierna, så är det inte speciellt stor skillnad dem emellan, särskilt inte om den faktiska arbetstemperaturen är runt 40-50°C som för det mesta är maxnivå i ett aktivt kylt nätaggregat. (BadCaps.net har ju faktiskt sålt SamXon för recap sedan 2006 och de har ju tidigare enbart kört med japanska kondingar, vilket bör borga för att SamXon inte är dåliga i alla fall)
Dock är det säkrare att satsa på japanska kondensatorer, iom att de generellt håller hög lägstanivå, medan det finns gott om mediokra taiwanesiska och kinesiska kondesatorer. Personligen har kör jag numera enbart med aggregat med japanska kondingar i (Jag har inte så tight budget så att jag behöver köpa i budgetsegmentet). För en budgetrigg med lågt effektuttag duger budgetaggregat, men skall man bygga något som kräver lite effekt, så tjänar man på att välja högre kvalitet.

Edit: Kom på att jag har ett EarthWatts i min HTPC som inte har enbart japanska kondingar i (snarare taiwanesiska OST-kondingar), men å andra sidan ligger lasten där lååångt från de 430W som aggregatet kan ge (kör på den integrerade grafikkretsen och med en Athlon II x3 445). Nätaggregatet kom med Antec Fusion-chassit.

Visa signatur

~Pelle~