Permalänk
Medlem

SSD under 900:-

Tjenare ska köpa en SSD till datan så jag kan ha OS på men då jag inte vet så mycket om SSD enheter så vet jag inte vad som är bra heller har kollat lite på denna men vet dock inte fall den är bra,

min budget är 900 kr, så fall ni vet några andra ssd under 900:- så länka gärna, hälst 40-60gb

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Ja den är prisvärd men föreslår att du köper en begagnad, gör ändå ingen skillnad mot en ny under förutsättningen att den fungerar...
Du kan säkert få en 80-100 GB för det priset begagnad.

Permalänk
Medlem

Absolut, den är mycket snabb, går inte få tag på en bättre ny 60GB SSD för 900:-
Hade jag inte radan haft Corsair Force 60GB SSD så skulle jag köpt den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Absolut, den är mycket snabb, går inte få tag på en bättre ny 60GB SSD för 900:-
Hade jag inte radan haft Corsair Force 60GB SSD så skulle jag köpt den...

stödjer mitt moderkort ssd?
: M4A88TD-V EVO/USB3

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

stödjer mitt moderkort ssd?
: M4A88TD-V EVO/USB3

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuty:

okej, behöver den ngt mer än en sata kabel och en sån lång från nätagget?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

okej, behöver den ngt mer än en sata kabel och en sån lång från nätagget?

Nej. 2,5 till 3,5 tums adapter medföljer. Du är good to go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

okej, behöver den ngt mer än en sata kabel och en sån lång från nätagget?

Nej.

Det är precis som en vanlig hårddisk.

Det du kan dock behöva är ett ställe att montera den, den är inte 3.5" som vanliga hårddiskar utan är som laptophårddiskar (2.5") antagligen en adapter om du vill montera den som en vanlig hårddisk annars äre bara att tejpa den någonstans eftersom det inte är några rörliga delar så kan den monteras hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsat på denna istället pga läs och skrivhastigheten, dock 90kr över din budget.
https://www.inet.se/artikel/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Skrivet av codR:

Jag skulle nog satsat på denna istället pga läs och skrivhastigheten, dock 90kr över din budget.
https://www.inet.se/artikel/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

Kan diskuteras iom problemet med sandforce-kretsarna som bråkar satan.
Kan tillägga att även med ny firmware strular det, inte lika mycket, men fortfarande märkbart.

Jag kan inte ärligt rekommendera en Agility 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av codR:

Jag skulle nog satsat på denna istället pga läs och skrivhastigheten, dock 90kr över din budget.
https://www.inet.se/artikel/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

Vore rätt dumt med tanke på alla problem som finns.
Bättre o köpa en beprövad fullt fungerande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenKosk:

Kan diskuteras iom problemet med sandforce-kretsarna som bråkar satan.
Kan tillägga att även med ny firmware strular det, inte lika mycket, men fortfarande märkbart.

Jag kan inte ärligt rekommendera en Agility 3!

Skrivet av Bulltazar:

Vore rätt dumt med tanke på alla problem som finns.
Bättre o köpa en beprövad fullt fungerande istället.

Åh fan, då var inte jag tillräckligt påläst angående denna disken, trodde inte det var så mycket problem med dem.

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Skrivet av codR:

Åh fan, då var inte jag tillräckligt påläst angående denna disken, trodde inte det var så mycket problem med dem.

Så är det, sad but true.

Kan dock varmt rekommendera Vertex 2, alltid fungerat felfritt!

Permalänk
Medlem

Dåligt av OCZ att dom inte återkallat dom, Corsair som har samma styrkrets återkalla alla...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och frågar om mitt moderkort stödjer ssd då jag är riktigt sugen på OCZ SSD Vertex 2 60GB

Mainboard : Gigabyte EP45-DS3

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Skrivet av Mulven:

Lånar tråden lite och frågar om mitt moderkort stödjer ssd då jag är riktigt sugen på OCZ SSD Vertex 2 60GB

Mainboard : Gigabyte EP45-DS3

Japp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Dåligt av OCZ att dom inte återkallat dom, Corsair som har samma styrkrets återkalla alla...

OCZ påstår dock att det var mjukvaruproblem med deras och hårdvaruproblem med Force-serien.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

OCZ påstår dock att det var mjukvaruproblem med deras och hårdvaruproblem med Force-serien.

Man får ju förstå OCZ ändå, lär ju inte vara billigt att ta tillbaka varenda SSD med styrkretsen. De gör nog allt de kan för att undvika en återkallelse skulle jag tro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenKosk:

Lite nyfiken bara. Vad är det som man kan se om det ska stödja eller inte?

http://www.gigabyte.com.lk/products/product-page.aspx?pid=284...

på mitt moderkort står det:

South Bridge:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices

Är det detta som spelar roll?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Skrivet av Mulven:

Lite nyfiken bara. Vad är det som man kan se om det ska stödja eller inte?

http://www.gigabyte.com.lk/products/product-page.aspx?pid=284...

på mitt moderkort står det:

South Bridge:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices

Är det detta som spelar roll?

Alltså, rent hårdvarumässigt så är det inga problem så länge du har SATA-portar på ditt moderkort (och kanske inte ett MB med allt för många år på nacken).

Om dina vanliga hårddiskar är inkopplade via SATA, så kan du använda SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulven:

Lite nyfiken bara. Vad är det som man kan se om det ska stödja eller inte?

http://www.gigabyte.com.lk/products/product-page.aspx?pid=284...

på mitt moderkort står det:

South Bridge:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATAII0, SATAII1, SATAII2, SATAII3, SATAII4, SATAII5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices

Är det detta som spelar roll?

Moderkortet behöver ha en SATAkontakt helt enkelt. Går nog inte att köpa nytt moderkort idag som inte har sata

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Är Kingston SSDNow V100 SV100S2 64GB mycket sämre?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Ja den är sämre.
Går inte o få tag på en snabbare SSD än OCZ SSD Vertex 2 60GB för 900:-
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1969&pageID=9920

Permalänk
Permalänk
Medlem

när man talar om trollen

Rekar den ssdn, använder den själv, snabb o problemfri..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Absolut, den är mycket snabb, går inte få tag på en bättre ny 60GB SSD för 900:-
Hade jag inte radan haft Corsair Force 60GB SSD så skulle jag köpt den...

Nu är detta en 55gb disk, när dom bytte till 25nm så minskade mängden kretsar och eftersom en krets används för felkoll så minskade också kapaciteten. Utöver det så är prestandan klart sämre eftersom det finns färre krestar att sprida datan till (tänk raid-0)

Skrivet av KaptenKosk:

Kan diskuteras iom problemet med sandforce-kretsarna som bråkar satan.
Kan tillägga att även med ny firmware strular det, inte lika mycket, men fortfarande märkbart.

Jag kan inte ärligt rekommendera en Agility 3!

När man läser på ocz:s forum så verkar som att de flesta fick sina problem lösta av denna firmware?

Skrivet av Bulltazar:

Dåligt av OCZ att dom inte återkallat dom, Corsair som har samma styrkrets återkalla alla...

Det som återkallades vara corsairs 120gb version som hade hårdvarufel, 240gb återkallades inte. De som har problem utöver det går att lösa med ny firmware så det finns väl ingen anledning att återkalla då?

Skrivet av Thomas:

OCZ påstår dock att det var mjukvaruproblem med deras och hårdvaruproblem med Force-serien.

Japp, som sagt så var det bara 120gb versionen som återkallades.

Skrivet av Bulltazar:

Ja den är sämre.
Går inte o få tag på en snabbare SSD än OCZ SSD Vertex 2 60GB för 900:-
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1969&pageID=9920

Som jag sade tidigare så är detta inte samma disk som den tidigare 60gb som baserades på 34nm nand, nu innehåller den hälften så många kretsar vilket ger sämre prestanda.

Denna är i så fall bättre:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849399

Baseras visserligen även den på 25nm nand, men Corsair valde att tillverka med fler kretsar med mindre kapacitet (färre gb/krets) vilket ger prestanda i samma klass som versionen med 34nm nand.

Annars så finns även denna disk som ett lite dyrare alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849399

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ja den är prisvärd men föreslår att du köper en begagnad, gör ändå ingen skillnad mot en ny under förutsättningen att den fungerar...
Du kan säkert få en 80-100 GB för det priset begagnad.

Beror ju lite på hur mycket disken är använd, är den flitigt använd med väldigt mycket skrivningar till disken kan livslängden ha sänkts rejält, skall man köpa en begagnad SSD kan det vara värt att köra t.ex SSDLife på den hos säljaren för att försäkra sig om att den inte kommer dö inom de närmaste månaderna.

Skrivet av Warrior28:

Dåligt av OCZ att dom inte återkallat dom, Corsair som har samma styrkrets återkalla alla...

Inte riktigt, Corsair återkallade alla 120GB modeller, 240GB funkar dock fint och kör med samma styrkrets den också.
OCZ fixar detta med Firmware uppdateringar som verkar funka för de flesta, mig själv inkluderad.
Dock verkar inte senaste uppdateringen ha funkat för alla men de verkar ju närma sig en lösning och den senaste uppdateringen lär nog Sandforce skicka ut till Corsair inom kort också eftersom deras nya diskar fortfarande lider av problem som troligtvis kan lösas av en firmware uppdatering.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Beror ju lite på hur mycket disken är använd, är den flitigt använd med väldigt mycket skrivningar till disken kan livslängden ha sänkts rejält, skall man köpa en begagnad SSD kan det vara värt att köra t.ex SSDLife på den hos säljaren för att försäkra sig om att den inte kommer dö inom de närmaste månaderna.

Inte riktigt, Corsair återkallade alla 120GB modeller, 240GB funkar dock fint och kör med samma styrkrets den också.
OCZ fixar detta med Firmware uppdateringar som verkar funka för de flesta, mig själv inkluderad.
Dock verkar inte senaste uppdateringen ha funkat för alla men de verkar ju närma sig en lösning och den senaste uppdateringen lär nog Sandforce skicka ut till Corsair inom kort också eftersom deras nya diskar fortfarande lider av problem som troligtvis kan lösas av en firmware uppdatering.

dom återkalla alla som hade problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

dom återkalla alla som hade problem!

Ja och de som hade problem var 120GB 240GB modellerna hade trots samma styrkretsar inte något hårdvarufel och återkallades därför aldrig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu är detta en 55gb disk, när dom bytte till 25nm så minskade mängden kretsar och eftersom en krets används för felkoll så minskade också kapaciteten. Utöver det så är prestandan klart sämre eftersom det finns färre krestar att sprida datan till (tänk raid-0)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849399

ingen ssd, eller hdd överhuvudtaget har den kapasitet som marknadsförs pga hur opt är uppbyggt..
Sen finns det ingen ny ssd som är snabbare än den för 900:-
Force 60gb har jag själv o den är inte snabbare.

Jo 25nm är lite slöare men det är inget som märks förutom i benkpress.
http://aphnetworks.com/reviews/ocz_vertex_2_160gb_25nm/3

i bästa fall ligger Force strax efter.
Force är inte dålig, men jag hade hellre valt den..

Skrivet av TiasE:

Ja och de som hade problem var 120GB 240GB modellerna hade inte något hårdvarufel och återkallades därför aldrig.

har aldrig sagt det heller.