Fråga om ljud från hårddisken

Permalänk
Medlem

Fråga om ljud från hårddisken

När jag startar vissa spel, t.ex. Minecraft och Neverwinter Nights 2, så börjar hårddisken ge ifrån sig ett skrikande ljud. Om det förklarar det bättre så ta det engelska ordet screeching som alternativ till skrikande.
Detta ljud försvinner direkt om man tabbar ut ur spelet, och kommer tillbaka när man tabbar in i spelet igen.

Vad kan detta bero på?
Hårddisken i fråga är en:
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496258
I brist på kamera så kan jag tyvärr inte spela in ljudet ordentligt utan behöva använda en ruskigt gammal telefon för att spela in. Vilket skulle resultera till större del av bara brus och annat ljud.
Detta la jag märke till runt 1 år av använding och inte i samband med att jag öppnat upp chassit och rört någonting.

Tack på förhand.

Mattias

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hör samma skrikande ljud, och har inte kunnat identifiera ljudkällan dock. Trodde det kom från högtalarna?

Är du helt hundra på att det är hårddisken som gör ljudet?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Jag hör samma skrikande ljud, och har inte kunnat identifiera ljudkällan dock. Trodde det kom från högtalarna?

Är du helt hundra på att det är hårddisken som gör ljudet?

Hårddisken snurrar väl på i samma takt oavsett vad man kör för spel/program.
Tror istället ni borde kolla fläkten på grafikkortet, det blir varmare där när man kör spel, och då varvar den fläkten upp.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serpent29:

Hårddisken snurrar väl på i samma takt oavsett vad man kör för spel/program.
Tror istället ni borde kolla fläkten på grafikkortet, det blir varmare där när man kör spel, och då varvar den fläkten upp.

Det har ingenting med grafikkortet att göra. Minecraft drar i princip ingen grafikkraft alls, och även om man skulle kört mina grafikkortsfläktar på max så hade de inte åstakommit det skrikande ljudet som jag nu hör.

I Minecraft får jag dessutom olika frekvenser på ljudet beroende på vilken typ av block jag har muspekaren mot. Mycket skum bugg från spelet, skulle jag säga..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Låter som coil whine. Dvs inget som har med HDDn att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Låter som coil whine. Dvs inget som har med HDDn att göra...

Min första tanke också. Förmodligen grafikkortet eller PSUn som låter om det nu inte är högtalarna.

Öppna datorn och lyssna, en bit slang kan hjälpa dig lokalisera exakt var ljudkällan är.
När du hittat komponenten så bör du kunna byta den på garanti om du har garanti kvar.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Nu har ljudet försvunnit från båda spelen. Och jag är 100% säker på att det inte var högtalarna för jag drog ur alla sladdar till dem och det kom definitivt från datorn. Men nu ett antal dagar och omstarter senare så är det spårlöst försvunnet.

Mystiskt är vad jag skulle kalla det. :S

Permalänk

Skumt.. Tänk på att ett ljud i en dator kan fortplanta sig i hela chassit.. Hade en fläkt en gång som låt både skrapande och vibbrerande så jag trodde det var nätagget som häll på att gå åt skogen,Men som tur var det bara fläkten som gjort allt detta oljud.

Permalänk
Antielefant

Ett vanligt fel i såpass lågkrävande spel är att grafikkortet börjar skrika, och det inte för att det belastas så hårt utan för att det ligger och pumpar ut X antal hundra frames per sekund. Minecraft är relativt känt för detta, det kan elda upp kort då det inte har någon FPS-begränsning och en bra rigg kan leverera 500+ FPS.

Sätt på Vsync.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Ett vanligt fel i såpass lågkrävande spel är att grafikkortet börjar skrika, och det inte för att det belastas så hårt utan för att det ligger och pumpar ut X antal hundra frames per sekund. Minecraft är relativt känt för detta, det kan elda upp kort då det inte har någon FPS-begränsning och en bra rigg kan leverera 500+ FPS.

Sätt på Vsync.

Vart gör man detta?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Antielefant

NVidias kontrollpanel, under 3D-inställningar väljer du rätt program (eller lägger till rätt .exe-fil), scrollar ner till Vertikalsynk och ställer in "Tvinga på".

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync