Gigabyte visar upp moderkort för AMD Llano och sockel FM1

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar upp moderkort för AMD Llano och sockel FM1

Moderkortstillverkaren Gigabyte lägger upp sju nya modeller för AMD A-serien "Llano" i sortimentet, inklusive en minsting i storleken Mini ITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser fram emot lanseringen imorgon!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

mITX modellen med 6xUSB3 hade varit super om det inte var för att den bara hade två SATA kontakter. Vad tänkte Gigabyte där? Släng på två till och ni her en killer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

mITX modellen med 6xUSB3 hade varit super om det inte var för att den bara hade två SATA kontakter. Vad tänkte Gigabyte där? Släng på två till och ni her en killer.

mm

Samt ingen expasions plats, släng på en PCIe 16x slot.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

mm

Samt ingen expasions plats, släng på en PCIe 16x slot.

Wut?

"Graphics Interface: 1*PCIe 2.0 x16"

Permalänk

Någon som vet priser på mATX modellerna? Är riktigt intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Wut?

"Graphics Interface: 1*PCIe 2.0 x16"

Missade den raden :/
Kollade på "Expansions slots" där det bara var ett sträck.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Mmm Mini-ITX med 4-6 Sata portar och det hade varit guldvärt. Hoppas fler märken kommer med Mini-ITX brädor så att jag kan köpa min HTPC snart

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Mmm Mini-ITX med 4-6 Sata portar och det hade varit guldvärt. Hoppas fler märken kommer med Mini-ITX brädor så att jag kan köpa min HTPC snart

Det jag har hittat är att ASRock har 1 på G och ASUS 2st. Så nu har vi totalt 4st mini-itx till llano. Något mer har jag inte hittat iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Det jag har hittat är att ASRock har 1 på G och ASUS 2st. Så nu har vi totalt 4st mini-itx till llano. Något mer har jag inte hittat iaf.

Ne jag har inte letat så noga än heller. Men jag får väl göra det när CPUerna är släppta och det faktiskt går att få tag på.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Synd att ingen släpper kort i m-dtx format, då mini-itx är för begränsat med bara en expansions slot och m-atx är för stort...

Dock skönt med lite nya moderkort dock, ser fram emot tester med Fusion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Synd att ingen släpper kort i m-dtx format, då mini-itx är för begränsat med bara en expansions slot och m-atx är för stort...

Det minsta mATX-kortet är ganska nära DTX (210mm bredd istället för 203). DTX eller "nästan-DTX" är ganska vanligt bland budget-mATX-kort.

Permalänk
Medlem

^ Fortfarande för stort, och om du läser igen så ser du att jag skrev m-dtx, vilket är lite "högre" än ett itx kort vilket get plats till en extra expansions slot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Mmm Mini-ITX med 4-6 Sata portar och det hade varit guldvärt. Hoppas fler märken kommer med Mini-ITX brädor så att jag kan köpa min HTPC snart

Kör ett kontrollerkort då, grafikdelen i Llano lär va tillräcklig för HTPC-bruk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattigt med bara 2 SATA på m-ITX men det behövs ju inte mer i en HTPC t.ex. Ser fram emot tester med m-ITX för Llano.

Nån som hört nåt om FM1 kommer stödja nästa gen Fusion med BD-kärnor?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

undra när dom ska börja släppa moderkort me 2011 sockeln.... vill ha