Varför ska man köpa en Ipad 2?

Permalänk

Varför ska man köpa en Ipad 2?

Och nu till mitt andra inlägg på Sweclockers har jag nu på hjärtat: Varför ska jag köpa en Ipad 2?
Jag har en Iphone 4, är ändå sugen på en Ipad, men frågan är vad som är bra med den?

Permalänk
Medlem

Ja den är ju smidagare än en laptop om man ska kolla mail eller surfa / kolla film. Men annars tycker jag att den är helt onödig

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Its shiny and made by Apple. ..

En stor iphone, thats about it, surfar du med iphonen i soffan gör ipadan samma sak, fast större.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Typ som din iphone fast större onödig och dyr

Permalänk
Medlem

Skönt att spela enkla spel eller titta på film.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Mysig att surfa/kolla youtube på men framförallt, E-PENIS!

Permalänk
Medlem

Jag personligen köpte galaxy taben, fick den billigt genom jobb.

Jag använder den som GPS i bilen, byggt in en hållare i mitt pokerbord för att jag laddade ner en pokerklocka-app etc etc.
Skulle främst rekomendera den till företagsanvändare. Visa bilder och liknande utan den extra ansträgningen av att boota upp ett tyngre OS.

Värt pengarna som privatperson? Nej. Lönt att köpa IPAD2 ist. för förstagenerationens? Inte för mig iaf. Ska man köpa galaxy tabenistället? Ja ^^ Föredrar Andriod och dessutom är den lite mindre. Fast det är ju bara jag xD

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem

Dessa saker använder jag min iPad till.

1. Surfar.
2. Styr burkar hemma via RDP/SSH/vSphere.
3. Spelar enklare spel.
4. Kollar film via XBMC (skönt att kunna strema allt fron ftp utan att packa upp 1080p filmer)
5. Mailar och skriver lite enklare dokument m.m.

Allt detta kan jag köra via min laptop men den är bra mycket störe och sämmre batteritid (HP 2540p).
Det mesta utav detta kan jag också göra via min iphone eller någon utav mina android telefoner men 3.5-4.3" skärmar är för litet.

Men jag tycker lite så att vet man inte vad man ska använda en iPad eller någon annan tablet till så köp inte.... många köper bara för att ha :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Folk jag känner, apple fans. har köpt ipad.
Och tycker att den är helt värdelös.

Om du ser något värde i den så jovisst.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CissionMomplete:

Varför ska jag köpa en Ipad 2?

Enda egentliga anledningen är att stilla sitt geek-ha-begär.

Den kan användas till en del smidiga saker, men det är konstruerade behov i efterhand för de flesta privatpersoner.

Så handen på hjärtat, har du pengar över att köpa en dyr leksak för att still ditt ha-begär?

Om du har det, go for it. Nerdar shoppar elektronik, fashionistas shoppar kläder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Använder min iPad till så gott som allt jag tidigare använde min bärbara mac till, surfa, kolla film/serier och spela.

Är det något man måste ha? Absolut inte!
Är det något jag använder? Absolut!

Är mycket smidigare att ha i TV-soffan/sängen och att bära med sig än den bärbara datorn.

Och till skillnad från str8forthakill erfarenheter så har alla jag känner med iPad samma åsikt som mig. De använder sin bärbara mycket sällan nu.

Permalänk
Medlem

Hade en laptop med mig förut till jobbet men jag ledsnade på alla sladdjävlar man måste ha med. För köra på batteri är ju bara att glömma. En timma eller nåt liksom
Sen tar ju laptop en stund att boota upp.
Då är ju ipaden bra mycket smidigare. Kör med den dagligen. Kollar mejl, RSS'ar på en mängd forum/ämnen.
Läser nyheter, youtubar osv.
Tycker den är oslagbar vad det gäller användbarheten. När man är klar för stunden packar man den bara åt sidan så den ligger diskret under något A4-papper eller nåt (så inte chefen blir sur för att man surfar på arbetstid ).
Valet mellan ettan eller tvåan kvittar lika för mig. Tvåan har ju kamera men det känns väl sådär eller? Kamera har man ju i sin mobil om det skulle behövas, såvida man inte vill video-chatta eller nåt då.
Kör man som jag med 3G modellen så är den medföljande gps'en förjäkla bra.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Kameran i iPad 2 är komplett värdelös för allt utom film. Den filmar faktiskt hyfsad 720p så länge ljuset är bra. VGA-kameran på framsidan duger för videochatt, men inte mycket mer. Stillbilderna blir skräp.

Apple har ju stoppat in kamerorna bara för att köparna tjatar om dem utan att inse att det är en meningslös funktion i en surfplatta. Eller tja, videochatt kan väl vara bra men bakre kameran skulle jag gärna kunna vara utan. Jag har faktiskt filmat en del med min eftersom den har högre upplösning än både min telefon och digitalkamera, men jag känner sig som en idiot när jag gör det och det är inget jag skulle gå omkring med ute bland folk.

Däremot är iPad 2 tunnare och märkbart snabbare tack vare dualcore och dubbla minnesmängden. Det är faktiskt stor skillnad på allt man gör. Ni som använt iPad 1 och känner till iOS lite vet ju att den automatiskt städar bland öppna bakgrundsprocesser (flikar i safari, program, etc) då minnet tar slut. Det är rätt tröttsamt då sidan man hade laddad i safari måste laddas in pånytt bara för att man hoppat ut till nåt annat program lite snabbt. Det är mycket mindre sånt på iPad 2. iPad 1 har dock något bättre batteritid.

Permalänk
Antielefant

Tycker faktiskt Eee Pad Transformer är bättre till det jag skulle använda en surfplatta till, visserligen inte inbyggt 3G men det kan man länka till sin smartphone ändå och slippa betala dubbla surfkostnader.

Tangentbordet är fan så mycket bättre än att kladda ner skärmen så fort man ska skriva nåt, för att inte tala om att vanliga USB- och Flashminnen fungerar på den.

Sen vill jag påstå att 99% av den tid man surfar på plattan är man ändå hemma eller på jobbet och kör ren Wi-Fi.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag införskaffade mig en Ipad 2 för någon månad sedan och den fyller mina behov! Använder den som en stereo/ gps etc. i bilen min!

Jag kan förstå varför den blir ratad men det är ju en "måste ha" pryl

Visa signatur

Cpu AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz
Gpu Crossfire XFX Radeon HD6870 1GB
Mobo MSI 870A Fuzion AM3'
Minnen Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz
Skärm LG W2453V

Permalänk
Medlem

Morsan köpte en iPad (1) för ett tag sedan, hon värkligen gillar den, smidigare än en laptop, trevliga små spel (rpg)hon kan spela när hon är uta o åker buss/tog, och också när hon är hemma duger den.

Själv har jag inga behov av någon surf platta, dock skulle jag köpt hade det blivit iPad 2, iPad då dom bästa spelen finns där.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Det är helt obegripligt för mig hur folk säger "att det är bara en stor iPhone" som om det var något dåligt. En större iPhone är en grym sak att ha och det är därför folk vill ha den. Användarupplevelsen är bra i en iPhone och med en stor skärm blir den ännu bättre. Har aldrig träffat någon som äger den som kallat den onödig eller leksak.

Permalänk
Medlem

Jag tycker både den är onödig och en leksak, ändå skulle jag inte tveka på att göra om köpet. Det är dock inget man inte klarar sig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Det är helt obegripligt för mig hur folk säger "att det är bara en stor iPhone" som om det var något dåligt. En större iPhone är en grym sak att ha och det är därför folk vill ha den. Användarupplevelsen är bra i en iPhone och med en stor skärm blir den ännu bättre. Har aldrig träffat någon som äger den som kallat den onödig eller leksak.

Jo, håller med. Nu är jag dock inget fan av Apple och har en annan surfplatta, men det där argumentet om att det bara är en stor Iphone/smartphone är verkligen obegripligt. Själva poängen är ju just att den har en stor skärm. Det är som att säga att en 47 tums tv ändå bara är en stor 20 tummare..

En Iphone/smartphone är i mitt tycke alldeles för liten för att användas till så mycket annat än att ringa med. Det går, men blir plågsamt att kisa för att se på den mikroskopiska skärmen. Att ha touchscreen och försöka pricka en länk på någon bråkdels millimeter med sitt finger som är ca 1-2 cm i bredd är knappast kul det heller.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

En Iphone/smartphone är i mitt tycke alldeles för liten för att användas till så mycket annat än att ringa med. Det går, men blir plågsamt att kisa för att se på den mikroskopiska skärmen. Att ha touchscreen och försöka pricka en länk på någon bråkdels millimeter med sitt finger som är ca 1-2 cm i bredd är knappast kul det heller.

Man vänjer sig väldigt fort med att träffa rätt länk utan att zooma in, även om det kan vara lite pilligt ibland.

Permalänk
Medlem

Självklart väljer man AppStore före Market.
Annars är det väl smak och tycke som avgör, är man en person som vill pilla och dona och heja och greja, ja men köp inte produkter från Apple då.

Vill man att allt ska funka + det ska vara enkelt och man är villig att betala pengar till folk som utvecklar apps/spelen. Då köper man iPad/iPhone. man kan fortfarande köpa andra produkter att pilla och dona med, som mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Självklart väljer man AppStore före Market.
Annars är det väl smak och tycke som avgör, är man en person som vill pilla och dona och heja och greja, ja men köp inte produkter från Apple då.

Vill man att allt ska funka + det ska vara enkelt och man är villig att betala pengar till folk som utvecklar apps/spelen. Då köper man iPad/iPhone. man kan fortfarande köpa andra produkter att pilla och dona med, som mig

En av mina största anledningar till att inte köpa iPad är just att jag vill slippa att pilla och dona, utan på ett enkelt sätt kunna föra in material i plattan. Med ipaden är man ju tydligen låst till det där itunes som dessutom ska vara halvkrångligt att komma igång med och kräver dessutom att man kopplar upp den mot en dator. Sånt vill jag slippa.
Sedan är iPaden en bra och polerad produkt på andra områden dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

En av mina största anledningar till att inte köpa iPad är just att jag vill slippa att pilla och dona, utan på ett enkelt sätt kunna föra in material i plattan. Med ipaden är man ju tydligen låst till det där itunes som dessutom ska vara halvkrångligt att komma igång med och kräver dessutom att man kopplar upp den mot en dator. Sånt vill jag slippa.
Sedan är iPaden en bra och polerad produkt på andra områden dock.

Nja nu är det ju inte riktigt så, har bara kopplat min iPad en gång till datorn och det vara bara för att aktivera den (som man sen slipper i iOS 5).

Sen dessa har den aldrig varit kopplad till någon dator och jag får än då in allt på den lätt.
Fast jag borde göra det för att ta en backup på den men det slipper man också i iOS 5.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Att använda den som musmatta till din laptop kanske?

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Windows burken blev lite för komplicerad för morsan. Köpte en iPad 2 åt henne och hon blev så jäkla glad jag gjorde det.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Får denna frågan väldigt ofta av mina polare... så jag svarar helt enkelt detta:
http://iphoneguiden.se/gastinlagg-vad-har-jag-min-ipad-2-till...

Förklarar enligt mig det mesta... Visst är den en ganska onödig pryl egentligen! Ser det som en vuxenleksan!

Visa signatur

www.iPow.se - iPhone & iPad-tillbehör

Permalänk

Sitter själv och skriver på min iPad men iPad 2 vet jag inte. Känns lite för tunn och kommer du springa runt och ta foton med den stora grejjen? Och om du har en iphone 4 är det ingen ide att köpa den.

Visa signatur

PLOPP!

Permalänk
Medlem

Fick min iPad 2 för en vecka sedan och jus nu älskar jag den. Jag kanske är lite nykär vem vet? Men iaf så redan efter tre dagar tyckte jag det var riktigt jobbigt och klumpigt att surfa med min smartphone. Jag gör allt jag kan med min iPad just nu! Surfar, youtube och Facebook. Har man pengarna och kan stå ut med Apple (jag är på gränsen) så är det ett kul köp!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Att använda den som musmatta till din laptop kanske?

http://tablet-news.com/wp-content/uploads/2011/06/ipad-mouse-...

Kreativt tänkande! Det gillar jag. Den måste ju vara bättre än en Icemat, eller i alla fall runt samma klass.

Vilken sida fungerar smidigast?

Men om det är prisvärt kan jag inte svara på...

Permalänk
Medlem

Sitter och skriver på en iPad 2 just nu i Mallorca jag gillar den enormt eftersom den är perfekt för semestern! Smidig, bra batteritid, snabb! samt bra utbud på appar har också en iphone 4 men efter första gången jag använde ipaden var det svårt att gå tillbaka till iphonen Är inget Apple fan men gillar ipaden enormt över andra surfplattor!

Visa signatur

Stay cool..watercooled...