Hårddisk påverkan på installerade spec etc

Permalänk
Avstängd

Hårddisk påverkan på installerade spec etc

Hejsan, vad gör en hårddisk egentligen för skillnad när man installerar spel på den? Påverkar den laddnings tider, upstart, spelandet i övrigt?

Kanske låter som en dum fråga men tacksam för svar =P, då min tanke är om man ska köra SSD till operativ och en 7200rpm till spel och en 5200rpm till lagring, eller om man ska ta ett snäpp större SSD och installera operativ + spel o sen bara ha en 5200rpm till lagring? Gör det någon märkbar skillnad så det är värt att lägga det dubbla på en större SSD?

Hur stor är skillnaden mellan en 10000rpm och en SSD med läshastighet 540mb/s , skrivhastighet 475mb/s ?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

Du får kortare uppstart och laddningstider. En SSD ger inga extra fps eller något sånt.

Permalänk
Antielefant

Skillnaden i spel är väldigt liten undantaget den lilla del av laddtiderna som är hårddiskläsning. Oftast är däremot det som tar tid i spel texturinläsning från RAM, grafikkortsberäkningar, drivrutinsinitialisationer och ren processorverksamhet och den delen påverkas inte över huvud taget. De enda spel jag märkt påverkas direkt är MMORPG'er, då dessa är ganska hårddiskintensiva, men då enbart i laddtider mellan zoner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag märker enorm skillnad i uppstart av nästan alla spel. Total War-serien är ett exempel med långa laddningstider som blir ett irritationsmoment om man spelar på HDD istället för SSD.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd

Okej tack för snabba svar.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||