Varför måste jag ha så stort nätagg, vill ha riggen strömsnål

Permalänk
Medlem

Varför måste jag ha så stort nätagg, vill ha riggen strömsnål

Hej
Jag har grejer liggande som jag vill starta upp för att köra som en NAS, loggdator för väder m.m
Jag har surfat runt och gjort en del olika "powersupply calculators"
Men skall det verkligen behövas c:a 350W för att driva denna dator.
Moderkort: Asus PQ5-EM G45 S-775 M-atx
CPU: Intel Core 2 Duo E8500 2.1GHZ 6Mb 1333Mhz
Minne: Corsair Dominator DDR 2 PC8500 2x2GB
Har tänkt köra 4 st S-ata diskar.
OS:Win7 alt. Win2008R2

Jag hade tänkt köoa nån picopsu tex http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h...
Då jag loggar all el hemma så vill jag få så låg ström förbrukning som möjligt.
Kolla gärna in min väder/loggsida www.sundshult.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Hej
Jag har grejer liggande som jag vill starta upp för att köra som en NAS, loggdator för väder m.m
Jag har surfat runt och gjort en del olika "powersupply calculators"
Men skall det verkligen behövas c:a 350W för att driva denna dator.
Moderkort: Asus PQ5-EM G45 S-775 M-atx
CPU: Intel Core 2 Duo E8500 2.1GHZ 6Mb 1333Mhz
Minne: Corsair Dominator DDR 2 PC8500 2x2GB
Har tänkt köra 4 st S-ata diskar.
OS:Win7 alt. Win2008R2

Jag hade tänkt köoa nån picopsu tex http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h...
Då jag loggar all el hemma så vill jag få så låg ström förbrukning som möjligt.
Kolla gärna in min väder/loggsida www.sundshult.se

även fast du skulle köra på ett 350w eller 450w eller 550w betyder detta inte att den kommer att använda så mycket effekt, det är no bättre att köra på ett 450w 80+ guld eller platinum tror jag än att köra på ett 150w picopsu, för risken är att när windows börjar köra in updates å liknande å belastar cpun kommer denna att bränna sönder din pico psu, sen om du tänker köra med 4 diskar får du räkna 10-20w/disk om detta är äldre diskar, nej vill du ha strömsnålt så kör på en atom d525 och ssd disk med 1 ramsticka,

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Finns ingen ide å jaga nått exotiskt för å vinna en watt i veckan och precis exakt anpassat efter behovet. Leta efter ett agg i 400-500W klassen för där är det bra konkurrens och tillverkarna pressar varandra på pris och prestanda.
Du vill ha ett agg som levererar sin bästa prestanda, högst effektivitet runt 150-250W. Av det som finns på marknaden i svenska butiker kan du ta en titt på 80plus guld agg, det finns några å välja på;
FSP Autum 400/500W, NZXT Hale90 550W, Enermax Pro/Modu87 500W och Seasonic X-serie 400/460FL (passiva, ingen fläkt, se till å ha chassi fläkt!) eller X-560.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=809511,813816,640129,549...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte kör något fläskigare grafikkort så ska du klara dig på väldigt lite, köp valfritt nätagg så länge det levererar över 100-159watt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825
Billigare än så blir det inte.

Permalänk
Medlem

lite dyrare än ovan men är 80+ gold iställe vilket betyder några % högre värkningsgrad och det är vad du borde se efter när du vill att så lite ström som möjligt skall gå till spillo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Skrivet av Joovel:

lite dyrare än ovan men är 80+ gold iställe vilket betyder några % högre värkningsgrad och det är vad du borde se efter när du vill att så lite ström som möjligt skall gå till spillo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Bara för man har ett kraftig agg så använder man ju inte kraften. dock är det verkningsgraden man vill ha för att få det strömsnålt. det man kan titta lite på är i vilken belastning som agg'et (jämnför mellan olika) är effektivast gämnfört emot vad du tror att riggen drar.. (250Watt skulle jag tro.)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

En generell regel är väl att man säger att nätdelarna är som effektivast runt 40-60% belastning. Antagligen drar din rigg inte mer än 250W på full rulle och runt 100W i något slags viloläge. Du skulle vilja ha typ ett 300W guld/plat-agg, men ännu finns det inte till salu i Sverige vad jag vet. Huntkey gör ett 300W 80Plus Gold: http://www.anandtech.com/show/4069/huntkey-300w-80plus-gold men var man köper det vet jag inte.

Skrivet av Joovel:

lite dyrare än ovan men är 80+ gold iställe vilket betyder några % högre värkningsgrad och det är vad du borde se efter när du vill att så lite ström som möjligt skall gå till spillo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Lite dyrare? Dubbelt så mycket i princip, kanske inte så mycket i reda pengar men iaf. Jag skulle nog iofs valt guldagget iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rba:

En generell regel är väl att man säger att nätdelarna är som effektivast runt 40-60% belastning. Antagligen drar din rigg inte mer än 250W på full rulle och runt 100W i något slags viloläge. Du skulle vilja ha typ ett 300W guld/plat-agg, men ännu finns det inte till salu i Sverige vad jag vet. Huntkey gör ett 300W 80Plus Gold: http://www.anandtech.com/show/4069/huntkey-300w-80plus-gold men var man köper det vet jag inte.

Min rigg drar 95w i idle så räkna med typ 60w för hans rigg

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Min rigg drar 95w i idle så räkna med typ 60w för hans rigg

Är inte säker, men tror inte C2D har lika bra strömsparfunktioner som en Phenom

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Finns ingen mening o köpa ett nätagg med 500w Gold för runt 700-800:- när den bara kommer dra runt 200w max.
Räcker gott o väll med ett FD 400w nätagg för 370:-
http://www.inet.se/artikel/6909525/fractal-design-integra-400...
o så kan du även slänga in ett gkort om det någon gång behövs...

Permalänk

Rent generellt bara så är hysterin kring ett kraftigt nätagg ett skämt. Komponenterna drar betydligt mindre än vad företagen säger och en i7-burk med ett kraftigt GFX skulle inte behöva mer än kanske 500w. Det viktigaste är att du köper ett _stabilt_ agg som inte sviktar på sin rails.
Mitt 800w agg skulle kunna driva ett tripple SLI-system utan problem, något jag aldrig någonsin skulle investera i.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Finns ingen mening o köpa ett nätagg med 500w Gold för runt 700-800:- när den bara kommer dra runt 200w max.
Räcker gott o väll med ett FD 400w nätagg för 370:-
http://www.inet.se/artikel/6909525/fractal-design-integra-400...
o så kan du även slänga in ett gkort om det någon gång behövs...

Varför jämför du ett 500W Gold-agg med ett 400W vanligt 80+ när du jämför priser? FSP Aurum kostar en bit under 700 i 400W. FSP gör för övrigt också ditt Integra, fast med bättre delar och en bättre plattform i Aurums fall.

Man får både ett bättre presterande nätagg, lägre värme och billigare elräkning, som med 80+ --> 80+gold troligast är intjänad innan datorn är förbrukad. Alltså finns det ingen anledning att köpa ett Integra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför jämför du ett 500W Gold-agg med ett 400W vanligt 80+ när du jämför priser? FSP Aurum kostar en bit under 700 i 400W. FSP gör för övrigt också ditt Integra, fast med bättre delar och en bättre plattform i Aurums fall.

Man får både ett bättre presterande nätagg, lägre värme och billigare elräkning, som med 80+ --> 80+gold troligast är intjänad innan datorn är förbrukad. Alltså finns det ingen anledning att köpa ett Integra.

Pga av det halverande priset, o den extremt otörstiga pcn, Värmen lär vara snarlik,någon grad skiljer dom åt,
Man lär tjäna några 10r per år..
Alltså finns det ingen anledning att köpa guld...

Skrivet av Inanimate:

Rent generellt bara så är hysterin kring ett kraftigt nätagg ett skämt. Komponenterna drar betydligt mindre än vad företagen säger och en i7-burk med ett kraftigt GFX skulle inte behöva mer än kanske 500w. Det viktigaste är att du köper ett _stabilt_ agg som inte sviktar på sin rails.
Mitt 800w agg skulle kunna driva ett tripple SLI-system utan problem, något jag aldrig någonsin skulle investera i.

Jag satt själv med ett Coolermaster silent Pro 700w (samma som fredags panelen använder i sin testrig)
med ett i7 system och 2st GTX470 kort, så fort jag överklockade startade pcn om, det gjorde det inte med ett 850w.

Sitter du med en i7 och ett GTX580 ligger man på gränsen med ett 500w nätagg vilken man inte bör göra..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Pga av det halverande priset, o den extremt otörstiga pcn, Värmen lär vara snarlik,någon grad skiljer dom åt,
Man lär tjäna några 10r per år..
Alltså finns det ingen anledning att köpa guld...

Det skiljer 11%-enheter mellan 80+ (Integra, ej ens certat men klarar 81% i 230V) och Gold (Aurum) vid 50% belastning (200W) i 230V. Aurum som Gold-agg ger där 92%. Vid dagens elsnittpris på minst 1,50/kWh sparar ett Aurum i runda tal 30W/h = 0,72kWh/dygn = 108 öre/dygn = 394kr/år. Ett Aurum är alltså intjänat på på mindre än 1 år om man som jag har datorn på hela tiden. Detta vid 200Watts förbrukning. Räknar vi 100W är det ändå långt ifrån dina "några 10r" om man nu inte bara slår på datorn, kollar mail och sedan slår av igen.

Med Aurum får man också ett på alla sätt bättre nätaggregat.

11%-enheter i effektivitetsskillnad ger också en klart märkbar värmeutvecklingsskillnad, vilket upp till 60W extra i förluster lätt åstakommer.

rättade siffror + tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det skiljer 11%-enheter mellan 80+ (Integra, ej ens certat men klarar 81% i 230V) och Gold (Aurum) vid 50% belastning (200W) i 230V. Aurum som Gold-agg ger där 92%. Vid dagens elsnittpris på minst 1,50/kWh sparar ett Aurum i runda tal 30W/h = 0,72kWh/dygn = 108 öre/dygn = 394kr/år. Ett Aurum är alltså intjänat på på mindre än 1 år om man som jag har datorn på hela tiden. Detta vid 200Watts förbrukning. Räknar vi 100W är det ändå långt ifrån dina "några 10r" om man nu inte bara slår på datorn, kollar mail och sedan slår av igen.

Med Aurum får man också ett på alla sätt bättre nätaggregat.

11%-enheter i effektivitetsskillnad ger också en klart märkbar värmeutvecklingsskillnad, vilket upp till 60W extra i förluster lätt åstakommer.

Detta är en bra och tydligen förklaring varför han skall köpa ett nätagg med hög värkningsgrad, för att det löns på långsikt att "investera" och som det värkar är det en rigg som kommer att stå på 24/7 så nätaggregatet sparar in sig själv "snabbt"

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, lutar väl åt ett vanligt nätagg tyvärr då.
Hade varit smidigt med picpsu....

Permalänk

En 150W pico-PSU skall inte ha några problem att driva din burk. En E8400, två minnesmoduler, fyra diskar och ett moderkort med integrerad grafikkrets kommer inte upp i 150W.

http://www.tomshardware.com/reviews/g45-geforce-9400,2263-11....
Här testar de ett G45 moderkort + Q9550s i Prime 95 och kommer inte över 106W (mätt från vägg). Lägg till 10W x 3 för de tre extra diskar du skall ha i burken jämfört med deras system och du kommer inte ens då upp i mer än 133W.
Sedan är jag medveten om att en hårddisk kan dra upp till 25W vid uppstart, men hur ofta startar alla fyra diskar upp samtidigt som du belastar processorn till max.......jo aldrig.

Mätningen sker från vägg, vilket gör att de inte räknar med förlusteffekten i nätaggregatet, så effekten som komponenterna drar från aggregatet beror på nätaggregatets effektivitet i AC/DC-omvandlingen. De använder ett 80+ cerifierat 220W FSP aggregat, så vi kan ta i lite i överkant och säga att vi har 85% effektivitet i omvandlingen i det aktuella området, vilket ger att deras system drar 106x0,85=90W som mest när det belastas med ett program som belastar mer än vanliga program gör.
Lägg på tre diskar a' 10W styck och du hamnar på 120W som mest.

Om du skall använda burken som NAS och loggdator lär du dessutom aldrig ens komma i närheten av den last som Prime 95 lägger på systemet.

Edit: Såg just att Pico-PSU'n i fråga har ett typiskt effektivitetsvärde på 88%, vilket ger väldigt lite förlusteffekt (vilket efterfrågades).

Visa signatur

~Pelle~