Permalänk
Medlem

I/O plåt, jaha?

Bygger dator just nu, men har upptäckt att I/O plåten man fick med mitt moderkort har som små saker som sticker ut (inåt) så att moderkortet inte faller på plats? Ska jag böja dessa eller vad är meningen?

Permalänk
Medlem

De är menade att ligga och spänna mot portarna på moderkortet.

Lirka in portarna, sänk ner moderkortet och tryck försiktigt rakt mot I/O-plåten så ska du se att allt faller på plats.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

De är menade att ligga och spänna mot portarna på moderkortet.

Lirka in portarna, sänk ner moderkortet och tryck försiktigt rakt mot I/O-plåten så ska du se att allt faller på plats.

Hur menar du lirka in portarna? Måste ju typ trycka hårt för att få skruv-platserna linjerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

De är menade att ligga och spänna mot portarna på moderkortet.

Lirka in portarna, sänk ner moderkortet och tryck försiktigt rakt mot I/O-plåten så ska du se att allt faller på plats.

Är du säker på att man inte ska böja bort dom?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du använt distanser (annars kortsluts moderkortet och förstörs samtidigt som att I/O-plåten hamnar helt fel) är det bara att trycka på och sätta i mittskruven först och sedan fortsätta med de övriga på samma sätt. Skulle någon metalltunga hamna helt fel, t ex ska vissa glida över portarna, hamnar de mitt för går det givetvis inte och då för man böja undan det lilla som behövs. Det ger sig själv, titta bara på hur det är gjort.

Men som sagt, utan distanser blir det fel från början och då måste distanserna åtgärdas först.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du använt distanser (annars kortsluts moderkortet och förstörs samtidigt som att I/O-plåten hamnar helt fel) är det bara att trycka på och sätta i mittskruven först och sedan fortsätta med de övriga på samma sätt. Skulle någon metalltunga hamna helt fel, t ex ska vissa glida över portarna, hamnar de mitt för går det givetvis inte och då för man böja undan det lilla som behövs. Det ger sig själv, titta bara på hur det är gjort.

Men som sagt, utan distanser blir det fel från början och då måste distanserna åtgärdas först.

Har monterat distanser, så det hamnar rätt, men dessa små metallbitar täcker t.ex. för en USB port och Nätverksporten, ska jag böja upp dessa så att man får in kablarna sen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Har monterat distanser, så det hamnar rätt, men dessa små metallbitar täcker t.ex. för en USB port och Nätverksporten, ska jag böja upp dessa så att man får in kablarna sen?

Det låter märkligt att de helt täcker för flera portar.

Är du säker på att du inte hittat en I/O-plåt från en P3a?

En bild hade varit bra, för så stora fel du nämner har jag aldrig sett. Lite grand, visst, men bara några mm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det låter märkligt att de helt täcker för flera portar.

Är du säker på att du inte hittat en I/O-plåt från en P3a?

En bild hade varit bra, för så stora fel du nämner har jag aldrig sett. Lite grand, visst, men bara några mm.

Nej denna I/O plåt följde med mitt moderkort.

bild!

Permalänk
Medlem

Metallbitarna ska vara innanför lådan, och ska nudda kontakternas utsida.
Dom är till för att jorda allt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Metallbitarna ska vara innanför lådan, och ska nudda kontakternas utsida.
Dom är till för att jorda allt.

Ok, men hur ska jag göra för att få moderkortet på plats utan att bruka våld?

Permalänk
Medlem

Du får vinkla in det på något sätt om det är trångt.
Försök med att sätta i kortet mot I/O sidan först.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Du får vinkla in det på något sätt om det är trångt.
Försök med att sätta i kortet mot I/O sidan först.

Lyckas inte få in det utan att plåten buktar ut lite från chassit :/ blir en liten vinkel utåt på i/o plåter om man kollar från sidan. Ska jag låta det vara så, nu har jag alltså pressat fast det.

Permalänk
Medlem

Blir så sjukt frustrerad, alltid nåt som ska strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Lyckas inte få in det utan att plåten buktar ut lite från chassit :/ blir en liten vinkel utåt på i/o plåter om man kollar från sidan. Ska jag låta det vara så, nu har jag alltså pressat fast det.

Har du lyckats klämma fast I/O-plåten ordentligt ?
Det borde inte bli något konstigt som du beskriver...men om det ser ok ut och att inget kommer skapa en kortslutning så är det väl bara att köra på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Om du är osäker, ta ut moderkortet och i/o-plåten och testa dom ihop utan att ha dom i lådan. Det kanske är något som inte stämmer iallafall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Har du lyckats klämma fast I/O-plåten ordentligt ?
Det borde inte bli något konstigt som du beskriver...men om det ser ok ut och att inget kommer skapa en kortslutning så är det väl bara att köra på.

Ja den sitter som en smäck! Får väl leva med att den buktar ut då.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Lyckas inte få in det utan att plåten buktar ut lite från chassit :/ blir en liten vinkel utåt på i/o plåter om man kollar från sidan. Ska jag låta det vara så, nu har jag alltså pressat fast det.

Själv hade jag samma problem, men i min iver att få ihop datorn böjde jag bara ut pinnarna så de låg plant mot kontaken(dvs de ligger inte som bilden ovanför visar, utan åt "andra hållet").

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Lyckades få fast det helt okej nu, tack alla!