Laga min externa hårddisk

Permalänk
Medlem

Laga min externa hårddisk

Hej alla
Nu var det längesen sist jag var inne på forumet och frågade om hjälp men hoppas kunna få det nu igen lika bra som sist.
Min externa hårddisk började göra lite klickljud av sig och slutade fungera. Nere i stan vill de ha 6000 kr för att laga den...om det nu går...
I vilket fall så har jag öppnat hårddisken och det är "nålen, lasern" (eller vad det nu kallas) som läser själva disken som hoppar fram och tillbaka och gör konstiga ljud. Så jag antar att det kanske är den som är sönder, eller? Då tror jag att det är själva disken, den där tjocka cd-skivs liknande saken som har min information i sig och att den då borde vara intakt eftersom den ser fin och hel ut, eller? Då undrar jag om jag skulle kunna köpa en annan hårddisk och byta själva disken mellan de? Är det möjligt? och om det är vad ska jag t'nka på att köpa för hårddisk? På min nuvarande står det :

Model HD501LJ (500 GB/7200rpm/16M)
Samsung...

Ja det står en massa andra saker men de kanske inte är relevanat i detta fall?

Tack på förhand allihopa// Matilda

Permalänk

om jag inte minns fel så heter min krachade samsung HDD samma som din
och den är det läsarmen som är fel på (blev ett klickande ljud)

det du kan göra är att köpa en identisk disk och byta ut den

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Där ser man? Hur kan jag hitta exakt samma hårddisk då? Jag är helt vilse...

Permalänk
Medlem

Tror han syftade på att du skulle byta disken i usb chassit.
desutom har du gjort ett stort stort misstag. Du har öppnat din disk fysiskt, vilket till stor del betyder att den numera är helt kass.
En hd får inte få dammkorn i sig för då går den sönder. Visst kan du haft tur att den inte pajat helt. Men eftersom jag gissar på att du kanske även fingrat på delarna så är hoppet ute.

Är det viktig information som du är villig att betala ett antal tusen för så kan du kontakta ibas eller Ahlberg data

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Så drastiskt då Jag hoppas kunna laga den på något sätt ändå...har mycket forskning och foton i den som hade varit bra att rädda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chemhelp:

Hej alla
Nu var det längesen sist jag var inne på forumet och frågade om hjälp men hoppas kunna få det nu igen lika bra som sist.
Min externa hårddisk började göra lite klickljud av sig och slutade fungera. Nere i stan vill de ha 6000 kr för att laga den...om det nu går...
I vilket fall så har jag öppnat hårddisken och det är "nålen, lasern" (eller vad det nu kallas) som läser själva disken som hoppar fram och tillbaka och gör konstiga ljud. Så jag antar att det kanske är den som är sönder, eller? Då tror jag att det är själva disken, den där tjocka cd-skivs liknande saken som har min information i sig och att den då borde vara intakt eftersom den ser fin och hel ut, eller? Då undrar jag om jag skulle kunna köpa en annan hårddisk och byta själva disken mellan de? Är det möjligt? och om det är vad ska jag t'nka på att köpa för hårddisk? På min nuvarande står det :

Model HD501LJ (500 GB/7200rpm/16M)
Samsung...

Ja det står en massa andra saker men de kanske inte är relevanat i detta fall?

Tack på förhand allihopa// Matilda

-----------
Du har tyvärr gjort ett stort misstag och öppnat hårddisken, har du tur som en tok kan det gå att få igång den igen via diskräddningsföretag men antagligen som ngn sa här redan har du fingrat på den här och där och då är det ju ganska kört tyvärr

Du borde tagit erbjudandet om 6000kr eller vänt dig till ngn av de firmor som redan nämnts

Ifall du inte förstår varför så kan du kolla på videon om hur hårddiskar fungerar som låg här på swec för ett par veckor sedan så förstår du varför det är så känsliga saker det handlar om

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Är nog billigare att köpa en ny disk än att reparera den gamla. Nästan alltid läshuvudet som ger med sig på maskiner som flyttas runt. Laptops som är på ständig resande fot brukar krascha efter 2-3 år. Räcker med att maskinen inte gått i viloläge och användaren råkar smälla till chassit för att läshuvudet skall bli dåligt.

Företag som räddar hårddiskar brukar byta läshuvud för att sedan bara kopiera över datat till en ny disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chemhelp:

Så drastiskt då Jag hoppas kunna laga den på något sätt ändå...har mycket forskning och foton i den som hade varit bra att rädda

Andra har redan sagt det, men värt att säga igen.
Öppna aldrig upp en hårddisk om du nånsin vill komma åt data som ligger på den!
Hade du inte öppnat den hade datan säkert gått att rädda, antingen genom att köra Spinrite (troligtvis inte då den börjat låta, men inte helt omöjligt ändå) eller genom att gå till ett företag som jobbar med sådant.
Ska du nånsin öppna en disk måste du göra det i ett helt sterilt rum och du måste vara helt steril (dvs skyddsdräkt och handskar).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att vara efterklok. Tack allihopa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TiasE:

Andra har redan sagt det, men värt att säga igen.
Öppna aldrig upp en hårddisk om du nånsin vill komma åt data som ligger på den!
Hade du inte öppnat den hade datan säkert gått att rädda, antingen genom att köra Spinrite (troligtvis inte då den börjat låta, men inte helt omöjligt ändå) eller genom att gå till ett företag som jobbar med sådant.
Ska du nånsin öppna en disk måste du göra det i ett helt sterilt rum och du måste vara helt steril (dvs skyddsdräkt och handskar).

Rent ska det vara, men sterilt är nått annat, även om man säger virusinfektion i datorsammanhang så räcker det bra med ett icke sterilt renrum.
bara för att disken är öppnad betyder det inte att de med riktig utrustning inte kan få ut data från den, men man bör inte montera ihop den o starta den hemma, men montera ihop o skicka in den funkar, men kanske inte så bra som innan öppnandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns en sak du kan testa om du nu inte kommer in i hddn o inte vill lägga ut 6000:-

fick ett tips för många år sen genom Futuremark.com att stoppa in hddn i frysen i 10-15min
då magnitismen förändras o då kan hddn fungera ett tag till, sen är den död.
jag provade det med en gammal defekt 80gb ide hdd där jag hade mycket musik, o jag fick den o fungera i ca 10min innan den gav upp helt, fick tag på ca 70% av vad jag hade...

Permalänk
Rekordmedlem

Nu är det ju ett annat problem som är värre, disken är öppnad o det har kommit in damm i den, då bör man inte starta den eftersom dammet "slipar" sönder innanmätet, man måste rengöra den invändigt innan dataräddningen kan börja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

kan säga detta att jag har testat att plocka isär HDD och sen startat den. läshastigheten sjönk ner till ca 4mB/s efter ca 5min. orginal hastighet var ca 70mB/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Självklart så bör man ej öppna hårddiskar om man ej vet vad man gör och ej har tillgång till renrum, endel hårddiskar så tappar man sync med plattor om den öppnas upp och man måste ha special verktyg för att kalibrera dessa på nytt. Just denna modellen lider ej dessa problem.

Vi brukar kunna rädda data även fast hårddiskarna har blivit öppnade i orena rum, det man gör är att man sanerar disken från dam och ev. fettfläckar, och reparerar hårddisken för att rädda den eftersökta datan.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se