OCZ Agility 3 Problem.

Permalänk

OCZ Agility 3 Problem.

Hej Sweclockers!

Jag har nyligen införskaffat mig en OCZ Agility 3 SSD.

Ville testa den i prestandaprogram så jag tankade hem , AS SSD, där disken presterade minst sagt USELT.

180-190 Läs & 130-140 Skriv.

Har dratt in alla de senaste FW's, både till moderkortet(inkl bios, sata kontroller osv.) och till SSD'n. Kör i AHCI, tweakat alla inställningar som går i Windows.

Nu undrar jag, är det SSD'n som är kass eller är moderkortet dåligt? T.ex. Marvell kontrollern för Sata 3?

Har ett Asus P7P55D-E Pro kort.

EDIT:

Läste vidare lite om Marvell kontrollerna på MB't, kan det ha att göra med dem att de är kassa? Går det isåfall att köpa ett löst kontrollerkort för sata 3?

MVH

Permalänk
Medlem

Du får ut den fart som står i specifikationen för den driven..
AS-SSD använder komprimerad data och får därför ingen boost av Sandforce kontrollerns förmåga att komprimera data.

http://www.ocztechnology.com/res/manuals/OCZ_Agility3_Product...

60 GB 180/65 Read/write
120 GB 195/130 Read/Write
240 GB 190/210 Read/Write

Kör du ATTO kommer du se närmare de siffrorna som de går ut med eftersom datan i ATTO inte är komprimerad redan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tack för snabbt svar.

Edit: Körde ATTO på den,

Högsta write resultat 175 MB/s

Högsta read resultat 400ish MB/s..

Fortfarande inte i närheten..

Permalänk
Medlem

Nej där var det lite sämre, och det kan mycket väl vara pga Marvell kontrollern.
Är för trött för att kolla upp detta själv nu, men jag tror att ditt moderkort har en 9123 Marvell kontroller, är osäker på om den kan få ut maxfart eller om den är begränsad av PCI-E x1 som 9128 kontrollern är, är den det kommer du inte få så mycket högre fart, och att köpa nytt kontrollerkort för att få de där extra MB/s känns rätt meningslöst imo, har du planer på att uppgradera datorn inom en snar framtid så kolla hellre på ett nytt moderkort (om det är kontrollern som är dålig ), driven är snabb som den är, men vill du göra det så är det bara börja leta efter ett PCI-E kontrollerkort som inte är Marvell.

Men sök runt lite så hittar du säkert info på om din kontroller kör PCIE x1 eller ej.

Edit: ligger själv runt 230MB write och 400MB read på min Vertex3 och det är pga min 9128 kontroller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lottaloeken:

Jag har nyligen införskaffat mig en OCZ Agility 3 SSD.
...

Har dratt in alla de senaste FW's, både till moderkortet(inkl bios, sata kontroller osv.) och till SSD'n. Kör i AHCI, tweakat alla inställningar som går i Windows.

I hopp om att få bukt med problemen med sandforce 2 har OCZ i senaste firmwaren (2.09) till agility 3 höjt vissa timings över sata-bussen vilket ger en mer eller mindre märkbar prestandasänkning. I takt med att de finner orsaken till problemet hoppas de att prestandan kan återställas i kommande firmware.

Läs även OCZs instruktioner hur man dödar sin sandforce-baserade SSD genom att köra benchmark på den. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?84292-...

Citat:

3 Now...run ATTO, followed by CDM (twice) and 2 runs of AS-SSD...so now you have induced a lifetime write throttle which has slowed down the drive anyway as you just wrote over 70GB worth of data in under 5 minutes. This will last for 5 maybe 7 days....it all depends on how much panicking you do over that 5 day period and how many more benchmarks you run.
...
This post is here as a short sharp shock, we have studied peoples habits with new SSD drives and on the whole within 5 minutes of it being installed most have already started killing their SSD needlessly...it really is that easy.

Det är bara Crystal DiskMark som saknas, men några extra rundor med de andra är nog lika effektivt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag har varit väldigt återhållsam när det gäller att köra benchmarks på disken, just för att inte förkorta livstiden på den direkt.

Permalänk
Medlem

Varför är det denna throttling på Sandforce SSDarna? vad är motivet? att man ska köpa ny SSD igen efter ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Varför är det denna throttling på Sandforce SSDarna? vad är motivet? att man ska köpa ny SSD igen efter ett tag?

Den är till för att disken inte ska slitas ut i förtid, skulle tro att det har att göra med att write amplification blir skyhög om disken ska försöka jobba på i full fart när den pressas genom att skriva mycket stora mängder okomprimerbar data på kort tid. Det krävs mycket för att trigga "lifetime write throttle", men lyckas man med det så kommer disken ändå att återhämta sig automatiskt om man bara använder den normalt ett tag. Det är helt enkelt till för att du INTE ska behöva köpa en ny disk efter ett tag