Permalänk
Medlem

Anosmi - Finns det fler här inne?

Hej!

Jag har haft anosmi så länge jag kan minnas. Lider därför inte allt för mycket eftersom jag inte vet vad jag går miste om. Det enda problemet jag har i och med anosmi är att jag t.ex. inte känner vad jag själv och mina kläder luktar samt att jag inte känner om det t.ex luktar bränt. Annars är det nästan en fördel då man slipper känna allt som luktar illa (vilket verkar förekomma ganska ofta).

Jag har hört att det ska vara rätt så vanligt med anosmi. Men jag har aldrig träffat eller hört om någon annan som har det.
För att fastställa min anosmi så har jag gjort diverse lukttester och även MRT (så kallad magnetröntgen).

Sedan om man tänker sig i medicinsk väg, är det någon som vet hur många procents invaliditet anosmi räknas som?

Finns det fler här inne som har anosmi?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har en släkting som har det anosmi. Nu var det rätt länge sen jag träffade han men. Jag kommer ihåg när vi spelade fotboll och han störde sig inget på sitt svett. Som nu vet varför i efterhand:P
"Anosmi är också ofta ett tidigt symtom vid Parkinsons sjukdom" Inte så kul o läsa.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Har en släkting som har det anosmi. Nu var det rätt länge sen jag träffade han men. Jag kommer ihåg när vi spelade fotboll och han störde sig inget på sitt svett. Som nu vet varför i efterhand:P
"Anosmi är också ofta ett tidigt symtom vid Parkinsons sjukdom" Inte så kul o läsa.

Hehe. Nä man slipper ju som sagt alla dåliga lukter

Oroar mig inte för Parkinsons för det är väl för äldre människor. Hade jag fått anosmi vid 60 års ålder hade jag nog oroat mig, men eftersom jag haft det så länge jag kan minnas så är det inget jag oroar mig för.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hehe. Nä man slipper ju som sagt alla dåliga lukter

Oroar mig inte för Parkinsons för det är väl för äldre människor. Hade jag fått anosmi vid 60 års ålder hade jag nog oroat mig, men eftersom jag haft det så länge jag kan minnas så är det inget jag oroar mig för.

Hur är det när är i köket och maten börjar bli bränd? antar att du inte märker av det men ändå. Du får skaffa dig en redigt bra tjej som är kung i köket:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Hur är det när är i köket och maten börjar bli bränd? antar att du inte märker av det men ändå. Du får skaffa dig en redigt bra tjej som är kung i köket:P

Känner ingenting alls.
Morsan ringde en dag från jobbet och bad mig att slå på ugnen så att den var klar när hon kommer hem. Jag gör det, går och sätter mig vid datorn igen. Efter kanske 5-6 minuter kommer grannen in och hälsar på. Han frågar ifall jag eldar för det luktar tydligen väldigt bränt i hallen. Då är det ugnen som inte är riktigt ren som tydligen luktar. Sedan när mamma kommer hem så känner hon det direkt. Jag kunde gå in i köket och inte märka någon skillnad.

Öppnade en surströmmingsburk (som hade legat bakom scenen på medborgarhuset i en vecka) utomhus på konferensen för typ två veckor sedan. Alla (typ 80 pers) blev typ spyfärdiga av lukten och kunde inte komma nära. Jag kände ingenting. Råkade spilla lite spad på händerna men jag kände ändå inget.
Senare när jag gick och skulle tvätta händerna (för andras skull) så fick jag fråga en av lärarna från tyska gruppen om han kunde lukta åt mig för att se ifall jag fått bort lukten eller inte

Alltså, jag kan ha en surströmmingsburk under näsan utan att märka något. Det ni

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Känner ingenting alls.
Morsan ringde en dag från jobbet och bad mig att slå på ugnen så att den var klar när hon kommer hem. Jag gör det, går och sätter mig vid datorn igen. Efter kanske 5-6 minuter kommer grannen in och hälsar på. Han frågar ifall jag eldar för det luktar tydligen väldigt bränt i hallen. Då är det ugnen som inte är riktigt ren som tydligen luktar. Sedan när mamma kommer hem så känner hon det direkt. Jag kunde gå in i köket och inte märka någon skillnad.

Öppnade en surströmmingsburk (som hade legat bakom scenen på medborgarhuset i en vecka) utomhus på konferensen för typ två veckor sedan. Alla (typ 80 pers) blev typ spyfärdiga av lukten och kunde inte komma nära. Jag kände ingenting. Råkade spilla lite spad på händerna men jag kände ändå inget.
Senare när jag gick och skulle tvätta händerna (för andras skull) så fick jag fråga en av lärarna från tyska gruppen om han kunde lukta åt mig för att se ifall jag fått bort lukten eller inte

Alltså, jag kan ha en surströmmingsburk under näsan utan att märka något. Det ni

Haha roligt läsning:P Det måste vara extremt jobbigt ibland. Fast ibland skulle faktiskt jag vilja ha anosmi. För vissa illa luktande jobb här o var:P
Den där tyska lärare verkade inte veta om din lilla "sjukdom"

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Haha roligt läsning:P Det måste vara extremt jobbigt ibland. Fast ibland skulle faktiskt jag vilja ha anosmi. För vissa illa luktande jobb här o var:P

Jo, ibland är det jobbigt. Det är väl mest då man inte vet vad man själv luktar och så. Även med kläder också. Man byter ju lite då och då och har man bara haft en tröja kanske en dag, sedan ligger den på golvet i en vecka och sedan vet man inte hur länge man har haft den. Den kanske luktar illa och då borde den tvättas, eller så gör den inte det. Man vill ju inte tvätta sönder sina kläder. Oftast blir det att jag slänger det i tvätten ändå eller ber mamma lukta åt mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo, ibland är det jobbigt. Det är väl mest då man inte vet vad man själv luktar och så. Även med kläder också. Man byter ju lite då och då och har man bara haft en tröja kanske en dag, sedan ligger den på golvet i en vecka och sedan vet man inte hur länge man har haft den. Den kanske luktar illa och då borde den tvättas, eller så gör den inte det. Man vill ju inte tvätta sönder sina kläder. Oftast blir det att jag slänger det i tvätten ändå eller ber mamma lukta åt mig.

Börjar nästan tycka lite synd om dig den dagen du flyttar hemma ifrån första gången och är ensam:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Börjar nästan tycka lite synd om dig den dagen du flyttar hemma ifrån första gången och är ensam:P

Jag känner lukter och luktar nästan aldrig på mina kläder, 2-dagarsregel på t-shirts och lite längre på resten.... förutom underkläder dårå
Men enligt mig är nog tvätten det minsta problemet

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag känner lukter och luktar nästan aldrig på mina kläder, 2-dagarsregel på t-shirts och lite längre på resten.... förutom underkläder dårå
Men enligt mig är nog tvätten det minsta problemet

Underkläder är väll ändå knappt en dag?:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Underkläder är väll ändå knappt en dag?:P

Nä, jag antog att det var självklart

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Nä, jag antog att det var självklart

Haha, nån gång har jag bytt efter 3 dagar:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Hur påverkar det smaksinnet?
Dum fråga kanske med tanke på att det måste var väldigt svårt att vet hur det är i "normala" fall för alla andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Hur påverkar det smaksinnet?
Dum fråga kanske med tanke på att det måste var väldigt svårt att vet hur det är i "normala" fall för alla andra...

Det vet jag inte själv. Men det sägs ju att smaksinnet ger en stor del av smakupplevelsen. Jag går mycket efter konsistens när jag äter. Är konsistensen dålig så spelar det ingen roll vad det smakar. Jag känner ju bara sött, surt, salt osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

En fråga som dyker upp såhär spontant, använder du parfymer och annat som får dig att lukta godare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

En fråga som dyker upp såhär spontant, använder du parfymer och annat som får dig att lukta godare?

Ja.
Dock så är det inte jag som valt dom, morsan har

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Hur påverkar det smaksinnet?
Dum fråga kanske med tanke på att det måste var väldigt svårt att vet hur det är i "normala" fall för alla andra...

Ett intressant test man kan göra är att hålla för näsan när man äter (eller tänka på hur saker smakar när man är ordentligt förkyld och täppt). Vill man göra det ännu mer spännande så sätt på dig en ögonbindel och be någon mata dig med för dig okänd produkt och försök identifiera.

Det är inte alltid det lättaste.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Vet inte hur gammal du är, men dricker du alkohol? I så fall, hur klarar du att dricka starksprit / whisky och andra drycker som smakar väldigt kraftigt? Om du inte känner smaken, kan du ändå börja må dåligt / få kväljningar om du t.ex. shottar nån äcklig snaps?
Känner du dig inte paranoid att något / du ska lukta ibland utan att du vet om det? Om jag t.ex. har glömt ta med mig deo till träningen är jag grymt paranoid hela dagen efter duschen för att jag ska börja lukta, så "kollar" hela tiden xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Vet inte hur gammal du är, men dricker du alkohol? I så fall, hur klarar du att dricka starksprit / whisky och andra drycker som smakar väldigt kraftigt? Om du inte känner smaken, kan du ändå börja må dåligt / få kväljningar om du t.ex. shottar nån äcklig snaps?
Känner du dig inte paranoid att något / du ska lukta ibland utan att du vet om det? Om jag t.ex. har glömt ta med mig deo till träningen är jag grymt paranoid hela dagen efter duschen för att jag ska börja lukta, så "kollar" hela tiden xD

Jag är 16, men har hunnit med att smaka rätt så mycket. Smakade snaps i påskas (inte gott) och drack någon rätt stark drink nu i midsommar också. Jag känner spritsmaken, och det känns ju såklart i munnen. Jag är inget stort fan av just smaken av alkohol/sprit så därför dricker jag inte så mycket sådant. Cider/viss öl går bra dock.

Angående paranoid, jo det stämmer. Ibland om man är på något ställe med massor av folk kan jag ibland tänka "undra om jag luktar illa tro?".
Kan dra ett exempel. Var nere i stockholm 5-8 Juni och då var det rätt så äckligt varmt. Jag var ute och gick hela dagarna med en grupp på runt 25pers första två dagarna och den sista dagen runt 60 pers. Jag svettades mängder och visste att jag luktade rätt så illa. Det var inte så jättekul.

Men jag försöker att duscha ganska ofta och använder deo osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Reserverar min rätt att ställa en aningen dum fråga men here goes; Eftersom du saknar luktsinne, har din hjärna kompenserat för det genom att förstärka några av dina andra sinnen?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Reserverar min rätt att ställa en aningen dum fråga men here goes; Eftersom du saknar luktsinne, har din hjärna kompenserat för det genom att förstärka några av dina andra sinnen?

Alla frågor är välkomna

Jag vet faktiskt inte, om jag ska vara ärlig. Möjligtvis att mitt smaksinne har utvecklats lite mer, då jag inte har något luktsinne.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Den riktigt stora frågan är ju om det är ett handikapp eller en superkraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Den riktigt stora frågan är ju om det är ett handikapp eller en superkraft?

Det beror på sammanhanget. När det gäller öppnande av surströmmingsburk så kan man väl se det som en superkraft. I vardagen är det ett handikapp.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Låter inte så skoj det där.. vore gött om man kunde styra det typ, om man går in på ett bageri och vill känna doften av nybakat bröd så är det bara härligt. Men om det kommer en svettig padda i sommarvärmen och sätter sig bredvid på bussen så vill man bara kliva av..

Men du säger att du kan känna smak? Har för mig att luktsinnet har en stor betydelse där, eller? Hur upplever du vanliga maträtter som köttbullar, pannkaka eller pizza i smakväg?

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Hur smackar kebabpizza enligt dig?:D

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

Sök jobb som på en sopptipp eller något liknande så du kan utnyttja din talang

Hade ingen aning om att det fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Men du säger att du kan känna smak? Har för mig att luktsinnet har en stor betydelse där, eller? Hur upplever du vanliga maträtter som köttbullar, pannkaka eller pizza i smakväg?

Det mest smakrika av dom tre saker du nämnde måste ju vara pizzan. Sedan så har jag, som sagt, väldigt bra koll på konsistensen på olika saker.

Skrivet av Henrikfotograf:

Hur smackar kebabpizza enligt dig?:D

Som en pizza med kebab på

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Reserverar min rätt att ställa en aningen dum fråga men here goes; Eftersom du saknar luktsinne, har din hjärna kompenserat för det genom att förstärka några av dina andra sinnen?

Vet inte riktigt hur sådant fungerar men jag är själv blind på ett öga och jag har sjukt jävla bra hörsel.
Sen om det har med att jag saknar stora delar i synsinnet har jag ingen aning om men testerna på min hörsel var extremt bra när jag kollade det för ett par år sedan.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Varför skriver du att du lider av det om du inte tycker det?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Ang. att du svettas och därmed oroas om du luktar illa pga det (vilket du antagligen gör till och från), använd Absolut Torr.