klarar Ati Radeon HD 4330 dts-hd?

Permalänk
Medlem

klarar Ati Radeon HD 4330 dts-hd?

kör laptopen > förstärkare > tv via hdmi. Stärkaren klarar dts-hd ljud men jag får bara vanlig dts. Kör bluray med dts-hd ljud som jag spelar upp med Powerdvd. Är det mitt grafikkort som inte klarar uppspelning av hd-ljud? är ett Ati Radeon HD 4330 kort. I Powerdvd kan jag välja mellan "pcm decoded by powerdvd" och
"nondecoded dts and dolby digital audio to external device". Är hd-ljuden kodade så powerdvd inte klarar av att spela upp den? kör med Powerdvd 11 och realtek ljudkort

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Du måste upp på HD5000 serien för att klara av HD-ljuden tyvärr.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Du kan avkoda HD ljudet med LAV Filters och skicka som PCM.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

ok blir det hd-ljud då? dum fråga kanske

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du måste upp på HD5000 serien för att klara av HD-ljuden tyvärr.

Märkligt mitt Sapphire HD4550 har stöd för HD ljud?

Citat:

Dolby® TrueHD and DTSHD Master Audio™ Support
Support for copy protected, high bandwidth, 7.1 channel surround sound over HDMI. Get a fully immersive, high definition audio experience with the latest Blu-ray movies. (Requires a DVI to HDMI dongle on some models, an HD capable monitor and a Blu-ray drive)

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=00...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Du kan avkoda HD ljudet med LAV Filters och skicka som PCM.

jag drog ner Lav Filters men hajar inte riktigt hur det funkar

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Märkligt mitt Sapphire HD4550 har stöd för HD ljud?

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=00...

Har du testat så att det verkligen fungerar?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Har du testat så att det verkligen fungerar?

Nope, har ingen stärkare som har stöd för det, men det skulle vara märkligt om sapphire skriver att det har stöd för det, men åandra sidan så har märkligare saker än så hänt...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

letat efter spec på mitt kort men ej hittat

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

när jag installerade LAV Filters fuckade det upp ljudet totalt så jag avinstallerade det

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nope, har ingen stärkare som har stöd för det, men det skulle vara märkligt om sapphire skriver att det har stöd för det, men åandra sidan så har märkligare saker än så hänt...

Det har stöd för PCM "HD ljud", men du kan INTE bitstreama DTS HD-MA, Dolby TrueHD etc (dvs ljudspåren från en Bluray).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Det har stöd för PCM "HD ljud", men du kan INTE bitstreama DTS HD-MA, Dolby TrueHD etc (dvs ljudspåren från en Bluray).

Nu förstår jag inte... den har inte stöd för DTS HD eller Dolby trueHD fastän dom skriver det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nu förstår jag inte... den har inte stöd för DTS HD eller Dolby trueHD fastän dom skriver det?

HD4250 som min fd laptop hade klarar inte ens att skicka DTS bitstreamat, skulle tro att korten är rätt lika varandra.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

HD4250 som min fd laptop hade klarar inte ens att skicka DTS bitstreamat, skulle tro att korten är rätt lika varandra.

Ok, men då kan alltså korten koda av HD skicka det som en multichannel PCM signal varefter det står multichannel i förstärkarens display... men HD ljud är det likförbannat alltså?

Vi pratar alltså om detta?

Citat:

Over HDMI 1.1 (or higher) connections as 6- or 8-channel Linear PCM, using the player's decoder and the AV receiver's DAC

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja.

Kortet klarar för övrigt inte av någon avkodning överhuvudtaget utan det måste ske i mjukvara.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Så mitt 4870 klarar inte heller att skicka dts- hd?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Ja.

Kortet klarar för övrigt inte av någon avkodning överhuvudtaget utan det måste ske i mjukvara.

Ok.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Så vad ska man ha för grafikkort om man vill kunna spela upp alla HD-formaten då? Jag har personligen ett GT220 just nu.

Permalänk
Medlem

HD5450 eller högre...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ok, men då kan alltså korten koda av HD skicka det som en multichannel PCM signal varefter det står multichannel i förstärkarens display... men HD ljud är det likförbannat alltså?

Du får nedsamplat HD-ljud med alla kommersiella programvaror. Detta pga HD3/4*** serien saknar Protected Audio Path.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Du får nedsamplat HD-ljud med alla kommersiella programvaror. Detta pga HD3/4*** serien saknar Protected Audio Path.

Ok, då är ljudet klargjort... men hur är det med bilden då är det någon skillnad mellan exempelvis HD4550/5450/6450?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Pratar vi bildkvalité så är det väll marginella skillnader men hårdvaruaccelerationen är ju betydligt bättre i HD6000 serien tex.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Pratar vi bildkvalité så är det väll marginella skillnader men hårdvaruaccelerationen är ju betydligt bättre i HD6000 serien tex.

Hur menar du?

Jag testade en 1080p film på vlc. (Inlednings scenen på quantom of solace)

¤ Utan gpu acceleraton: ~20-30% cpu belastning.
¤ Med gpu acceleration: ~2-12% cpu belastning.

Menar du att jag skulle få ännu lägre cpu belastning med ett kort ur HD6000 serien?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Beror väll på vilken CPU du har. Men det finns någon ny standard som 6000 serien stödjer när det gäller hårdvaruacceleration, kommer inte ihåg vad den heter nu.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

jag tror att LAV Filters ligger kvar på ngt sätt och spökar för min stärkare ställer sig i straight mode vilket jag inte kan ändra på. jag har alltid kört på 7ch enhancher. hur får jag bort skiten?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

jag tror att LAV Filters ligger kvar på ngt sätt och spökar för min stärkare ställer sig i straight mode vilket jag inte kan ändra på. jag har alltid kört på 7ch enhancher. hur får jag bort skiten?

I värsta fall får du köra en systemåterställning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

tack systemåterställningen verkade göra susen edit: nu slog den tillbaka till straight.... jag körde systemåterställning från den 26e som fanns att välja på. kan man gå längre tillbaka i tiden än det datum som står i systemåterställning?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

kan man gå längre tillbaka i tiden än det datum som står i systemåterställning?

Ja det ska gå. välj annan tidpunkt tror jag det står eller något liknande.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

får inte fram nåt tidigare datum än 26e =(

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

fick till det genom återställning av tidigare version av ljudkortets drivrutin. varning för Als filters

Visa signatur

Life is to important to take serious