Permalänk

Värt att börja med Bitcoins?

Folk säger att Bitcoins inte är värt längre? Jag skulle precis slänga iväg en beställning på ett 6990 för att börja, men det kanske inte alls är värt längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Folk säger att Bitcoins inte är värt längre? Jag skulle precis slänga iväg en beställning på ett 6990 för att börja, men det kanske inte alls är värt längre?

Du känner inte att det är lite fel att sno en tråd som handlar om Moms för en sådan fråga?

Tips, finns två trådar "dedikerade" för det två steg ner.
Det kommer ta _över_ 100dagar att betala av det kortet med nuvarande svårighetsgrad/kurs.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Moderator
Moderator

*inlägg flyttat till egen tråd*

TS, ibland är det bättre att skapa en ny tråd. Detta är en fråga som säkert intresserar flera andra och därmed gjorde jag det till en egen tråd. Lycka till med din fråga.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle nog inte köpt ett 6990 som det ser ut för tillfället. Men det är en chansning.

Permalänk
Medlem

Bitcoins är ingen pengakossa, men varför inte rättfärdiga ett nytt grafikkortsköp för sig själv

Permalänk
Medlem

då är ju frågan. Vill du bara ha ett 6990 för att mina eller vill du ha det för att spela men även mina när du inte spelar? Om det är som Hzup säger att det tar över 100 dagar nu så kommer du inte få tillbaka pengarna så strunta i det om du inte vill ha ett 6990 och sen tjäna tillbaka en liten summa genom mining.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har oxå gått i samma funderingar, säg att det tar 4-6mån att betala av ett 6990, skulle inte det vara värt det om man sen har ett bra grafikkort till spel om man vill sluta med miningen..
Sen en ren prestandafråga, jag har ett Gtx480 nu, hur mycket bättre är ett 6990?

Permalänk
Medlem

Skulle man tjäna mer på att skaffa ett 6970x2 ..alltså mer btc/dygn/spenderad krona på graffekort?

Permalänk
Medlem

du skulle tjäna som jag ungefär. 56kr - el 12kr = 44kr per dag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Det kommer ta _över_ 100dagar att betala av det kortet med nuvarande svårighetsgrad/kurs.

Har någon försökt sig på att räkna på kommande svårighetsökningar? De senaste har väl varit ~50% per gång och ca 9 dagar mellan ökningarna. Det behöver väl inte hålla den takten särskilt länge för att investeringar skall ta väldigt lång tid att betala sig?

a = antal btc/dag idag
n = antal perioder (dagar/9)
N = totalt antal btc

N = 9*a*(1- (2/3)^n)/(1-2/3) = 27a(1-(2/3)^n)

Om man idag tjänar 1 btc om dagen har man, om svårihetsökningarna fortsätter ungefär såhär, efter 27 dagar tjänat 27(1-(2/3)^3) = 19 btc, efter 54 dagar tjänat 25 btc och efter 99 dagar tjänat 27 btc (med reservation för att jag har missförstått och/eller räknat fel). Nu kan man förvisso misstänka att svårigheten inte kommer stiga hastigt för evigt, men en viss tröghet kan man väl förvänta sig av systemet och så länge det är det minsta lönsamt kommer väl få sluta?

Permalänk
Medlem

@Kriller007: 12kr el för 2st 6970 låter väldigt lågt. Orkar du förklara det? Väldigt skeptisk till den elförbrukningen...

1x 6970 standard är 230w, lite oc 280. Det gånger två, plus en idle burk... låt säga 100... 660... Nu vet jag inte hur väl det stämmer, då jag inte har ett sådant kort. ~31k, med en elkostnad inkl fasta avgifter samt nätavgift på 2kr/kwh.

6970: 323-423mhash. Låt säga 2st = 780mhash ~0.5BTC/Dag. Nuvarande kurs på Mtgox är 16.83999$. 6,3446 SEK/USD. 3%Avgift :
0.5*16.83999*6,3446*0.97=51,81885526869 Minus elkostnaden av 31kr ger det en vinst på ~21kr/dag.

@Elgot: Personligen är jag inte synsk så kan inte sia om framtiden. Dock utgår jag från att svårighetsgradsökningen avstannat kraftigt i och med den senaste bumpen. Sist jag kollade så skulle den nya svårighetsgraden betyda "endast" 7% svårare och den slår in 8onde Juli. Och som jag brukar säga så är beräkningarna tagna med nuvarande kurs samt svårighetsgrad. För det stutsar ju något oerhört.

Edit:
Erhm jag hade fel. Nästa svårighetsgrad är om en vecka och 18% ökning!

Next 135072 06/07/2011 09:03 1'624'268.83 x1.18

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

studerar man graferna borta hos sipa.be så kan man se ätt senaste svårighetsgradshöjningen haft en klar påverkan både på den totala beräkningskraften i nätverket samt tillväxten i beräkningskraft. Nu ligger vi på en nivå som gör att folk snart kommer att sluta minea. själv ingår el i hyran så jag fortsätter nog max 2 månader till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Personligen är jag inte synsk så kan inte sia om framtiden. Dock utgår jag från att svårighetsgradsökningen avstannat kraftigt i och med den senaste bumpen. Sist jag kollade så skulle den nya svårighetsgraden betyda "endast" 7% svårare och den slår in 8onde Juli. Och som jag brukar säga så är beräkningarna tagna med nuvarande kurs samt svårighetsgrad. För det stutsar ju något oerhört.

Om man är lite mera optimistisk och räknar med 20% var 14:dag (med med 0,5 btc/dag att starta med) får man 13 btc efter fyra veckor, 22 efter åtta och 28 efter tolv. Bättre, men inte jätteroligt...

Skrivet av perhuden:

studerar man graferna borta hos sipa.be så kan man se ätt senaste svårighetsgradshöjningen haft en klar påverkan både på den totala beräkningskraften i nätverket samt tillväxten i beräkningskraft.

Är det inte snarare tvärt om; att beräkningskraften ökar kraftigt och svårighetsgraden följer med?

Här har svårigheten ökat många gånger utan att särskilt mycket händer med ökningen i beräkningskraft:

Permalänk
Medlem

Jo, finns ju folk som varit med från början och har sjuka mängder sparat... Någon mer som kommer osökt att tänka på pyramidspel?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag tidigare har skrivit så är det nog dumt att tro att man skall kunna tjäna särskilt mycket på detta i längden då fler kommer att börja mina ifall det är lönsamt tills det når någon form av balans där det inte borde ge särskilt mycket till avkastning.

Precis som elgot skriver är det i all rimlighet så att fler miners->ökad svårighet. Annat vore exempel på omvänt kausalsamband (jämför t.ex. ett positivt samband mellan fler poliser och fler brott).

Permalänk
Medlem

det jag menade är att svårighetsgradshöjningarna nu på slutet har hämmar den dagliga tillväxten. den första grafen blir lätt svårtolksd då den har logaritmiska y-axlar. den andra visar att höjningen resulterade i en avmattning i tillväxten av nätverkets beräkningskraft. 10 höjningar till och tillväxten kommer nog stabiliseras vid kanske 1-2 procent per dygn.

högre svårighetsgrad betyder även att fler lägger av. det är detta fenomen jag menar att man kan skönja en tendens efter senaste höjningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perhuden:

den andra visar att höjningen resulterade i en avmattning i tillväxten av nätverkets beräkningskraft.

Om du syftar på minskningen de senaste dagarna har man ju dock bara några enstaka dagar att titta på; man skulle väl ha kunnat hävda detsamma den 28:maj, men då tog det ju fart igen.

Skrivet av perhuden:

högre svårighetsgrad betyder även att fler lägger av. det är detta fenomen jag menar att man kan skönja en tendens efter senaste höjningen.

Så länge det är det minsta lönsamt kan man väl inte förvänta sig att folk slutar i särskilt stor omfattning (och man kan väl misstänka att privatpersoner i ett land med dyr el inte kan hålla ut så länge)? Om man har gratis el kommer man dock kanske gynnas av en svårighetssänkning någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

högre svårighetsgrad betyder även att fler lägger av. det är detta fenomen jag menar att man kan skönja en tendens efter senaste höjningen.

På BitCoin.com är det ett erkännt faktum att den senaste höjningen dödade en hel del av "hobby-miningen". Om ett par till svårighetsgrader så lär det vara svårt att se det som ett lönande projekt.

Personligen så har jag som mål att betala delvis mina datordelar. Sedan sälja av mitt 5970+2x6870 och köpa två 580.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

visst men nu börjar det bli kännbart i plånboken (om jag får använda mig av floskiga uttryck )
lönsamheten för privatpersoner når snart en ohållbar nivå. den stora frågan då är vad som kommer hända med värdet.

jag tycker det är sjukt spännande att följa utvecklingen i alla fall.både genom att jag själv minear samt för att jag är ett "Fan" av kryptoanarkism.

i dessa tider då Internet blir en större del av gemene mans liv så behöver folket verktyg för skyddad kommunikation och penningtransaktioner.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ganska positivt tankesätt om min mining trots att jag kom in lite sent, kört en vecka. För det första så skulle två st 6970 kort + nytt nätagg inhandlats i oktober till Bf3, nu blev det lite tidigare. Så inga pengar felinvesterade i vilket fall. Skulle bli väldigt nöjd om än bara hälften av detta tjänades in.

Jag har just nu en elräkning bundet till augusti på 107 öre/kWh, men elen verkar just nu vara på väg ner så jag hoppas binda om under 1kr/kWh. Så lite billigare el förhoppningsvis.

Sen kommer vintern då jag behöver värma min kalla källare där datorn står så då hjälper den ju till bra med det.

Så jag tror jag är med på 2-3 svårighetshöjningar nu i höst, sen kommer den få gå i källarn hela vintern så länge som den är mer lönsam än ett element på 700w.

Sen undrar man ju lite hur miningen av bitcoins kommer utvecklas när alla "vanliga" användare slutar, hur många minar då? och kommer alla mynt att hinna brytas till vilken tid det nu var tänkt?

Permalänk
Medlem

Får se hur detta kommer gå... Tror inte de kommer göra det såpass svårt att "normala människor" slutar minea helt, de skulle ju vara självmord för bitcoin, snarare att valutan kommer öka i värde med svårighetsgraden, kan man ju hoppas ialf.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fudge_79:

Sen undrar man ju lite hur miningen av bitcoins kommer utvecklas när alla "vanliga" användare slutar, hur många minar då? och kommer alla mynt att hinna brytas till vilken tid det nu var tänkt?

Skrivet av mannen99:

Tror inte de kommer göra det såpass svårt att "normala människor" slutar minea helt, de skulle ju vara självmord för bitcoin, snarare att valutan kommer öka i värde med svårighetsgraden, kan man ju hoppas ialf.

Nu är det väl ingen som har makten att bestämma hur svårt det skall vara (snarare är det tidsplanen som styr hur svårt det för tillfället är) och för övrigt har väl skapandet av nya block (och vem som sysslar med sådant) rätt liten betydelse för hur framgångsrik valutan blir? Idén är väl främst ett decentraliserat alternativt system för transaktioner (kanske dessutom med ökade möjligheter till anonymitet) snarare än gratis pengar åt alla? "Normala människor" har väl dessutom haft ganska begränsade möjligheter redan från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu är det väl ingen som har makten att bestämma hur svårt det skall vara (snarare är det tidsplanen som styr hur svårt det för tillfället är) och för övrigt har väl skapandet av nya block (och vem som sysslar med sådant) rätt liten betydelse för hur framgångsrik valutan blir? Idén är väl främst ett decentraliserat alternativt system för transaktioner (kanske dessutom med ökade möjligheter till anonymitet) snarare än gratis pengar åt alla? "Normala människor" har väl dessutom haft ganska begränsade möjligheter redan från början?

Det har du garanterat bättre koll på än mig

Men om mining blir totalt meningslöst kommer ju ingen att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mannen99:

Men om mining blir totalt meningslöst kommer ju ingen att göra det.

Systemet anpassar sig så att produktionen av nya block är (någorlunda) konstant, så om väldigt många skulle sluta skulle färre behöva dela på belöningen, vilket skulle göra det mera lönsamt igen. Dock kan man väl, om man antar att nya lycksökare börjar när det ser bra ut och inte slutar förrän de faktiskt går back, misstänka att det stabiliseras när det är precis lönsamt (med rätt utrustning/billig el/osv.)?

Vidare är väl inte allmänhetens intresse av att producera nya block särskilt mycket viktigare än intresset för att gräva guld på riktigt (eller trycka egna pengar); handel kan ske med valutan i alla fall (förutsatt att någon är villig att växla den mot varor/tjänster/mera normala pengar).

Permalänk
Medlem

Om det är nån som fortfarande är på jakt efter 5xxx kort så såg jag att det trillade in en hel del på kompletts fyndvaror senaste dagarna, ligger bland andra ett par 5970 under 4k, 5870 för 1400:-. Varför kunde dom inte dykt upp för en 1-2 månader sen när jag va på jakt efter kort och mining va löjligt lönsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Om det är nån som fortfarande är på jakt efter 5xxx kort så såg jag att det trillade in en hel del på kompletts fyndvaror senaste dagarna, ligger bland andra ett par 5970 under 4k, 5870 för 1400:-. Varför kunde dom inte dykt upp för en 1-2 månader sen när jag va på jakt efter kort och mining va löjligt lönsamt

5870 för 1400? Låter som en riktigt bra deal. Skulle det finnas mer framtidstro inom BitCoin skulle jag köpt en andra XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5. Mums med Crossfire ju!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av mannen99:

Men om mining blir totalt meningslöst kommer ju ingen att göra det.

Totalt meningslöst blir det nog inte.
Alltid finns det folk som kör mining så länge nätverket lever skulle jag tro. Förutom det Elgot skrev så finns det folk som kör mining även när det inte är lönsamt.

* De som har elen ingår i hyran (alltid lönsamt kan man väl anta).
* De som har "billig" el.
* De som kör mining med förlust räknat på dagens kurs, i hopp om att värdet ökar senare och det blir lönsamt då. Fast då kan man fråga sig ifall det inte är bättre att köpa bitcoins istället för mining för dem.
* Finns kanske ett fåtal som kör mining "bara för att". Anledningar kan vara många, inte vet jag.

Själv kör jag mining bara på natten nu när det har varit så varmt de senaste dagarna.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Den största skaran är ju de som köpt dedikerade riggar. De har inget annat val än att hoppas på det bästa (Kursen) och i väntan på det samla BitCoins.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

För er som känner folk i norge som ni kan beställa varor till så finns det ju alltid norska komplett, 5850 demo för 1000kr, 5870 demo för 1500kr

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

För er som känner folk i norge som ni kan beställa varor till så finns det ju alltid norska komplett, 5850 demo för 1000kr, 5870 demo för 1500kr

Se mitt tidigare inlägg, finns på svenska sidan också, just nu finns det 2st xfx 5870 för 1395:-, 1 XFX 5850 1040:-, 1 st Sapphire 5970 för 3790:- och 3st 5970:- XFX för 3900:-. Är väl dom korten som skulle varit intressanta sett från mining men finns en hel del andra kort också, har bland annat sett flera 6950 ref för under 2k där, så det kan finnas fynd att hitta. Nackdelen är väl att många av grejerna saknar alla tillbehör osv, den stora fördelen jämfört med begagnat marknaden är dock att man får full garanti på grejerna som ligger under fyndvaror.