Flytta partition till utkanten av disken?

Permalänk

Flytta partition till utkanten av disken?

Tja!

Jo, jag funderar lite på om det är möjligt att på något sätt flytta på en partition från mitten eller den innersta ringen till utkanten av hårddisken? Som jag förstått det så är det i utkanten av diskplattan som filer kan läsas och skrivas som snabbast. Men jag vill helst undvika att behöva formatera om hela hårddisken eller ta bort partitioner för då förlorar jag ju mina filer om jag inte mellanlagrar på en annan disk eller liknande.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

det borde gå genom att krympa och skapa en ny partition, dock lär det vara en mass meck. dock behöver du en del ledigt utrymme om det skall gå, enklaste är att som sagt att blåsa disken och börja om från början.

glöm inte ta backup på din filer innan du börjar.

Permalänk

Okej. Men säg att jag formaterar om den och börjar från noll igen. Hur ska jag tala om för datorn att den första partitionen jag skapar ska ligga i utkanten av diskplattan?... Måste man ha något speciellt program för det eller funkar det med Diskhantering i Windows?

Samma sak om jag frigör hälften av hårddisken så att det står tomt. Hur flyttar man partitionen? Med vilket program?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

En följdfråga/fundering.

Vet man ens var på skivan man är i förhållande till om man är i början eller slutet som tex windows presenterar det? Det sitter ju oftast fler än en skiva i diskarna. Börjar den skriva utifrån och in eller tvärt om.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Bra fråga Xfade. Det undrar jag också. Om det är som med CD och DVD skivor så börjar man skriva data inifrån och ut. Men jag vet inte om det är samma med hårddiskar. Med tiden blir diskarna fragmenterade som det så fint heter, och då skriver den ju överallt i stort sett. Men frågan är var den skriver om man börjar från en helt tom och ny disk.

Jag har för mig att man i program så som Partition Magic har möjlighet att ta tag i partitionen och flytta den vänster och höger. Men jag vet inte om längst ut till vänster är yttersta eller innersta ringen på disken.

På Disk 1 har jag först enhet C (Windows), följt av enhet E och sedan enhet F, från vänster till höger. Jag skulle gissa att enhet C som Windows är installerat på är den yttersta ringen på disken. Det borde vara så...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Okej. Men säg att jag formaterar om den och börjar från noll igen. Hur ska jag tala om för datorn att den första partitionen jag skapar ska ligga i utkanten av diskplattan?... Måste man ha något speciellt program för det eller funkar det med Diskhantering i Windows?

Samma sak om jag frigör hälften av hårddisken så att det står tomt. Hur flyttar man partitionen? Med vilket program?

Pröva att skapa ett cd/usbminne med gparted som du bootar från, hyffsat lätt att förstå hur det fungerar och det klarar av att göra precis det du vill. Om du vill flytta en partiton så är det bäst att först defragmentera den. Sedan krymper man den så mycket som möjligt i gparted innan man flyttar den så går det snabbare. Ju längre till vänster desto längre ut på disken (dvs där det går snabbast...).

Skrivet av xfade:

En följdfråga/fundering.

Vet man ens var på skivan man är i förhållande till om man är i början eller slutet som tex windows presenterar det? Det sitter ju oftast fler än en skiva i diskarna. Börjar den skriva utifrån och in eller tvärt om.

Börjar alltid skriva längst ut. Är det flera skivor så skriver den först i ytterspåret på alla skivorna innan den flyttar in ett steg osv.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Pröva att skapa ett cd/usbminne med gparted som du bootar från, hyffsat lätt att förstå hur det fungerar och det klarar av att göra precis det du vill. Om du vill flytta en partiton så är det bäst att först defragmentera den. Sedan krymper man den så mycket som möjligt i gparted innan man flyttar den så går det snabbare. Ju längre till vänster desto längre ut på disken (dvs där det går snabbast...).

Börjar alltid skriva längst ut. Är det flera skivor så skriver den först i ytterspåret på alla skivorna innan den flyttar in ett steg osv.

Okej. Jag misstänkte att den började från ytterspåret, men om det finns flera skivor så trodde jag att den lagrade på en skiva i taget, så ytter till innerspåret på första skivan, och sedan vidare till nästa skiva. Men så är det alltså inte. Den skriver alltså parallellt på alla skivor samtidigt. Tack för att du klargjorde det.

Så egentligen ska man börja med att skapa den partition där man vill kunna läsa och skriva filer till och från snabbast. Den första partitionen brukar hamna längst ut till vänster.

Jag misstänker att jag måste installera någon Linux Live-CD typ på CD eller USB minne. Typ System Rescue CD? Men uppstår det då ingen konflikt i och med att man t.ex. har skapat NTFS partitionerna i Windows, men att man använder Gparted för att flytta på dem? De kommer vara läsbara i Windows sedan igen?... hoppas jag...

Jag får nog prova det här. Tack för tipset.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Okej. Jag misstänkte att den började från ytterspåret, men om det finns flera skivor så trodde jag att den lagrade på en skiva i taget, så ytter till innerspåret på första skivan, och sedan vidare till nästa skiva. Men så är det alltså inte. Den skriver alltså parallellt på alla skivor samtidigt. Tack för att du klargjorde det.

Så egentligen ska man börja med att skapa den partition där man vill kunna läsa och skriva filer till och från snabbast. Den första partitionen brukar hamna längst ut till vänster.

Jag misstänker att jag måste installera någon Linux Live-CD typ på CD eller USB minne. Typ System Rescue CD? Men uppstår det då ingen konflikt i och med att man t.ex. har skapat NTFS partitionerna i Windows, men att man använder Gparted för att flytta på dem? De kommer vara läsbara i Windows sedan igen?... hoppas jag...

Jag får nog prova det här. Tack för tipset.

Windows kommer att köra chkdsk för "inkonsekvenskontroll", annars så ska det fungera som det ska. Fast har man viktig data så bör man göra backup innan man flyttar på partitionerna.

Permalänk

Förresten, har Gparted stöd för NTFS från början eller måste man installera något tillägg?

Jag tänkte på det att det står "ntfsprogs" som "Required software".
http://gparted.sourceforge.net/features.php

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Förresten, har Gparted stöd för NTFS från början eller måste man installera något tillägg?

Jag tänkte på det att det står "ntfsprogs" som "Required software".
http://gparted.sourceforge.net/features.php

om du kör med en ubuntu 10.10 live cd så har gparted där stöd för ntfs

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Windows kommer att köra chkdsk för "inkonsekvenskontroll", annars så ska det fungera som det ska. Fast har man viktig data så bör man göra backup innan man flyttar på partitionerna.

Okej, så Windows kommer att tjafsa emot. Men när den har kört sitt race så ska allt fungera normalt?

Ja, jag får nog göra en backup då, för säkerhetsskull.

Så det jag ska göra är alltså att installera System Rescue CD på USB minne, boota, köra Gparted. Sedan ska jag i tur och ordning defragmentera, och sedan komprimera. Eller är det tvärtom?

När man komprimerar i Gparted, är det samma sak som när man aktiverar komprimering i Windows (högerklick på enheten, Egenskaper och valet "Komprimera enheten för att spara diskutrymme" under Allmänt)? När man har komprimerat, hur gör man det ogjort igen så att det inte blir komprimerat?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Joovel:

om du kör med en ubuntu 10.10 live cd så har gparted där stöd för ntfs

Okej. Så det funkar inte med System Rescue CD?...

Edit: Ser ut som att Gparted har stöd för NTFS från början, även i System Rescue CD.
http://www.sysresccd.org/System-tools

Citat:

File System tools
Each file system has its own tools. For example XFS provides xfsprogs. It allows the user to format an existing partition, to resize another one, ... We provide reiserfsprogs for ReiserFS, Reiser4progs, xfsprogs for XFS, jfsprogs for JFS, e2fsprogs for ext2/ext3/ext4, ntfsprogs and ntfs-3g-AR for NTFS, dosfstools for FAT/VFAT.

Så det funkar väl med vilket som. Jag är bara lite osäker nu på i vilket steg jag bör göra komprimering/defrag/flytt processen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Okej. Så det funkar inte med System Rescue CD?...

Edit: Ser ut som att Gparted har stöd för NTFS från början, även i System Rescue CD.
http://www.sysresccd.org/System-tools

Så det funkar väl med vilket som. Jag är bara lite osäker nu på i vilket steg jag bör göra komprimering/defrag/flytt processen.

1. Defragmentera i windows.

2. Boota gparted och krymp partitonen.

3. Flytta partitonen.

4. Expandera partitionen.

Man måste inte krympa/expandera, men det går snabbare om man gör det.