Snabb fråga om SSD formfaktor. 2.5 eller 3.5

Permalänk
Medlem

Snabb fråga om SSD formfaktor. 2.5 eller 3.5

Hej! Snabb fråga från någon som ska köpa sin första SSD

Kollar på SSD diskar och upptäckte att 2.5 orna är ofta lite billigare. 2.5 är ju gjorde för bärbara datorer men spelar det egentligen någon roll om man lägger in en 2.5 i en stationär? Skulle spara mig ca 300 kr.

Länk: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s72103062&o=produkt_pri...

Tacksam för svar

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Motivation ????

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

det enda man behöver tänka på är att man oftast behöver en 3,5" till 2,5" adapter för att kunna skruva fast den i lådan.

2,5" modelen är den vanligaste bland SSD, Det blir billigare för tillverkaren att tillverka en storlek på SSD istället för en extra som bara har mer tomrum i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

det enda man behöver tänka på är att man oftast behöver en 3,5" till 2,5" adapter för att kunna skruva fast den i lådan.

2,5" modelen är den vanligaste bland SSD, Det blir billigare för tillverkaren att tillverka en storlek på SSD istället för en extra som bara har mer tomrum i lådan.

Tack för det! Jag kollar på ett chassie som verkar ha adapter, och då borde det fungera med 2.5 eller hur?
Dom säger det här i alla fall: http://youtu.be/4Lue7vlG8To?t=3m19s

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Motivation ????

"Motivering" heter det väl ändå...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Tack för det! Jag kollar på ett chassie som verkar ha adapter, och då borde det fungera med 2.5 eller hur?
Dom säger det här i alla fall: http://youtu.be/4Lue7vlG8To?t=3m19s

Eftersom en ssd varken vibrerar eller har någon nämnvärd värmeutveckling så kan man placera den lite hur man vill, min sitter fasttejpad i botten på chassit Kort sagt så klarar man sig även utan adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom en ssd varken vibrerar eller har någon nämnvärd värmeutveckling så kan man placera den lite hur man vill, min sitter fasttejpad i botten på chassit Kort sagt så klarar man sig även utan adapter.

Jamen dåså! Det var det jag ville höra Tackar.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

lol... har aldrig reflekterat över formfaktorn. Trodde alla var 2,5-tummare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Eftersom en ssd varken vibrerar eller har någon nämnvärd värmeutveckling så kan man placera den lite hur man vill, min sitter fasttejpad i botten på chassit Kort sagt så klarar man sig även utan adapter.

Absolut, mina är inte ens fasttejpade, de ligger bara i botten på chassit. Inga konstigheter