Några frågor om RAID

Permalänk
Medlem

Några frågor om RAID

Hallå alla lagringskunniga här på SweC. Nu hade jag tänkt ge mig in i RAID-träsket och leka. Har tänkt köra 2 lagringsdiskar i RAID 1 och 2 SSDs i RAID 0. Några frågor innan jag öppnar plånboken bara:

1: Är http://www.webhallen.com/hardvara/106030-western_digital_caviar_green_2tb bra för att köra RAID1?

2: Klarar mitt moderkort (ASUS P8P67 WS Revolution) av att köra 2 olika RAIDs samtidigt utan expansionskort?

3: De filer och program jag har på min lagringsdisk just nu, kan jag kopiera över dom till dessa nya diskar och döpa om de nya diskarna till gammla diskens bokstav och sen tuta och köra utan att behöva installera om alla program?

Alla svar är välkomna

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Vila i frid

1) Ja/Nej/Kanske - beroende på om du vill ha up-time,r backup eller något annat.
2) Ja
3) Det är bara systemdisken du behöver oroa dig för dvs att du lär installera från scratch - MEN... programinstallationer skriver även till registret - som finns på systemdisken.

Permalänk
Medlem

För WD green diskar är det väll allmänt känt att de skall inte skall köras i raid.

Det finns folk som har fått sänkt prestandard när de kör chipset-raid med två raid uppsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

1) Ja/Nej/Kanske - beroende på om du vill ha up-time,r backup eller något annat.
2) Ja
3) Det är bara systemdisken du behöver oroa dig för dvs att du lär installera från scratch - MEN... programinstallationer skriver även till registret - som finns på systemdisken.

1) Det är väl mest backup jag vill ha men samtidigt så är det ju inte fel med så hög läshastighet som möjligt
2) Bra
3) Det var ungefär vad jag hoppades på. Kommer sätta in nya lagringsdiskar snart men vänta ett par månader på SSDs tills påroblemen med nya SandForce är helt borta.

Skrivet av mattoys:

För WD green diskar är det väll allmänt känt att de skall inte skall köras i raid.

Det finns folk som har fått sänkt prestandard när de kör chipset-raid med två raid uppsättningar.

Ok hur brukar de krångla? Typ korrupt data eller långsamma hastigheter? Har redan köpt diskarna då de gick för 499kr/st på Webhallens öppning i Linköping.

Hur mycket sänkt prestanda pratar vi om ifall man kör dubbla RAIDs? Typ 10% eller över 50%? Mitt moderkort är ju Workstationinriktat så man kan ju hoppas att det funkar som det ska. Sen så kommer SSDerna köras via 6Gb/s-portarna och lagringsdiskarna ifrån 3Gb/s och det är väl olika kontrollchip för dom? Dubbla ASUS 580DCII gör det omöjligt att ha fler expansionskort utan att döda GPUkylningen.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Ok hur brukar de krångla? Typ korrupt data eller långsamma hastigheter? Har redan köpt diskarna då de gick för 499kr/st på Webhallens öppning i Linköping.

Har för mig att de ibland är för långsamma när de skall starta upp ur viloläge och därför blir ursparkade ur raiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har för mig att de ibland är för långsamma när de skall starta upp ur viloläge och därför blir ursparkade ur raiden.

Går det inte bara att stänga av viloläget på dem då? Har inte igång datorn 24/7 så det gör inte mig något om diskarna snurrar hela tiden.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Vila i frid

Bra att du funderar lite till. RAID1 och 5 brukar man köra i servers där man kan göra hotswap utan ta ned burken, för hemmabruk är det overkill och ger ingen extra datasäkerhet (mot logiska diskfel) - bara bättre uptime. Kör hellre alla lokala diskar i RAID0 i din hemmaburk (för snabbhetens skull) och gör ett backupschema till externa diskar som känns relevant för ditt ändamål.