Invalid system disk..

Permalänk

Invalid system disk..

Hej, imorse när jag startade datorn fick jag upp detta: Invalid system disk :S. Så jag drog till kjell & company för att byta in hårddisken. Men i deras snabb test sa dem att det inte var något fel på den.. Men dem sa att dem kunde göra ett fullständigt test på den men det skulle ta hela dagen. Och det godkännde jag, Aja om det inte är fel på hårddisken vad ska jag göra då?

Hoppas någon som har haft samma problem kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

var det bioset som gav det hör felmeddelandet eller hade datorn börjat ladda dit OS.

Antingen är din hårdisk trasig, eller så har filerna som används för att start ditt OS blivit korrupta, alternativt att din bottsektor har blivit skadad.

Permalänk

Där man trycker in sig i bios kommer fram sen efter det när det ska stå Windows startas " egentligen " då kommer det fram.. Men vad ska jag göra om den är trasig? En jag pratade sa att det vanligaste va att jag hade fått virus hur ska jag få bort det viruset? isf

Permalänk
Medlem

om det inte finns något fel på hårddisken, så boot med windows-skivan och kör en fixmbr.

kolla så att det är rätt disk du bootar ifrån ifall du har flera.

Permalänk
Medlem

1. Korrupt Windows eller partitioner. Tex pga virus, Windows Uppdate mm.
Installera om Windows. Ibland måste man samtidigt ta bort och skapa nya partitioner som (snabb) formateras.

2. Du har kopplat in något som den försöker starta från istället. Tex dåliga tangentbord, mus, mobiltelefon, kringutrustning, kablar mm. Koppla bort ALLT sånt och se hur det går.

3. Dålig kablar, kontakter som hårddisken kopplats med.
Byt kablar. Flytta kabeln till de andra kontakterna på moderkortet och se om det går bättre. Vissa SATA kablar har en lås knapp eftersom de gamla brukade vara glappa. Vissa missade det här och ryckte sönder hela SATA kontakten. Sen finns det glappa strömkablar så att hårddisken inte snurrar igång (känner, hör).