Har jag plockat ihop en bra dator?

Permalänk
Medlem

Har jag plockat ihop en bra dator?

Jag har försökt att plocka ihop en dator för ca 10000 kr och har kommit fram till det här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/526438/emil4

Nu undrar jag om det är det bästa jag kan få för det priset och om komponenterna fungerar bra ihop?

Andra förslag?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut.

1 personligen hade jag inte kännt behovet av en i7, jag hade tagit en i5.
2 Ska du montera själv? Jag tycker komplett.se har ett större intressantare utbud av GTX570, men du kanske vill ha referensdesign om du ska köra sli i framtiden?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Håller med tobbe. Ta i5an och köp istället 6 eller 8 gb ram.

Visa signatur

[]

Permalänk

Håller med övre, ta en i5 och lägg i mer ram.
Dock skulle jag ta Gigabytes 570, funkar med SLI med, har 460 Gigabytes i det atm.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Hört att den där hårdisken du har valt låter väldigt mycket när den arbetar.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk

Lånar tråden lite, köper själv alla delar från inet men hur läggar man till Fraktfritt? hittar inte nånstans hur man gör detta

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Ser riktigt trevligt ut.

1 personligen hade jag inte kännt behovet av en i7, jag hade tagit en i5.
2 Ska du montera själv? Jag tycker komplett.se har ett större intressantare utbud av GTX570, men du kanske vill ha referensdesign om du ska köra sli i framtiden?

Om jag väljer i5 istället för i7 är vad är den störasta skillnaden?
Är ganska ny när det gäller dator bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emme332:

Om jag väljer i5 istället för i7 är vad är den störasta skillnaden?
Är ganska ny när det gäller dator bygge.

i7 2600 har något som kallas hyper threading. Den gör det möjligt att få fler logiska kärnor.
Men detta är så pass nytt och är nästan bara användbart om man håller på med grafik skapning eller något annat liknande som kräver många kärnor.
I spel rekommenderas i5 2500.

Läst att HT har till och med givit sämre prestanda i en del spel.

-Edit- k som står efter processorn e.g i5 2500k betyder att den är upplåst för klockning. Om du inte har planerat att klocka din processor så börd du välja den utan k eftersom den är lite billigare.
Men man vet aldrig, det kanske är mer värt att ta k endå inför framtiden. Man kanske vill lära sig att klocka, vad vet jag.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem
Skrivet av ediz:

i7 2600 har något som kallas hyper threading. Den gör det möjligt att få fler logiska kärnor.
Men detta är så pass nytt och är nästan bara användbart om man håller på med grafik skapning eller något annat liknande som kräver många kärnor.
I spel rekommenderas i5 2500.

Läst att HT har till och med givit sämre prestanda i en del spel.

-Edit- k som står efter processorn e.g i5 2500k betyder att den är upplåst för klockning. Om du inte har planerat att klocka din processor så börd du välja den utan k eftersom den är lite billigare.
Men man vet aldrig, det kanske är mer värt att ta k endå inför framtiden. Man kanske vill lära sig att klocka, vad vet jag.

Då blir det en i5, tack för tipset på det där med överklocknings möjligheten hade inte en aning vad som var skillnaden innan

Permalänk
Medlem

Men glöm inte att lägga till en cpu kylare om du funderar på klockning då den som medföljer inte är så bra

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer SLI, så ifall du skaffar ett 850W agg kan du senare uppgradera till ännu ett GTX 570. Kan även rekommendera att du skaffar en annan processorkykare. Corsairs Hydroserie och Noctuas fläktar är några jag själv tycker om.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz