Byte av hårddisk, problem med uppstart..

Permalänk
Medlem

Byte av hårddisk, problem med uppstart..

Köpte mig en ny hårddisk
(2TB Seagate Barracuda Green
Mekanisk, 3.5", Storlek: 2000 GB, Buffertminne: 64 MB, SATA, SATA 6,0 Gbit/s, Rotationshastighet: 5900 rpm)
som jag satte i, installerade windows på och formaterade den gamla systempartitionen på gamla disken..

Funkar perfekt, men kopplar jag ur den gamla disken och startar datorn får jag upp
"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
har checkat så den nya disken bootas först i bios.. fattar inte vad det är för problem.. kopplar jag in den gamla igen så går windows igång som om inget hade hänt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 173445:

Köpte mig en ny hårddisk
(2TB Seagate Barracuda Green
Mekanisk, 3.5", Storlek: 2000 GB, Buffertminne: 64 MB, SATA, SATA 6,0 Gbit/s, Rotationshastighet: 5900 rpm)
som jag satte i, installerade windows på och formaterade den gamla systempartitionen på gamla disken..

Funkar perfekt, men kopplar jag ur den gamla disken och startar datorn får jag upp
"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
har checkat så den nya disken bootas först i bios.. fattar inte vad det är för problem.. kopplar jag in den gamla igen så går windows igång som om inget hade hänt..

problemet är att windows har placerat bootloadern på den gamla diskens mbr, windows har en tendens gör så när det finns en gammal bootloader där, ta ur den gamla disken, i med windows skivan, och följ denna guide http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Tackar!.. antar att det fixar problemet, ska testa sen.

Permalänk
Medlem

Tog ut gamla hårddisken och körde win skivan.. Testade bootsect /nt60 c: först och startade om. Funkade inte. Sen testade jag bootsect /nt60 sys och sen bootsect /nt60 all men inget av det gjorde nån skillnad.. Några mer tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 173445:

Tog ut gamla hårddisken och körde win skivan.. Testade bootsect /nt60 c: först och startade om. Funkade inte. Sen testade jag bootsect /nt60 sys och sen bootsect /nt60 all men inget av det gjorde nån skillnad.. Några mer tips?

kan du köra med en live cd och köra gparted och se om det finns minst 2st partiotioner på nya disken?

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Du ska bara ha 1 hårddisk kopplad tills du installerat färdigt Windows. För vissa gick det inte att fixa/reparera. Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem

Sedan att ha en Greendisk som windows är väl inte rekommenderat direkt. Visst det fungerar men lär bli en långsam upplevelse.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Har två partitioner på den nya.. Formaterade den gamla och installerade win på den nya.. Kasst att man ska behöva installera om allt bara för att få bort den gamla.. Vad rekommenderar ni för hårddisk som systemdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 173445:

Vad rekommenderar ni för hårddisk som systemdisk?

Valfri SSD alternativt Western Digital Caviar Black om du vill ha en lite mer budget HDD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Valfri SSD alternativt Western Digital Caviar Black om du vill ha en lite mer budget HDD.

eller en western digital R4

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Valfri SSD alternativt Western Digital Caviar Black om du vill ha en lite mer budget HDD.

SSD? står för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 173445:

SSD? står för?

SSD = Solid State Drive, det är flashdiskar och har således inga mekaniska delar som en vanlig HD har och med accesstider närmare 0,1-0,2 ms jämfört med 7-10ms på mekaniska diskar och kan göra långt fler operationer per sekund än en hd.
Vad det innebär för slutanvändare ses bäst på valfri video på youtube, sök på ssd vs hdd så kommer du få upp hur mycket som helst.

De är dyrare än vanliga diskar och mycket mindre, men det man vill ha de till är just för operativet och program/spel man använder mycket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joovel:

eller en western digital R4

menar du typ en sån här?

1TB Western Digital RE4
Mekanisk, 3.5", Storlek: 1000 GB, Buffertminne: 64 MB, SATA, SATA 3,0 Gbit/s, Rotationshastighet: 7200 rpm

ska man inte bry sig om det är 3 gbit/s eller 6gbit/s ?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att inga mekaniska diskar kommer upp i ens 3Gbps så spelar det ingen större roll om det är 3 eller 6Gbps

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

om man jämför

1TB Western Digital RE4
Mekanisk, 3.5", Storlek: 1000 GB, Buffertminne: 64 MB, SATA, SATA 3,0 Gbit/s, Rotationshastighet: 7200 rpm

1TB Western Digital Caviar Black
Mekanisk, 3.5", Storlek: 1000 GB, Buffertminne: 64 MB, SATA, SATA 6,0 Gbit/s, Rotationshastighet: 7200 rpm

Black är 200 kr billigare.. är det nån skillnad förutom 6gbit/s ?

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad, högre pålitlighet på RE4 (Blacks pålitlighet är därmed sagt inte dålig, men Enterprise diskarna är gjorda för att hålla längre )
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=591141&sku=602856

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.